! Doprava ZADARMO už od 20 € !

Pavel Vilikovský strana 3 z 3

autor

Pavel Vilikovský
Pavel Vilikovský (1941 - 2020) bol synom literárneho historika českého pôvodu Jana Vilikovského (1904 - 1946). Narodil sa 27.6.1941 v Palúdzke. Z Bratislavy odišiel v roku 1958 študovať filmovú réžiu do Prahy, napokon však v rokoch 1960 - 1965 absolvoval odbor slovenčina - angličtina na Filozofickej fakulte UK v Bratislave. Zomrel 10.2.2020 v Bratislave.

Už počas štúdia pracoval ako redaktor časopisu Slovenské pohľady. V tom čase sa okrem písania prózy intenzívne venoval aj kritickej činnosti. Po problémoch, ktoré vyvolalo české číslo Slovenských pohľadov s menami už v Čechách zakázaných autorov, musel v roku 1970 z redakcie odísť a až do roku 1976 bol redaktorom vydavateľstva Tatran. V rokoch tzv. normalizácie výrazne obmedzil svoju publikačnú aktivitu (nie však tvorbu) v oblasti prózy a do povedomia sa zapisoval najmä ako jeden z najkvalitnejších prekladateľov anglo - americkej literatúry (J. Aldrige, J. Conrad, W. Faulkner, M. Lowry, Th. Kenneally a ďalší).
V období 1976 - 1996 bol redaktorom a šéfredaktorom Romboidu, neskôr pracoval v slovenskej redakcii Reader’s Digest.

Za knihu poviedok Krutý strojvodca (1996) získal niekoľko ocenení, o. i. Medzinárodnú literárnu cenu vo Vilenici. V roku 1998 mu vyšla kniha textov Okrídlená klietka (spolu s Tomášom Janovicom), ktorá okrem básní a aforizmov T. J. obsahuje texty P. V., ktoré vyšli pôvodne v r. 1995 - 1998 v prílohe denníka SME Fórum, v týždenníku Domino - fórum a v mesačníku OS č. 0-9/97.

Ocenenia:

1996 Medzinárodná literárna cena (za knihu poviedok Krutý strojvodca)
1996 Cena Všeobecnej úverovej banky za najlepšiu prózu (Krutý strojvodca)
1996 Cena Dominika Tatarku (Krutý strojvodca )
1999 Stredoeurópska cena (Vilenica)
2006 Anasoft litera (za knihu Čarovný papagáj a iné gýče)

V roku 2007 bol nominovaný na Literárnu cenu Anasoft litera za pôvodnú slovenskú prózu vydanú v uplynulom roku.

