Monika

autor

Za hranice provincie


Ján Čietek-Smrek je známy predovšetkým ako básnik. Novinárstvo a publicistika však tvorili os jeho pracovného a osobného života. Veď v redaktorskom povolaní strávil viac ako tretinu života a básnický pseudonym, uvedený často len v iniciálach js., s-k ši-k, nájdeme aj pod stovkami úvodníkov, besedníc, riportov, causerií, úvah a fejtónov. Bol interným redaktorom Slovenského denníka a Národných novín, zodpovedným redaktorom a neskôr i majiteľom a vydavateľom časopisu Elán. Viedol kultúrnu rubriku v Slovenskom hlase a príležitostne prispieval do Cirkevných listov, Venkova, Slovenskej politiky, Slovenskej reči a Slovenského východu. Ako zodpovedný redaktor viedol niekoľko knižných edícií, pričom Komorná knižnica, ktorú sám založil, rezonovala v slovenskej knižnej kultúre ešte dlho po jej zániku. Roky spolupracoval i s rozhlasom. O tom, že novinárčina zohrala v Smrekovom živote dôležitú úlohu, svedčia autorove memoáre. Život Jána Čieteka Smreka zaujal historičku Moniku Kaprálikovú. Monografia, ktorú o tejto osobnosti napísala, vyšla vo vydavateľstve Elán Smrekovho syna Ivana Čieteka.
Na sklade 1Ks
17,86 € 18,80 €

Za hranice provincie


Jána Smreka (1898 - 1982) pozná celá slovenská kultúrna verejnosť predovšetkým ako významného básnika, menej ako publicistu, napriek tomu, že celý aktívny život robil novinára či novinového redaktora. Viac ako dve desaťročia viedol kultúrno-spoločenský mesačník Elán, ktorý sám založil. Na jeseň 1944 prestal Elán vychádzať. Dôvody sa rôznia, jeden tvrdí, že ho režim zakázal, druhý, že sa tak rozhodol sám Smrek, keď Slovensko bolo po SNP obsadené nemeckým vojskom. Po roku 1945 sa slovenská kultúrna politika posunula o hodný kus doľava, a to aj zásluhou Laca Novomeského, vtedajšieho povereníka kultúry. Liberálnodemokraticky orientovaný Elán mal problémy s obnoveným vydávaním. Prvé povojnové dvojčíslo vyšlo až v januári 1946. Vtedy začal vychádzať Kultúrny život, ktorý postupne vytlačil Elán až do jeho definitívneho zániku v roku 1947. Určitý dištanc mal aj sám Smrek, keď dlhší čas nemohol publikovať. Nový režim mu vyčítal niektoré predošlé čísla Elánu venované literatúram Talianska, Nemecka a pod. Bola to chabá kritika, pretože Smrek sa zámerne vyhol vtedajšej nemeckej nacistickej prítomnosti. V obnovenom Eláne si však dovolil kritizovať zúženú koncepciu socialistickej literatúry, ako ju nastolil vo svojom článku Daniel Okáli. A tak koniec Elánu znamenal aj koniec slobodnej tvorby. Dielo je neprehliadnuteľným prameňom poznatkov o Jánovi Smrekovi a jeho tvorbe.
U dodávateľa
13,30 € 14,00 €