! Doprava ZADARMO už od 20 € !

Poradca, s.r.o. strana 74 z 81

vydavateľstvo

Zákony 2022 II aktualizácia II 8 - Spravovací a kancelársky poriadok pre súdy


Vyhláška s cieľom podporiť spravodlivý súdny proces vykonaný v primeranej lehote a zjednotiť postup súdov pri vybavovaní súdnej agendy a agendy správy súdu upravuje základné pravidlá a zásady vnútornej organizácie súdu a jednotlivých organizačných útvarov súdu vrátane organizácie práce, úloh zamestnancov súdu pri výkone súdnictva a pri správe súdu, náhradu nevyhnutných výdavkov osobám, ktoré sa zúčastňujú na konaní, niektoré postupy súdov pri vybavovaní občianskoprávnych vecí a trestnoprávnych vecí vrátane výkonu niektorých rozhodnutí v týchto konaniach, postup notára v konaní o dedičstve, v konaní o umorenie listiny a pri vykonávaní úkonov v konaniach vo veciach notárskych úschov, výkon administratívnych a kancelárskych prác na súde pri výkone súdnictva a správe súdu. Titul obsahuje úplné znenia zákonov po ostatných novelách 1. Vyhláška č. 543/2005 Z. z. o Spravovacom a kancelárskom poriadku pre okresné súdy, krajské súdy, Špecializovaný trestný súd a vojenské súdy – po novele vyhláškou č. 305/2022 Z. z. (druhá novela) 2. Zriadenie správnych súdov a reforma súdnej mapy – nová právna úprava Ak je v trestnoprávnej agende rozvrh práce okresného súdu založený na obvodovom systéme, rozvrh služieb sa môže osobitne určiť pre ktorýchkoľvek sudcov vykonávajúcich funkciu sudcu na pracovisku pre obvod pracoviska a osobitne pre ktorýchkoľvek sudcov vykonávajúcich funkciu sudcu v sídle súdu pre zvyšok obvodu súdu; ak sa rozvrh služieb takto neurčí, do rozvrhu služieb okresného súdu možno zaradiť ktoréhokoľvek sudcu a bez ohľadu na to, kde vykonáva funkciu sudcu. Súd, ktorý rozhodol o uložení ochranného dohľadu, zašle rovnopis takéhoto rozhodnutia súdu ústavu na výkon trestu odňatia slobody, v ktorom odsúdený bude vykonávať trest odňatia slobody. Spolu s rozhodnutím zašle ústavu na výkon trestu odňatia slobody aj nariadenie výkonu ochranného dohľadu na účel jeho následného zaslania súdu, ktorý po prepustení odsúdeného z výkonu trestu odňatia slobody bude ochranný dohľad vykonávať. Súd, ktorý ochranný dohľad vykonáva, oznámi začatie výkonu ochranného dohľadu súdu, ktorý nariadil výkon ochranného dohľadu. Súd, ktorý rozhodne o odložení alebo prerušení výkonu trestu odňatia slobody na čas dlhší ako tri mesiace a zároveň rozhodne, že sa má s výkonom ochranného dohľadu začať pred nástupom do výkonu trestu odňatia slobody, zašle rovnopis takéhoto rozhodnutia súdu, v ktorého obvode má odsúdený pobyt. Ak súd preruší výkon ochranného dohľadu z dôvodu výkonu väzby, výkonu trestu odňatia slobody alebo ochranného liečenia uskutočňovaného v liečebnom ústave, oznámi to súdu, ktorý výkon ochranného dohľadu vykonáva. Rovnako postupuje súd aj vtedy, ak dôvody prerušenia ochranného dohľadu zaniknú. Ak dôjde k upusteniu od výkonu ochranného dohľadu, súd, ktorý takéto rozhodnutie vydal, nariadi, aby sa od ochranného dohľadu upustilo, a uvedené skutočnosti oznámi probačnému a mediačnému úradníkovi, ktorý výkon ochranného dohľadu kontroluje. Probačný a mediačný úradník vypracuje správu o priebehu ochranného dohľadu vždy, ak o to požiada predseda senátu alebo prokurátor alebo ak dôjde k upusteniu, prepusteniu alebo zániku ochranného dohľadu do 30 dní odo dňa, ktorý je rozhodujúci pre tento postup.
U dodávateľa
3,71 € 3,90 €