Debutoval v časopise Mladá tvorba poviedkou Viac než kedykoľvek (1961). Dobovo príznačne sa v nej v lyrizujúcej forme odráža životný pocit mladého človeka, ktorý na ceste hľadá domov. Podobné motívy i formu, ktorá sa často blíži básni, nájdeme aj vo Vilikovského knižnom debute Citová výchova v marci (1965).
Významný literárny kritik 60. rokov M. Hamada však už v dobovej reakcii na túto knihu vyzdvihol poviedky, v ktorých pred lyrickým dostáva prednosť analytické: „Vo Vilikovského prózach sa zrážajú dve tendencie: úsilie o pluralitu videnia s úsilím o presné vymedzenia významu. Úsiliu po pluralite zodpovedá lyrická asociatívnosť, ale aj významová vágnosť, úsiliu po vymedzení významu zasa sústredenie na tvar a konštrukciu sujetu.“
Analytická „sústredenosť“ na presnosť výrazu, ktorý sa má stať nositeľom významu, charakterizuje všetky nasledujúce Vilikovského prózy. Zároveň však ako predstaviteľ racionálno - skeptického pohľadu na svet neustále spochybňuje nielen schopnosť slova niesť význam, ale občas, vo svojich neskorších vrcholných dielach, aj samu existenciu významu ľudského konania. Skepsa však v jeho prípade neznamená pesimizmus či dokonca nihilizmus: jeho postavy i autor sám sa v textoch prezentujú ako neustáli a dôslední hľadači tohto významu. Takým je aj detektív z druhej Vilikovského publikovanej knihy Prvá veta spánku (1983). Hoci ide o novelu s detektívnou zápletkou, ktorej dejovým pôdorysom je vyšetrovanie vraždy mladého dievčaťa, pre vyšetrovateľa tohto prípadu sa zdá byť podstatnejšou otázka, aký „význam“ mala táto vražda, než odpoveď na otázku, kto ju spáchal. Pre Vilikovského typická hra s literárnymi konvenciami našla v tomto prípade uplatnenie v zmenách pravidiel detektívneho žánru. Celá vyšetrovateľova činnosť, ktorá sa viac než k snahe racionálne vyriešiť blíži k úsiliu ľudsky pochopiť, končí v celkom banálnom (a vlastne nepodstatnom) odhalení vraha. Už pred vydaním tejto novely mal Vilikovský napísaných niekoľko ďalších próz, ktoré však publikoval len po častiach časopisecky alebo vôbec nie. Túto tvorbu zhodnotil roku 1989, keď mu vyšli hneď tri knihy, ktoré ho pasovali za výraznú osobnosť súčasnej slovenskej prózy. Prvá z nich, Eskalácia citu, opäť nesie v názve Vilikovského obľúbený nástroj vnímania a prežívania - cit. V týchto poviedkach je však reč aj o tele a telesnosti. Vilikovský napr. stelesňuje, sprítomňuje, počlovečuje postavy literárnej a národnej tradície (Turčín Poničan, Janko Kráľ, Iľja Muromec) a zbavuje ich mýtických nánosov. Hoci tieto prózy v sebe nesú silnú iróniu, Vilikovského smiech a výsmech nie je namierený voči samotným postavám, ale práve voči nikdy nekončiacim tendenciám historicky ich zaobľovať, emblematizovať, a tým umŕtvovať. Ďalšou knihou z toho istého roka je novela Kôň na poschodí, slepec vo Vrábľoch (súčasťou knihy je aj kratšia novela Extrémna osamelosť). Vilikovský si tu opäť zvolil silnú, expresívnu tému - problém matkovraždy, aby paradoxne mohol jemne a citlivo ukázať nejednoznačnosť ľudských motivácií a činov. Treťou je burleskná novela Večne je zelený..., v ktorej štylisticky bravúrnym spôsobom dekonštruuje rozličné typy neautentických (ideologických) jazykov. V spoločnej knihe s lajosom Grendelom (*1948) uverejnil pod súborným názvom Slovenský Casanova (1991) tri intímne, erotické listy straníckeho funkcionára s hviezdoslavovským menom Artuš Vilánni. Ďalšia Vilikovského novela Peší príbeh (1992) by mohla niesť aj názov retropríbeh. Nielen preto, že sa v nej vracia do tokov hlbokej „normalizácie“; táto kniha je aj návratom k Vilikovského „osvedčenej“ téme vraždy a jej pomalého, málo sľubného vyšetrovania s ironicky banálnou pointou. Zbierka poviedok Krutý strojvodca (1996) obsahuje texty, ktoré - pre autora príznačne - vznikali v rozpätí troch desaťročí, a napriek tomu si zachovávajú tvarovú i významovú homogénnosť. Aj v týchto poviedkach viac ako príbeh Vilikovského zaujíma akt rozprávania príbehu. Preveruje a spochybňuje jazyk ako nástroj myslenia i komunikácie, skúma jeho výpovednú hodnotu. Vilikovský tu teda opäť rezignuje na klasickú príbehovosť, príbeh sa mu nezdá dostatočne dôležitý (a ani vierohodný), a preto je jeho písanie v niektorých textoch knihy žánrovo bližšie eseji ako poviedke. Dôveru v príbeh akoby nahrádzal dôverou vo vetu. Nielen pre Krutého strojvodcu, ale pre všetky Vilikovského doterajšie knihy platí, že jeho veta je štylisticky dôkladná, presne pomenúvajúca, a pritom vtipná, a jasným, a pritom prekvapujúcim významom.

Ďalšie diela: spoločenská publicistika Okrídlená klietka (1998, spolu s T. Janovicom), Posledný kôň Pompejí (2001), výber z diela Pavla Vilikovského pod názvom Prózy (2007),v roku 2009 mu vyšiel román Vlastný životopis zla a v roku 2010 próza Pes na ceste.

