Kníhkupectvo PANTA RHEI na skvalitnenie služieb používa cookies podľa pravidiel, ktoré sú Vám k dispozícii v Obchodných podmienkach. Ďalším používaním stránky s uvedenými pravidlami súhlasíte.

Peter Gavora, Kolektív autorov: Ako rozvíjať porozumenie textu u žiaka
Počet strán: 193
Väzba: iná / ostatná
EAN: 9788089132577
Jazyk: slovenský
ISBN: 978-80-89132-57-7
Vydavateľstvo: Enigma
Hmotnosť: 0,18 kg

Ako rozvíjať porozumenie textu u žiaka

Dostupnosť:
Na sklade
Naša cena: 3,76 
Bežná cena: 4,00 €
Zľava 6%
Do košíka
Zobraziť dostupnosť v kamenných predajniach

Pri nákupe nad 35 € máte poštovné zadarmo.

O knihe: Táto knižka je určená učiteľom, ďalším odborníkom i ostatnej verejnosti, ktorá sa zaujíma o problematiku porozumenia textu u žiaka.

Porozumenie textu, hlavne učebného textu, je dôležitou podmienkou "vstupu" žiaka do učiva. Učenie sa nie je zmyslu

plné a nie je ani efektívne, keď v ňom chýba porozumenie. Žiaľ, pohľad do učební základných škôl nám ukazuje, že žiaci sa často naučia učivo naspamäť bez hlbšieho porozumenia a potom ho viacmenej mechanicky reprodukujú. Má to všetky znaky neefektívn

eho učenia sa, pretože takto naučené učivo sa zle spája s iným učivom, žiak nechápe súvislosti ani aplikačné možnosti učiva a rýchlo ho zabúda. Nielen to. Vzniká uňho predstava, že učenie sa je akási formálna činnosť, založená na princípe rýchlo sa

naučiť, získať známku a potom rýchlo zabudnúť.

Čítanie s porozumením však nie je len nástrojom osvojovania si učiva, ale aj základom chápania sveta. Bez porozumenia žije človek v nevedomosti, je nesamostatný, možno ním ľahšie manipulovať. Porozumen

ie textov (školských i mimoškolských) hrá mimoriadnu úlohu vo vývine dieťaťa. Keďže text prináša nové informácie, núti ho myslieť, uvažovať, formuje jeho hodnoty a ovplyvňuje postoje k svetu.

Čítanie a porozumenie textu nie je však len otázkou učeni

a sa žiaka a jeho interakcie s učiteľom. Žiakovu kompetenciu porozumieť text ovplyvňujú rodiča a iní dospelí, azda i priatelia a rovesníci. V tej či onej miere obsahom textu dieťa vstupuje do interakcie s inými ľuďmi, hovorí o prečítanom, hodnotí ho.

Čítanie teda nie je len individuálny akt, ale aj sociálna činnosť.

Knižku, ktorú máte pred sebou, napísali pracovníci Katedry pedagogiky Pedagogickej fakulty Univerzity Komenského v Bratislave, ktorí majú skúsenosti ako učitelia i ako výskumníci čí

tania a učenia sa z textu. V tejto knižke odovzdávajú čitateľom svoje poznanie. Impulzom, ktorý ich viedol k napísaniu tejto knihy, boli okrem iného slabé výkony žiakov v medzinárodných štúdiách čitateľskej gramotnosti PIRLS a PISA. Azda táto knižka

osvetlí záujemcom, čo je podstata čítania, porozumenia textu a gramotnosti a ako možno tieto zručnosti a schopnosti rozvíjať u žiaka v škole i v rodine.

Kniha má pomerne priamočiaru štruktúru výkladu. Začína sa charakterizovaním predmetu čítania t

extu. Potom nasledujú kapitoly, ktoré sa venujú základom čítania, porozumeniu textu a jeho rozvíjaniu, ako aj rozvoju kritického myslenia na základe čítania textu. Osobitná kapitola je venovaná vysvetleniu konštruktivistickej koncepcie vyučovania. Ke

ďže dôležitou podmienkou rozvoja gramotnosti je motivácia čítať, venujeme jej samostatnú kapitolu. Posledná kapitola posledná pozíciou, nie významom sa zaoberá podporou čítania v rodine.

Autori

Obsah

Úvod

1 Text, učebný text, učebnica (Mária M

ihálechová)

2 Žiaci začínajú čítať (Jolana Manniová)

3 Čo sa skrýva pod porozumením textu (Peter Gavora)

4 Ako viesť žiakov k porozumeniu textu (Peter Gavora)

5 Rozvíjame kritické myslenie pri čítaní (Jolana Manniová)

6 Konštruktivistický prístup vo

vyučovaní ako možnosť rozvoja myslenia a porozumenia textu (Renáta Tóthová)

7 Ako motivovať žiakov k čítaniu a porozumeniu textu (Peter Gavora)

8 Čítanie v rodine a s rodinou ako na to? (Viola Tamášová)

Literatúra

Odporúčame tieto knihy

Pridaj svoj názor
Anonym
Anonym
Pridaj svoje hodnotenie