Zákony 2022 II aktualizácia II 9 - e-Government a Civilný mimosporový poriadok


Novelou zákona o e-Governmente dochádza k revízii právnej úpravy zriaďovania elektronických schránok pre orgány verejnej moci, zriaďovania a aktivácie schránok pre zapísané organizačné zložky a deaktivácie schránok pre fyzické osoby podnikateľov. V oblasti doručovania dochádza k úprave pravidiel doručovania elektronických úradných dokumentov v prípade deaktivácie elektronickej schránky s cieľom minimalizovať špekulatívne konanie pri deaktivácii elektronickej schránky a zefektívniť činnosť orgánov verejnej moci pri doručovaní elektronických úradných dokumentov. Titul obsahuje úplné znenia zákonov po ostatných novelách Zákon č. 36/2005 Z. z. o rodine – po novele zákonom č. 338/2022 Z. z. (prvá novela) Zákon č. 305/2013 Z. z. o elektronickej podobe výkonu pôsobnosti orgánov verejnej moci a o zmene a doplnení niektorých zákonov (zákon o e-Governmente) – po novele zákonom č. 325/2022 Z. z. (prvá novela) Zákon č. 161/2015 Z. z. Civilný mimosporový poriadok – po novele zákonom č. 338/2022 Z. z. (tretia novela) Zákon č. 301/2005 Z. z. Trestný poriadok – po novele zákonom č. 340/2022 Z. z. (druhá novela) UPOZORNENIE NA ZMENU! Zákon č. 307/2016 Z. z. o upomínacom konaní – po novele zákonom č. 325/2022 Z. z. (prvá novela) Zákon č. 71/1992 Zb. o súdnych poplatkoch a poplatku za výpis z registra trestov – po novele zákonom č. 325/2022 Z. z. (druhá novela) Zákon č. 330/2007 Z. z. o registri trestov – po novele zákonom č. 325/2022 Z. z. (prvá novela) Zámerom zmien v Civilnom mimosporovom poriadku je najmä - upraviť spôsob prideľovania vecí v poručenskej agende s cieľom mať jedného poručenského sudcu na všetky konania, ktoré sa týkajú toho istého maloletého dieťaťa alebo jeho súrodencov, - odstrániť výkladové nejasnosti a z toho prameniace nejednotné postupy v aplikačnej praxi v konaní o výkon rozhodnutia vo veciach maloletých a v konaní vo veciach starostlivosti súdu o maloletých, - ustanoviť obligatórnosť pojednávania v konaní o výkon rozhodnutia vo veciach maloletých, - upraviť, aby sa výkon rozhodnutia, ktorým sa priznáva právo na styk s maloletým po obmedzený čas, uskutočňoval v prítomnosti sudcu, - exaktnou úpravou zamedziť aplikovaniu takých postupov súdu, kedy sa vo vykonávacom konaní nekoná a vyčkáva sa na rozhodnutie v prebiehajúcom konaní o zmene exekučného titulu (napríklad zmena úpravy práv a povinností k maloletému dieťaťu), - upresniť úpravu nariaďovania neodkladných opatrení vo veciach maloletých a odstrániť tak nedostatky, ktoré boli vysledované v aplikačnej praxi súdov, Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny SR a Generálnej prokuratúry SR. Dôvodom novelizácie zákona o rodine je fakt, že platná právna úprava sa javila ako diskriminujúca, keďže vo svojej podstate obmedzovala rodiča s obmedzenou spôsobilosťou na právne úkony vo výkone rodičovských práv a povinností, v tom smere, že takýto rodič nemohol vykonávať rodičovské práva a povinnosti ako celok bez ohľadu na rozsah a charakter obmedzenia v spôsobilosti na právne úkony.
U dodávateľa
4,85 € 5,10 €

Zákony 2022 III aktualizácia III 7 - Zákon o rodine, prídavky na deti


Všetky formy osobnej starostlivosti (zverenie dieťaťa do osobnej starostlivosti jedného z rodičov, zverenie dieťaťa do spoločnej osobnej starostlivosti obidvoch rodičov a zverenie dieťaťa do striedavej osobnej starostlivosti oboch rodičov) sú si navzájom rovnocenné. Na to, ako súd rozhodne, je najpodstatnejšie to, aby bol chránený najlepší záujem dieťaťa v danom konkrétnom prípade. V rodinnoprávnych veciach je potrebné posudzovať každý prípad individuálne (ad hoc). Cieľom zmeny zákona o rodine je predovšetkým doplniť formy osobnej starostlivosti aj o spoločnú osobnú starostlivosť oboch rodičov, ktorá môže byť vzhľadom na potreby konkrétneho dieťaťa vhodnejšia ako existujúce formy starostlivosti. Zamedzí sa tomu, aby za každých okolností súd určil, ktorému rodičovi maloleté dieťa zverí do osobnej starostlivosti, kto ho bude zastupovať a spravovať jeho majetok a ako má rodič prispievať na výživu dieťaťa. Titul obsahuje úplné znenia zákonov po ostatných novelách Zákon č. 600/2003 Z. z. o prídavku na dieťa – po novele zákonom č. 338/2022 Z. z. (druhá novela) Zákon č. 36/2005 Z. z. o rodine – po novele zákonom č. 338/2022 Z. z. (prvá novela) Zákon č. 571/2009 Z. z. o rodičovskom príspevku – po novele zákonom č. 338/2022 Z. z. (druhá novela) Zákon č. 561/2008 Z. z. o príspevku na starostlivosť o dieťa – po novele zákonom č. 338/2022 Z. z. (druhá novela) Zavádza sa úprava poskytovania štátnych sociálnych dávok (prídavok na dieťa, príplatok k prídavku na dieťa, príspevok na starostlivosť o dieťa, rodičovský príspevok) v súvislosti so zavedením novej formy osobnej starostlivosti o dieťa, ktorá je upravená v zákone o rodine, t. j. spoločnej osobnej starostlivosti obidvoch rodičov o dieťa. Zároveň sa zaviedla úprava vzhľadom na aplikačné problémy pri štátnych sociálnych dávkach s ohľadom na rovnosť práv oboch rodičov pri striedavej osobnej starostlivosti obidvoch rodičov v prípade, ak sa rodičia nevedia dohodnúť na striedavom poskytovaní týchto dávok a obaja majú záujem o poberanie týchto dávok. Upravilo sa poskytovanie štátnych sociálnych dávok tak, že ak sa rodičia v prípade striedavej osobnej starostlivosti nedohodnú, dávky sa budú vyplácať striedavo každému rodičovi počas kalendárnych mesiacov, ktorých počet sa určí podľa pomeru, ktorým je určená striedavá osobná starostlivosť. Pri spoločnej osobnej starostlivosti v prípade, že nedôjde k dohode rodičov o poberaní týchto dávok, sa budú vyplácať dávky striedavo každému rodičovi počas troch kalendárnych mesiacov. Súčasne sa ustanovilo, aby sa štátne sociálne dávky začali vyplácať tomu rodičovi, ktorý má určený väčší rozsah v prípade striedavej osobnej starostlivosti.
Vypredané
2,85 € 3,00 €