(Zdroj www.osobnosti.sk, foto: wikipedia)

viac

Tri kostoly


Jedinečná ukážka literárneho ekumenizmu - v chráme či v krčme jednej knižky sa schádzajú báseň, esej a poviedka. Hoci predstavujú tri rozličné literárne žánre, pochádzajú od troch rozličných majstrov a zastupujú tri rozličné vierovyznania, nielen že dokážu priateľsky nažívať vedľa seba, ale spolu s fascinujúcimi kresbami Mareka Ormandíka vytvárajú nový čitateľsky príťažlivý a myšlienkovo podnetný celok.
Vypredané
12,26 € 12,90 €

Pes na ceste


„Táto kniha je o jednom Slovákovi, lebo tak o tom rozhodli jazyk a kultúra. Je aj o jednom mužovi, lebo tak to zariadila príroda. Byť Slovákom a súčasne mužom nie je ťažké, najmä keď človek nemá na výber, ale rozprávať o tomto odľahčenom bytí až také ľahké nie je. A tak si Vilikovského textové Ja s dvojitou identitou musí vypomáhať citátmi svojich kolegov, požičiavať slová zo susedných jazykov a vďaka tejto pomoci pomaly pracovať na privedení zmyslu života k reči. Výsledkom tejto práce je text – tok, pripomínajúci pohyb psa na ceste. Pes, s najväčšou pravdepodobnosťou bastard, pobieha z jednej strany cesty na druhú, nečakane zastane pri medzníku alebo strome pri ceste, ovonia ich a potom tryskom vyrazí vpred alebo sa vráti kúsok späť, aby sa týmto cikcakovitým pohybom odniekiaľ niekam dostal.“ Peter Michalovič „Nová kniha Pavla Vilikovského je živý dôkaz, že čím jednoduchšie hovoríme hlboké myšlienky, tým sú hlbšie.“ Tomáš Janovic
Vypredané
7,60 € 8,00 €

Svetlo na druhom brehu


Svojou prvou knihou Život po živote doktor Raymond Moody zmenil naše názory na smrť. Rozprávanie ľudí, ktorí prešli štádiom klinickej smrti a vrátili sa do života, ich opisy cesty tunelom a príbehy o stretnutí s anjelskými bytosťami potvrdili existenciu života po smrti. Od vydania knihy Život po živote sa naňho nepretržite obracia množstvo ľudí, aby sa s ním podelili o nečakané zážitky, keď sa sami ocitli blízko smrti alebo keď zomrel niekto z ich blízkych. Dospelo bádanie o zážitku prahu smrti (ZPS) k vedeckému dôkazu, že jestvuje posmrtný život? Na tému posmrtného života k nijakému presvedčivejšiemu dôkazu ani nemožno dospieť. To však neznamená, že by sa tieto očividne jestvujúce zážitky nemali s úctou a záujmom skúmať.
Vypredané
6,56 € 6,90 €

A gonosz önéletrajza


Pavel Vilikovský A gonosz önéletrajza című regényét két, önéletrajzként is olvasható, látszólag egymástól független történet alkotja. Az első történet elbeszélője Jozef K., akit egy meghiúsult emigrációt követően fogva tart és családja életével zsarol a titkosrendőrség a kommunista hatalomátvétel után, Pozsonyban. A másiké egy nyugdíjas irodalomtanár, aki az emberi gonoszság mibenléte után kutatva többek között egy húsz éve eltűnt, számára idegen személy, Mária M. után nyomoz szabadidejében a rendszerváltás utáni Pozsonyban.
Vypredané
10,59 € 11,15 €

