Dramatický pád Venezuely

Kniha Zlatá horúčka od Tomáša Forró

Venezuela. Krajina známa svojimi prírodnými krásami a bohatými ložiskami ropy. No zároveň poznačená vysokou mierou korupcie i nedostatku. Kedy a za akých okolností vznikol ťaživý opar chudoby a násilia, ktorý sa vznáša nad celou spoločnosťou? Nielen na túto otázku dáva odpoveď Tomáš Forró vo svojej knihe Zlatá horúčka.

Zlatá horúčka

Pemóni žijú v džungli na okraji savany vo Venezuele pri hraniciach s Brazíliou. Sú to šťúpli indiáni, kým Tomáš Forró je dvojmetrový beloch zo Slovenska. Ich osudy sa pretli, lebo Forró je novinár, ktorý sa vydáva vždy tam, kam sa iní reportéri už neodvážia ako keď sa vydal na Donbas, aby podal správu o hybridnej vojne priamo zo zákopov. Venezuela je krajina s najväčšími zásobami ropy na svete a napriek tomu dováža benzín z iných krajín, ľudia tu hladujú a v miliónoch utekajú do susedných krajín. Ropa je prekliatím, ale ako keby to nestačilo, Venezuelu prenasleduje ďalšie. Na dne riek v oblasti, kde žijú Pemóni, ležia tony zlata, ktoré priťahujú mužov so samopalmi. Na tomto území sa odohráva príbeh ako z filmu Apocalypse Now. Tomáš Forró je jeho svedkom aj účastníkom. Forróv silný literárny talent a slabý pud sebazáchovy sú výnimočnou kombináciou, bez ktorých by kniha Zlatá horúčka nemohla vzniknúť. Forró Venezuelu navštívil niekoľkokrát, posledný krát v marci 2020 - v čase kedy už v krajine neboli žiadni zahraniční reportéri ani neziskové organizácie. Po predčasnom a dramatickom útekom tesne pred uzavretím hraníc kvôli pandémii však v rozhovoroch s aktivistami, majiteľmi baní či utečencami pokračoval aj na diaľku. Kniha Zlatá horúčka je tak jedinečným svedectvom o krajine, ktorá sa za pätnásť rokov prepadla z blahobytu a prosperity do totálneho chaosu a nedostatku všetkého. Je svedectvom o obetiach aj páchateľoch, príčinách aj dôsledkoch, o histórii aj súčasnosti. Po prečítaní tejto knihy vám však začnú dávať zmysel aj mnohé iné vojnové konflikty - mechanizmus vojny je totiž takmer všade rovnaký.
Vypredané
13,86 € 14,90 €

Tomáš Forró je známy slovenský novinár. Nebojí sa vycestovať ani do najnebezpečnejších kútov Zeme, aby sa dokázal verne zhostiť témy a zabezpečiť tak čo najautentickejší opis reality. Jeho debutová kniha Donbas sa stretla s veľkou priazňou medzi čitateľmi v čase vydania a v súčasnej situácii sa jej opäť dostáva pozornosti.

Zatiaľ čo jeho knižná prvotina mapovala situáciu v neďalekej krajine, v reportáži Zlatá horúčka sa vyberieme do temperamentnej Venezuely. Do krajiny, ktorá absolvovala strmú cestu od ropnej veľmoci až do náručia nezastaviteľného rozkladu spoločnosti.

Donbas - Svadobný apartmán v hoteli Vojna

Autorská reportážna kniha o svete na oboch stranách frontovej línie Donbasu. "Pravda býva často menej uveriteľná než fikcia, pretože vymyslený príbeh sa musí riadiť pravidlom pravdepodobnosti, kým ten pravdivý nie. Táto poučka amerického spisovateľa Marka Twaina platí do bodky pre knihu pôvodných reportáží, ktorej autorom je Tomáš Forró. Je plná neuveriteľných, ale pravdivých príbehov, ktoré prežili - a naďalej prežívajú - ľudia v ukrajinskom Donbase, spustošenom vojnou. Tomáš Forró dokázal to, čo sa žiadnemu inému novinárovi nepodarilo: získal si dôveru ľudí z oboch bojujúcich strán, ktorí ho vzali k sebe, do zákopov aj do bytov, kde s nimi prežíval bombardovanie a kde mu rozprávali svoje osudy. Na počiatku bol autorov zámer pokúsiť sa porozumieť záhade, ako vzniká vojna, pochopiť korene zla. Túto záhadu sa mu podarilo rozlúštiť, ale podarilo sa mu ešte oveľa viac: napísať strhujúci ľudský príbeh, ktorý je natoľko nepravdepodobný, že môže byť len pravdivý." (Martin M. Šimečka)
15,72 € 16,90 €

„Tento príbeh možno vypovedať mnohými spôsobmi a jeho počiatok možno nájsť v ktorejkoľvek z mnohých udalostí, ktoré sprevádzali pád kedysi najbohatšieho štátu Latinskej Ameriky do priepasti. Všetky však končia rovnako: dneškom.“

Od bohatstva k úpadku

Kniha Zlatá horúčka je sčasti osobnou výpoveďou samotného autora, ktorý sa do Venezuely zamiloval. Niekoľkokrát ju v priebehu života navštívil, no postupne jeho láska začala nadobúdať trpkú príchuť. Nádherné, energiou prekypujúce miesto sa deň za dňom menilo na krajinu strachu, biedy a zla. Úpadok, spôsobený nesprávnymi rozhodnutiami a nenaplniteľnými ideálmi, bol citeľný v každej sfére života.

Avšak na pochopenie stavu, v akom sa súčasná krajina zmieta, je nevyhnutné nazrieť do minulosti. A tak kniha sprostredkúva pohľad na politický a spoločenský vývoj, kmeň Pemónov a mnoho ďalších kľúčových udalostí, ktoré vzájomným pôsobením viedli až k rozkladu Venezuely. Spolu s ubiehajúcimi stránkami sa postupne odkrývajú dôvody skazy a dopĺňajú čierne, neznáme miesta mozaiky prekliatia tejto juhoamerickej krajiny. A razom všetko dáva zmysel.

Okrem skúseností Tomáša Forróa sa v diele objavujú aj príbehy domácich – utečencov, aktivistov, vlastníkov baní. Ich rozprávanie je naplnené smútkom, výčitkami a clivotou. Práve vďaka autentickým svedectvám sa kapitolu za kapitolou dozvedáme o nie práve ružovej realite.

Výborná, no smutná kniha

Autorov štýl písania je veľmi pútavý a dokáže strhnúť aj človeka, ktorý nie je veľkým fanúšikom reportáží. Okamžite sa stanete súčasťou jeho výpravy a neraz vami prebehnú zimomriavky. Okrem výborného textu je kniha prepracovaná do posledného detailu aj po grafickej stránke. Mapky, fotky, to všetko jej pridáva na zaujímavosti a doslova vás vťahuje do útrob vzdialenej krajiny.

Zlatá horúčka je vhodná pre všetkých ľudí, ktorým dianie vo svete nie je ľahostajné. Výborná, no smutná kniha o tom, ako sa žiarivá realita dokáže v pomerne krátkom časovom horizonte zmeniť na nekončiacu mizériu. Navyše, v reportáži nie je zachytený vplyv pandémie, ktorá zachvátila celý svet. A tak utvoriť si obraz o tom, aké dôsledky mohla napáchať v už beztak ekonomicky a spoločensky zničenej krajine, ostáva len na samotných čitateľoch.

Macko Uško vychádza v podaní Lukáša Latináka

Do akej miery môže byť priateľstvo toxické?