Zákony 2022 I aktualizácia I 5 - Zákon o rodine, prídavky na deti


Primárnym cieľom návrhu novely zákona je vytvorenie legislatívneho rámca pre určenie miestneho poplatku za komunálny odpad, ktorého zber prebieha vážením na zbernom vozidle pri vyprázdňovaní každej zbernej nádoby. Uvedená zmena sa navrhuje realizovať v nadväznosti skôr prijatú legislatívnu úpravu v zákone o odpadoch, podľa ktorej sa od roku 2023 samospráva môže rozhodnúť, či bude pri zbere komunálneho odpadu tento odpad vážiť... Titul obsahuje úplné znenia zákonov po ostatnej novele: Zákon č. 582/2004 Z. z. o miestnych daniach a miestnom poplatku. Zákon č. 563/2009 Z. z. o správe daní (daňový poriadok) Zákon č. 145/1995 Z. z. o správnych poplatkoch OPATRENIE č. 282/2022 Z. z. o sumách základnej náhrady za používanie cestných motorových vozidiel pri pracovných cestách OPATRENIE č. 281/2022 Z. z. o sumách stravného Zákon č. 582/2004 Z. z. o miestnych daniach a miestnom poplatku Nanovo sa definuje § 78 odsek 1, podľa ktorého obec ustanovuje sadzby poplatku pre paušálny poplatok, nevážený množstvový zber komunálneho odpadu a vážený množstvový zber drobného stavebného odpadu [písmená a) až d">. Sadzby sa upravujú a zaokrúhľujú tak, aby bolo zo zákona dostupné dostatočné rozpätie pre obce na krytie nákladov obcí na zber a likvidáciu odpadu, najmä v súvislosti so zvyšovaním poplatku za uloženie odpadu na skládkach pre obce s nízkou mierou separácie odpadu, ako aj nákladmi na zberové spoločnosti. V súčasnosti niektoré skládky komunálneho odpadu ukončujú prevádzku, čo pre obce znamená potrebu zvozu na ďalšiu najbližšiu skládku, ktorá však predlžuje cestu vývozu komunálneho odpadu, ktoré sú priamymi nákladmi obce na zber a likvidáciu odpadu. Navrhovanou úpravou rozpätia sadzieb sa nemenia sadzby pre poplatníkov, tie nastanú až samotnou úpravou VZN obce. Z titulu zmeny zákona preto nevznikajú fiškálne zmeny ani vplyvy na poplatníkov. Pre ilustráciu, najnižšia anualizovaná sadzba poplatku za komunálny odpad určená na osobu a deň, ktorú si obec môže určiť vo VZN, vychádza na 7,3 eura a najvyššia na 73 eur. Ak obec zavedie vážený množstvový zber komunálneho odpadu, postupuje podľa odseku 2, podľa ktorého neustanovuje vo VZN sadzbu poplatku, ale sadzbu preddavku na poplatok...
U dodávateľa
5,13 € 5,40 €

Zákony 2022 V aktualizácia V 6 - štátna služba


Cieľom novely zákona je reflektovať niektoré otázky aplikačnej praxe a upraviť vzťahy v súlade s identifikovanými potrebami adresátov právnej úpravy. Návrh zákona ruší inštitút integrovaných obslužných miest, keďže v zásadnej časti činností nenašiel predpokladané uplatnenie. Časť činnosti, ktorá sa týka vydávania výpisov z verejných evidencií bude zachovaná, pričom táto činnosť bude realizovaná cez príslušné inštitúty zákona o informačných technológiách vo verejnej správe... Titul obsahuje úplné znenia zákonov po ostatnej novele: Zákon č. 305/2013 Z. z. o elektronickej podobe výkonu pôsobnosti orgánov verejnej moci (zákon o e-Governmente) Zákon č. 596/2003 Z. z. o štátnej správe v školstve a školskej samospráve Zákon č. 95/2019 Z. z. o informačných technológiách vo verejnej správe Zákon č. 305/2013 Z. z. o elektronickej podobe výkonu pôsobnosti orgánov verejnej moci (zákon o e-Governmente) Navrhuje sa spresniť, že podľa zákona o e-Governmente sa postupuje okrem vydávania rozhodnutia, ktoré sa doručuje žiadateľovi podľa zákona č. 211/2000 Z. z. o slobodnom prístupe k informáciám a o zmene a doplnení niektorých zákonov aj pri postúpení žiadosti inej povinnej osobe, pričom má sa na mysli len samotný úkon postúpenia tejto povinnej osobe podľa § 15 ods. 1 zákona o slobode informácií, a nie oznámenie postúpenia žiadateľovi podľa § 15 ods. 2 zákona o slobode informácií. Povinná osoba oznámi postúpenie žiadosti spôsobom, ktorý určuje zákon o slobode informácií, tzn. oznámenie nemusí povinne doručovať elektronicky podľa § 29 zákona o e-Governmente, ak tak neustanoví zákon o slobode informácií. Navrhuje sa umožniť vytvárať elektronické úradné dokumenty ako dokument bez štruktúrovanej formy. Orgán verejnej moci sa môže rozhodnúť, či bude vytvárať elektronický úradný dokument s použitím elektronického formulára, alebo „len“ ako elektronický dokument. Dnes účinný postup sa pre veľa agend ukazuje príliš zložitý a limitujúci. V elektronickom formulári je mimoriadne slabá možnosť aj základnej grafickej úpravy textu, práca s elektronickými formulármi vyžaduje špeciálne softvérové vybavenie, čo je oproti práci s generickým textom, pre ktorého spracovanie existuje množstvo aplikácií, nákladné a zdĺhavé. Pre väčšinu konaní nie je v súčasnosti predpokladateľné automatizované spracúvanie elektronického úradného dokumentu jeho adresátom, čím sa zmysel povinného použitia štruktúrovanej formy znižuje...
U dodávateľa
3,71 € 3,90 €

Zákony 2022 III aktualizácia III 8 - Zákonník práce


Cieľom novely Zákonníka práce vychádzajúc z cieľa smernice (EÚ) 2019/1152 je zabezpečiť transparentné a predvídateľné pracovné podmienky pre pracovníkov (zamestnancov). Dochádza k doplneniu vybraných ustanovení Zákonníka práce týkajúcich sa pracovnej zmluvy a poskytovania informácií o pracovných podmienkach a podmienkach zamestnávania, k rozšíreniu, resp. spresneniu okruhu informácií, ktoré má zamestnanec dostať s cieľom, aby bola zabezpečená požiadavka transparentnosti a predvídateľnosti vykonávanej práce, k ustanoveniu práva zamestnanca žiadať prechod na inú formu zamestnania (napr. z určitej doby na neurčitý čas), k ustanoveniu poskytovania informácií aj v elektronickej podobe a pod. Titul obsahuje úplné znenia zákonov po ostatných novelách Zákon č. 311/2001 Z. z. Zákonník práce – po novele zákonom č. 350/2022 Z. z. (piata novela) Zákon č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení – po novele zákonom č. 350/2022 Z. z. (piata novela) a zákonom č. 352/2022 Z. z. (šiesta novela) Zákon č. 43/2004 Z. z. o starobnom dôchodkovom sporení – po novele zákonom č. 352/2022 Z. z. (tretia novela) Zákon č. 448/2008 Z. z. o sociálnych službách – po novele zákonom č. 345/2022 Z. z. (štvrtá novela) Zákon č. 305/2005 Z. z. o sociálnoprávnej ochrane detí a o sociálnej kuratele – po novele zákonom č. 345/2022 Z. z. (tretia novela) UPOZORNENIE NA ZMENU! Zákon č. 601/2003 Z. z. o životnom minime – po novele zákonom č. 352/2022 Z. z. (druhá novela) Zákon č. 571/2009 Z. z. o rodičovskom príspevku – po novele zákonom č. 350/2022 Z. z. (druhá novela) Zákon č. 447/2008 Z. z. o peňažných príspevkoch na kompenzáciu ťažkého zdravotného postihnutia – po novele zákonom č. 345/2022 Z. z. (štvrtá novela) a zákonom č. 352/2022 Z. z. (piata novela) Cieľom novely Zákonníka práce je doplniť a spresniť ustanovenia, ktoré sa týkajú rovnováhy medzi pracovným a súkromným životom rodičov a osôb s opatrovateľskými povinnosťami, napr. inštitút tzv. otcovskej dovolenky, možnosť žiadať flexibilné formy práce, ak ide o osoby, ktoré sa napr. starajú o deti. V zákone o sociálnom poistení sa umožňuje súbežné čerpanie materského otcom aj matkou dieťaťa počas dvoch týždňov v období šiestich týždňov od narodenia dieťaťa. V zákone o rodičovskom príspevku sa umožňuje súbežné poskytovanie rodičovského príspevku a materského, ktoré sa bude vyplácať otcovi dieťaťa počas trvania tzv. otcovskej dovolenky.
U dodávateľa
7,32 € 7,70 €

Poradca 6-7 / 2023 - Zákonník práce


Zákonník práce po novele 2022 obsahuje úplné znenia zákona po novele, ktorej cieľom je zabezpečiť transparentné a predvídateľné pracovné podmienky pre pracovníkov (zamestnancov). V tomto kontexte zákonník práce zavádza tieto zmeny: - doplnenie vybraných ustanovení Zákonníka práce týkajúcich sa pracovnej zmluvy a poskytovania informácií o pracovných podmienkach a podmienkach zamestnávania, - rozšírenie, resp. spresnenie okruhu informácií, ktoré má zamestnanec dostať s cieľom, aby bola zabezpečená požiadavka transparentnosti a predvídateľnosti vykonávanej práce, - ustanovenie práva zamestnanca žiadať prechod na inú formu zamestnania (napr. z určitej doby na neurčitý čas), - ustanovenie poskytovania informácií aj v elektronickej podobe a pod. Aké ďalšie zmeny prinášajú zmeny Zákonníka práce, sa dočítate v tomto čísle mesačníka. Titul obsahuje úplné znenie zákona po ostatnej novele s komentárom: Legislatíva Zákonník práce – zákon s komentárom účinný od 1. 11. 2022 Zákon o cestovných náhradách – zákon s komentárom
U dodávateľa
14,73 € 15,50 €

100 otázok a odpovedí - Vnútropodnikové smernice


V súčasnej rôznorodosti podnikateľských aktivít a následných špecifických problémov je nevyhnutnosťou, aby podnikateľské subjekty vypracovávali vlastné vnútropodnikové smernice, ktorými upravia všeobecné právne predpisy na konkrétne podmienky podniku. Titul obsahuje: Účel spracovania interných predpisov Rozdelenie interných predpisov Metodika tvorby interných predpisov Pracovný poriadok Mzdový a prémiový poriadok Pracovné cesty a cestovné náhrady Bezpečnosť a ochrana zdravia pri práci Podniková sociálna politika Vnútropodnikové predpisy možno definovať ako písomné normatívne akty, ktoré usmerňujú konkrétne činnosti v podniku, ktoré sa pravidelne opakujú alebo sa týkajú určitej jednorázovej, neopakujúcej sa skutočnosti. Takéto vnútropodnikové predpisy možno členiť práve podľa toho, akej činnosti sa dotýkajú, či majú dlhodobý charakter, či ide o jednorázové záležitosti a pod.. Existencia spracovaných interných smerníc súvisí nielen s potrebami internej či externej kontroly vykonávanej v podniku pre účely vnútorného riadenia a kontroly, ale aj s potrebami externej kontroly zo strany audítorov, či s potrebami externej kontroly zo strany štátnych orgánov (kontroly správcu dane, kontroly inšpektorátov práce, a pod.).
Na sklade 2Ks
11,31 € 11,90 €

Dane účtovníctvo odvody 1 2023 - Inventarizácia majetku a záväzkov, Časové rozlíšenie nákladov a výnosov, Zmeny v dohodách


Inventarizácia je základným prvkom preukázateľnosti účtovníctva a základnou podmienkou správneho zostavenia účtovnej závierky. Ako postupovať poradíme v príspevku Inventarizácia majetku a záväzkov. Ako je to s účtovaním výnosov a nákladov sa dočítate v príspevku Časové rozlíšenie nákladov a výnosov... Titul obsahuje príspevky k zmenám v právnych predpisoch z oblastí daní, účtovania a zdaňovania miezd a odvodov. Inventarizácia majetku a záväzkov Časové rozlíšenie nákladov a výnosov Odpočet daňovej straty PO Príklady z praxe – Odpočet daňovej straty PO Koncoročné úpravy základu dane FO – podnikateľa Vybrané úpravy základu dane – príjmy a výdavky Príklady z praxe – Vybrané úpravy základu dane Predaj obchodného podielu v ZDP Ročné zúčtovanie pomerne odpočítanej DPH Oprava základu dane – nezaplatenie protihodnoty za dodanie tovaru alebo služby Úprava odpočítanej dane pri investičnom majetku Opravné položky k pohľadávkam Uzatváranie účtovných kníh a zostavenie účtovnej závierky Účtovanie odpisov v sústave JÚ Zdaňovanie príjmov FO – chyby Odklad platenia dane Neoprávnené podnikanie – „živnostenské“ sankcie Skončenie pracovného pomeru – zmeny Zmeny v dohodách OM VP • Inventarizácia majetku a záväzkov Povinnosť inventarizovať majetok a záväzky sa týka všetkých účtovných jednotiek vymedzených v § 1 zákona o účtovníctve a to nezávisle na tom, v akej sústave účtovníctva účtujú, či v sústave podvojného alebo jednoduchého účtovníctva, alebo či ide o podnikateľskú účtovnú jednotku alebo nepodnikateľskú účtovnú jednotku (neziskové organizácie), prípadne rozpočtovú alebo príspevkovú organizáciu. Správne vykonaná inventarizácia je základným prvkom preukázateľnosti účtovníctva... • Časové rozlíšenie nákladov a výnosov Náklady sú peňažné vyjadrenie spotrebovaných vstupov účtovnej jednotky pri výrobe tovarov alebo poskytovaní služieb. Vznikajú iba pri ekonomickej činnosti právnickej osoby. Výdavky sú úbytok finančných prostriedkov (alebo ich ekvivalentov) účtovnej jednotky. Vznikajú pri ekonomickej činnosti právnickej, a aj fyzickej osoby. Pre vznik nákladov je rozhodujúci časový okamih ich vzniku, kedy ku spotrebe skutočne došlo. To isté platí aj pre výnosy. Náklady a k nim súvisiace výdavky, výnosy a k nim súvisiace príjmy môžu preto vznikať časovo rôzne od seba. Je preto dôležité rozlišovať medzi jednotlivými pojmami, každý znamená niečo iné... • Zmeny v dohodách Zamestnávateľ je povinný zamestnancovi poskytnúť pri uzatvorení dohody o vykonaní práce, dohody o brigádnickej práci študentov alebo dohody o pracovnej činnosti písomnú informáciu o a) dňoch a časových úsekoch, v ktorých môže od zamestnanca vyžadovať vykonávanie práce, b) lehote, v ktorej má byť zamestnanec informovaný o výkone práce pred jej začiatkom, ktorá nesmie byť kratšia ako 24 hodín. Zmenu týchto údajov je zamestnávateľ povinný poskytnúť zamestnancovi v písomnej forme najneskôr v deň nadobudnutia účinnosti zmeny.
U dodávateľa
6,84 € 7,20 €

1000 riešení 1-2 2023 - Koniec roka v účtovníctve


Kalendárny rok sa v mzdovej učtárni považuje aj za zdaňovacie obdobie, ktoré je potrebné uzatvoriť a otvoriť nové obdobie so zohľadnením výstupov z predchádzajúceho kalendárneho roka. V tejto súvislosti majú zamestnanci ako daňovníci s príjmami zo závislej činnosti a zamestnávatelia ako platitelia týchto príjmov povinnosť sa daňovo vysporiadať s predchádzajúcim zdaňovacím obdobím a pripraviť sa na nové zdaňovacie obdobie. Titul obsahuje riešenia prípadov z praxe k týmto témam: Aktuálna téma Ukončenie účtovného obdobia Zamestnávanie a koniec roka Dane v praxi Zákon o dani z príjmov (ZDP) Daň z pridanej hodnoty (DPH) Automobil Daňové výdavky Účtovníctvo Podvojné účtovníctvo (PÚ) Jednoduché účtovníctvo (JÚ) Personalistika a mzdy Zamestnávanie Mzdy a odvody Stravné a cestovné náhrady Právo Verejná správa Verejný sektor Stavebné právo Dlhá anotácia: Pri uzatváraní kalendárneho roka je zamestnávateľ povinný v oblasti mzdového účtovníctva každoročne vykonať úkony smerujúce k príprave ročnej mzdovej uzávierky a k príprave ročného zúčtovania preddavkov na daň z príjmov zo závislej činnosti. Ide predovšetkým o doplnenie zákonom predpísaných evidencií a zabezpečenie, archivácia dokumentov a vystavenie potvrdení pre zamestnancov, ktoré obsahujú údaje o poskytnutom príjme zo závislej činnosti, o zrazených preddavkoch na daň z príjmov a o ďalších skutočnostiach potrebných pre vysporiadanie ich celoročnej daňovej povinnosti. Aké povinnosti má zamestnanec voči zamestnancov v súvislosti s koncom roka a je povinný vykonať zúčtovanie dane všetkým zamestnancom? Odpovede na všetky otázky tákajúce sa ukončenie účtovného obdobia sa dočítate v tomto dvojčísle mesačníka.
U dodávateľa
8,36 € 8,80 €

Práce a Mzdy 1 2023 - Zvýšenie minimálnej mzdy – ekonomický dopad


V roku 2022 sa dospelo medzi zástupcami zamestnávateľov a zamestnancov k dohode na minimálnej mzde, ktorá bude platiť od 1. januára 2023. Minimálna mesačná mzda ovplyvňuje okrem samotných zamestnancov aj zamestnávateľov, pre ktorých každé jej zvýšenie znamená aj vyššiu cenu práce. V zmysle Oznámenia Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky č. 300/2002 Z. z. suma minimálnej mzdy na rok 2023 je 700 eur za mesiac pre zamestnanca odmeňovaného mesačnou mzdou a 4,023 eura za každú hodinu odpracovanú zamestnancom. Zmeny v sociálnom poistení Od 1. 1. 2023 sa zavádza nový typ "výnimky" z platenia poistného z príjmu plynúceho z dohody o práci vykonávanej mimo pracovného pomeru s názvom "Dohoda o pracovnej činnosti na výkon sezónnej práce", ide o tzv. odvodovú odpočítateľnú položku pre sezónne práce. Ročné zúčtovanie preddavkov na daň Ročné zúčtovanie vykoná zamestnávateľ len na žiadosť zamestnanca, ktorú je zamestnanec povinný podpísať a podať zamestnávateľovi najneskôr do 15. februára 2023. Zamestnanec, ktorý poberal zdaniteľné príjmy len zo závislej činnosti podľa § 5 zákona, môže požiadať o vykonanie ročného zúčtovania ktoréhokoľvek zamestnávateľa, ktorý mu počas zdaňovacieho obdobia roku 2022 vyplácal zdaniteľnú mzdu. Novela Zákonníka práce Cieľom novely Zákonníka práce bolo doplniť a spresniť ustanovenia, ktoré sa týkajú rovnováhy medzi pracovným a súkromným životom rodičov a osôb s opatrovateľskými povinnosťami. Novela zavádza zmeny ako napríklad doplnenie vybraných ustanovení Zákonníka práce týkajúcich sa pracovnej zmluvy a poskytovania informácií o pracovných podmienkach a podmienkach zamestnávania, ustanovenie práva zamestnanca žiadať prechod na inú formu zamestnania, ustanovenie poskytovania informácií aj v elektronickej podobe a pod. Minimálne a maximálne odvody živnostníkov Pre SZČO, ktoré platia sociálne poistenie platí v roku 2023 minimálny vymeriavací základ v sume 605,50 eur a minimálne poistné na sociálne poistenie SZČO predstavuje sumu 200,72 eur. Maximálnym vymeriavacím základom je suma 8 477 eur a maximálne poistné na sociálne poistenie predstavuje sumu 2 810,12 eur. SZČO je povinná platiť odvody na zdravotné poistenie minimálne v sume 84,77 eur mesačne.
U dodávateľa
8,74 € 9,20 €

Verejná správa č. 1-2 2020 - Novela školského zákona, Cestná doprava, Zálohovanie jednorazových obalov na nápoje


Novela školského zákona Cieľom novely školského zákona je zavedenie povinného predprimárneho vzdelávania v materskej škole, ako súčasť plnenia povinnej školskej dochádzky pre päťročné deti v materskej škole. Zvyšuje sa výška príspevku na výchovu a vzdelávanie detí materských škôl vzhľadom na zmeny Štátneho vzdelávacieho programu pre predprimárne vzdelávanie v materskej škole. K akým ďalším zmenám dochádza v školstve sa dočítate v tomto čísle mesačníka. Zmeny v zákone o cestnej doprave Cestná doprava a všetko, čo s ňou súvisí, patrí do kompetencie Ministerstva dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja. Cieľom novely zákona o cestnej doprave je vytvorenie vhodnejších podmienok v oblasti podnikania v taxislužbe, prijatie opatrení smerujúcich k predchádzaniu nelegálneho spôsobu podnikania v taxislužbe a zabezpečenie účinnejšej kontroly v tejto oblasti. Neprimerané obchodné podmienky Cieľom nového zákona je aj zapracovanie nových ustanovení upravujúcich neprimerané podmienky, zavedenie generálnej klauzuly neprimeranej podmienky a umožnenie predkladať anonymné podnety upozorňujúce na možné porušenie zákona. Ide o zákon o neprimeraných podmienkach v obchode s potravinami.
Na sklade 2Ks
3,33 € 3,50 €

Zákony 2022 IV aktualizácia IV 2 - bývanie, stavebný zákon


Novela zákona rozširuje dôvody vykonania pozemkových úprav a reaguje na zmenu klimatických podmienok a je zameraný na potrebu zabezpečenia zadržiavania vody v krajine. Zavádza definíciu vlastného trvalého porastu a trvalého porastu na cudzom pozemku a zároveň dochádza k definovaniu možných spôsobov riešenia vlastníctva pozemku, na ktorom sa trvalý porast nachádza v pozemkových úpravách... Titul obsahuje úplné znenia zákonov po ostatnej novele: Zákon č. 222/2022 Z. z. o štátnej podpore nájomného bývania Zákon č. 97/2013 Z. z. o pozemkových spoločenstvách Zákon č. 330/1991 Zb. o pozemkových úpravách Zákon č. 180/1995 Z. z. o opatreniach na usporiadanie vlastníctva k pozemkom Zákon č. 229/1991 Zb. o úprave vlastníckych vzťahov k pôde Zákon č. 503/2003 Z. z. o navrátení vlastníctva k pozemkom Upozornenie na zmenu Zákon č. 504/2003 Z. z. o nájme poľnohospodárskych pozemkov Zákon č. 330/1991 Zb. o pozemkových úpravách Zmena reflektuje aj na objektívne skutočnosti, kedy v odôvodnených prípadoch už po „veľkých“ nariadených pozemkových úpravách nastanú prípady, keď je potrebné usporiadať hospodárenie na pôde. Právna úprava takouto legislatívnou zmenou umožňuje príslušnému okresnému úradu vzhľadom na to, že má vedomosť o celkovej problematike pozemkového vlastníctva v rámci svojej miestnej pôsobnosti, podať podnet a so súhlasom ministerstva nariadiť pozemkové úpravy. To znamená, že uvedený dôvod bude možné aplikovať nielen pre povolené pozemkové úpravy, ale aj pre nariadené pozemkové úpravy... Zákon č. 229/1991 Zb. o úprave vlastníckych vzťahov k pôde Slovenský pozemkový fond nemá v Bratislave a Košiciach vhodné pozemky na plnenie náhrad. Z dôvodu, že v oboch prípadoch tieto mestá tvoria niekoľko okresov, sú oprávnené osoby znevýhodnené pri výbere vhodného náhradného pozemku v porovnaní s oprávnenými osobami, ktorých reštitučné nároky sa nachádzajú v ostatných okresoch Slovenska a majú možnosť si vyberať z niekoľkých katastrálnych území. Z uvedeného dôvodu sa navrhuje, aby v prípade, ak nie je vhodný náhradný pozemok v okrese, mohol byť so súhlasom oprávnenej osoby poskytnutý náhradný pozemok v kraji, v ktorom sa nachádzal pôvodný pozemok...
Na sklade 1Ks
3,71 € 3,90 €

Zákony 2022 IV aktualizácia IV 3 - bývanie, stavebný zákon


Cieľom novely zákona je sfunkčnenie a zefektívnenie procesu aktivácie elektronických schránok pozemkových spoločenstiev, keď je nevyhnutná jednoznačná identifikácia osôb oprávnených konať za spoločenstvo, vrátane osoby oprávnenej pristupovať a disponovať s elektronickou schránkou spoločenstva... Titul obsahuje úplné znenia zákonov po ostatnej novele: Zákon č. 97/2013 Z. z. o pozemkových spoločenstvách OPATRENIE č. 329/2022 Z. z. o výške štátnej prémie na stavebné sporenie na rok 2023 Opatrenie č. 376/2020 Z. z., ktorým sa ustanovujú vzory žiadostí o poskytnutie dotácie na rozvoj bývania NARIADENIE VLÁDY č. 327/2022 Z. z. o niektorých opatreniach v súvislosti so štátnou podporou nájomného bývania Upozornenie na zmenu Zákon č. 162/1995 Z. z. o katastri nehnuteľností a o zápise vlastníckych a iných práv k nehnuteľnostiam (katastrálny zákon) Zákon č. 97/2013 Z. z. o pozemkových spoločenstvách Z hľadiska potreby komplexnosti a nezameniteľnosti údajov o členoch volených orgánov pozemkových spoločenstiev a osôb oprávnených konať za pozemkové spoločenstvo je vhodné, aby jednoznačný osobný identifikátor bol uvedený aj pri členoch výboru a dozornej rady. Z hľadiska jednoznačnosti priradenia oprávnení vstupovať do elektronickej schránky spoločenstva a nakladať s ňou je vhodné osobitne uvádzať fyzickú osobu oprávnenú nakladať s touto elektronickou schránkou spoločenstva a to najmä v prípadoch, ak toto oprávnenie nemá predseda spoločenstva, alebo ak je za predsedu alebo člena spoločenstva zvolená právnická osoba, ktorá je členom spoločenstva...
Na sklade 1Ks
2,85 € 3,00 €

Optimalizácia dane 2023


Daňová optimalizácia predstavuje legálnu postupnosť krokov k vykázaniu takej daňovej povinnosti, ktorú je daňový subjekt nevyhnutne povinný odviesť štátu. Ide o minimalizáciu daňovej povinnosti v rámci zákonom dovolených krokov. Pri legálnej daňovej optimalizácii daňovník analyzuje a uplatňuje v praxi všetky dostupné prvky, ktoré umožňujú znížiť daňový základ, využíva rôzne variantné riešenia uplatnenia daňových výdavkov a využíva prípadné medzery v daňových zákonoch. Aké nástroje môže daňovník využiť pri daňovej optimalizácii tak, aby neporušil zákon? Môžete využiť opravné položky, rezervy, časové rozlíšenie, prerušenie odpisov alebo použiť motivačné príspevky pre žiakov a študentov. Uplatňujete správnu výšku ceny pohonných hmôt? Na všetko vám odpovieme. V publikácii nájdete aj veľa príkladov ako si optimalizovať základ dane včas a bez stresu. Obsah: - Možnosti optimalizácie základu dane z príjmov FO - DHM v daňových výdavkoch - Opravné položky k pohľadávkam - Rezervy a odpisy - Daňová strata - Daňové zvýhodnenie výskumu, vývoja a inovácií - Účtovné obdobie hospodársky rok - Rekreačné poukazy, kúpeľná starostlivosť, vzdelávanie
Na sklade 2Ks
9,31 € 9,80 €

Odvody poistného od 1. 1. 2023


Prinášame prehľad odvodov od 1. 1. 2023, ktoré sú platené v určitej percentuálnej výške z vymeriavacieho základu. Uvádzame nový minimálny a maximálny vymeriavací základ, poistné vypočítane z tohto základu aj výšku minimálnych preddavkov do zdravotnej poisťovne. Nový minimálny vymeriavací základ za obdobie 1. januára – 31. decembra 2023 je určený pre povinne poistenú samostatne zárobkovo činnú osobu a dobrovoľne poistenú osobu vo výške 605,50 eur. Nový maximálny vymeriavací základ na rok 2023 bude určený vo výške 8 477 eur. Poistné vypočítané z tohto vymeriavacieho základu pre povinne poistenú SZČO bude 2 810,11 eur. Výška minimálnych preddavkov do zdravotnej poisťovne v roku 2023 vzrastie na sumu 84,77 eur. Sociálna poisťovňa na základe novely zákona o sociálnom poistení odpustí alebo nepredpíše dlžníkom penále v prípade, ak celé dlžné poistné z minulosti, ktoré im vzniklo za obdobie poistenia pred 1. júlom 2022, zaplatia v lehote najneskôr do 31. augusta 2023. Zmena zákona, ktorá zavádza tento „generálny pardon“, nadobúda účinnosť dňa 1. februára 2023. Titul Odvody poistného obsahuje prehľad odvodov poistného pre základné kategórie poistencov od 1. 1. 2023: • Pracovnoprávny vzťah na základe pracovnej zmluvy • Pracovnoprávny vzťah na základe dohôd o prácach vykonávaných mimo PP • Samostatne zárobkovo činné osoby • Spoločníci, konatelia, členovia štatutárnych a iných orgánov právnických osôb
Vypredané
4,28 € 4,50 €