Pes na cestě


Brilantní esejistická novela duchem „mladého rozhněvaného muže“ slovenské literatury. Záměrně píšeme o nezvyklém žánrovém vymezení esejistická novela. Autor zde totiž formuluje své úvahy o Slovensku a Slovácích, ale také slovenských spisovatelích, lépe slovenském spisovatelství, a to velmi kriticky, až kacířsky. Leckterý národně orientovaný slovenský čtenář se při domácím vydání mohl oprávněně cítit pobouřen. Nutno dodat, dobře mu tak. Tomu čtenáři, samozřejmě. Vilikovský cílí do slabých míst slovenské národní a kulturní identity s nesmiřitelnou a neúprosnou přesností válečného snajpra. Jeho úvahy inspirované větou slavného rakouského rouhače a hněvivce Thomase Bernharda prolíná příběh náhodného, krátkého, intenzivního a tragického milostného vzplanutí starého muže a stále ještě mladé ženy, s nádherně vypodobněnou milostnou scénou, jednou z nejsugestivnějších v současné literatuře. Ostatně to Vilikovský uměl vždy, ale uměl s tím i exkluzivně šetřit. Jeho cudnost je právě v tom, jako by zastával názor, že jeden otevřeně vylíčený milostný akt je pro jednu knihu tak akorát.
Vypredané
11,12 € 11,70 €

Kutya az úton


A kortárs szlovák irodalom egyik legismertebb szerzőjének új könyve önéletrajzi elemekből építkező esszéregény, mely elsősorban a mindenkori emberi kapcsolatokról szól: könnyed, élvezetes stílusban járja körül a kultúrák közötti átjárhatóság, a férfi-nő viszony kérdéseit, az önismeret útját és buktatóit.
Vypredané
2,85 € 3,00 €

Príbeh ozajského človeka


Príbehom ozajského človeka pokračuje Pavel Vilikovský v skicovaní ďalšieho Slováka; tentoraz sa hrdina profesionálne vyvíja, stúpa po socialistickom zamestnaneckom rebríčku. Začína ako dozorca na stavbe budovy akéhosi podniku, stáva sa správcom pos tavenej budovy, neskôr podnikovým kontrolórom až sa nakoniec sa presunie na tretie poschodie budovy k vedeniu. Hrdina sa vzdáva vlastného jazyka to čím prevráva, sú buď ideologické frázy a poučky, alebo akoby sa stále skrýval za jazyk niekoho iné ho - čím sa zdôrazňuje aj hrdinov alibizmus, presvedčenie, že on sám za nič nemôže.
Vypredané
9,50 € 10,00 €

Egy igazi ember története


Vilikovský legújabb regénye egy igazi ember története - a csehszlovák Szocialista Köztársaság 70-es éveiben. A főszereplő, egy konformista, egyszerű gondolkodású, jelentéktelen kisember mindennapjait, életének apró és "sorsdöntő" mozzanatait naplójegyzeteiből követhetjük nyomon. ... Folytatás ›› És persze a vágyát, hogy, miután betöltötte negyvenedik életévét, végre ő is legyen valaki! Az adott körülmények között viszont ennek egyetlen módja van: egyre feljebb jutni a szocialista ranglétrán, bármi áron... A(z) Egy igazi ember története (Könyv) szerzője Pavel Vilikovský.
Vypredané
9,50 € 10,00 €

Az első és utolsó szerelem


A kortárs szlovák irodalom ikonikus alakja, Pavel Vilikovský két novellát tartalmazó kötetének központi témája a gyakran be sem vallott, viszonzatlan, netán múltbéli szeretet és a szerelem. A gyorsan változó világban a munkája értelmében kételkedő fotóművész, vagy a 20. század történelmével foglalkozó nyugdíjas története az egyéni, családi és kollektív emlékezet lehetőségeit járja körbe a maga összetettségében és ellentmondássoságában néhol érzelemmentes távolságtartással, máskor iróniával és humorral fűszerezve.
Vypredané
9,46 € 9,96 €

Fleeting Snow


Fleeting Snow depicts the gradual loss of memory of the narrator's wife. The narrator reminisces about his past life with his wife and muses on issues ranging from human nature and the soul, to names and the phonetics of Slovak and indigenous American Indian languages, in an informal, humorous style whose lightness of touch belies the seriousness of his themes. The title refers to its recurring central motif, an avalanche thatt cannot be stopped once the critical mass of snow has begun to roll, echoing the unstoppable process of memory loss.
Vypredané
10,40 € 10,95 €

Tri lásky


Tri lásky Janovica, Lasicu a Vilikovského Je toľko definícií a toľko podôb lásky, že všetky neobsiahne ani tá najhrubšia kniha. Niektoré z nich – drsné, smiešne i dojímavé – zachytáva najnovšia kniha básnika a aforistu Tomáša Janovica, divadelníka a humoristu Milana Lasicu a spisovateľa Pavla Vilikovského. Predstavuje tri rozličné literárne žánre – tri podoby lásky. Výtvarník Marek Ormandík texty ilustroval a originálne graficky upravil
Vypredané
14,16 € 14,90 €

Večne je zelený


O próze Večne je zelený, ktorá vznikala v sedemdesiatych rokoch, no prvýkrát vyšla až v roku 1989, autor povedal: „Je pravda, že o novele Večne je zelený som bol presvedčený, že nikdy nevyjde, a nielen pre režim. Možno aj vedomie, že ju nikto nebude čítať, spôsobilo, že sa mi písala báječne, uvoľnene. To bol jediný prípad, keď som na jeden dúšok vychrlil aj tri-štyri strany." Bezmenný rozprávač Vilikovského prózy je prototypom hochštaplerov, ktorí poťahujú nitky spoza dejinných kulís. Nepoznáme síce jeho meno, dokonca ani národnosť, a z toho, čo o sebe prezrádza, nikdy nevieme rozlíšiť pravdu, klamstvo, domýšľavosť či ilúziu. Je presvedčený nielen o svojom pôvabe a ume, ale predovšetkým o oprávnenosti svojho svetonázoru, o správnosti svojho výkladu sveta a svojom nespochybniteľnom mieste na strane víťazov dejín. V každom režime, v každej situácii vie, ako byť víťazom, a tomu prispôsobuje svoje postoje, správanie i lojalitu.
Predaj skončil
8,39 €

dostupné aj ako:

Prvá a posledná láska


Je veľa druhov lásky a tá, o ktorej sa hovorí v dvoch novelách Pavla Vilikovského, nezodpovedá celkom predstave, ktorá sa nám pri tomto slove zvyčajne vybaví. Niekto možno v príbehu úspešného fotografa pochybujúceho o význame svojej práce v rýchlo sa meniacom svete nijaký ľúbostný motív nepostrehne, a aj v príbehu dôchodcu, ktorý sa pri svojej dobrovoľníckej práci musí vyrovnávať s dramatickými osudmi, aké ľudstvu pripravilo dvadsiate storočie, by sme erotické vzplanutie hľadali márne. A predsa je ich ústrednou témou láska, láska utajená, nepriznaná a často neopätovaná, láska, o ktorú hrdinovia noviel napriek všetkým svojim neúspechom a zlyhaniam neprestávajú bojovať. Je to láska k životu – k svojmu vlastnému i k životu ostatných, bez ktorých by ten náš nemal zmysel.
Predaj skončil
7,99 €

dostupné aj ako:

Lacná kniha Tri kostoly (-90%)


Jedinečná ukážka literárneho ekumenizmu - v chráme či v krčme jednej knižky sa schádzajú báseň, esej a poviedka. Hoci predstavujú tri rozličné literárne žánre, pochádzajú od troch rozličných majstrov a zastupujú tri rozličné vierovyznania, nielen že dokážu priateľsky nažívať vedľa seba, ale spolu s fascinujúcimi kresbami Mareka Ormandíka vytvárajú nový čitateľsky príťažlivý a myšlienkovo podnetný celok.
Vypredané
1,29 € 12,90 €

dostupné aj ako:

Lacná kniha Svetlo na druhom brehu (-70%)


Svojou prvou knihou Život po živote doktor Raymond Moody zmenil naše názory na smrť. Rozprávanie ľudí, ktorí prešli štádiom klinickej smrti a vrátili sa do života, ich opisy cesty tunelom a príbehy o stretnutí s anjelskými bytosťami potvrdili existenciu života po smrti. Od vydania knihy Život po živote sa naňho nepretržite obracia množstvo ľudí, aby sa s ním podelili o nečakané zážitky, keď sa sami ocitli blízko smrti alebo keď zomrel niekto z ich blízkych. Dospelo bádanie o zážitku prahu smrti (ZPS) k vedeckému dôkazu, že jestvuje posmrtný život? Na tému posmrtného života k nijakému presvedčivejšiemu dôkazu ani nemožno dospieť. To však neznamená, že by sa tieto očividne jestvujúce zážitky nemali s úctou a záujmom skúmať.
Vypredané
2,07 € 6,90 €

dostupné aj ako: