Alain Mabanckou: Rozbitý pohár

Ku knihách z vydavateľstva Absynt pociťujem rešpekt a úctu. Vždy som plná očakávaní, aké tajomné dvere sa otvoria, aký nový svet sa predo mnou predostrie. Vždy je plný farieb a silných príbehov, hoc sú niekedy horké, ako vie byť len  sám život. V prípade nového počinu, Rozbitý pohár, nás autor zavedie do životov stratených existencií v ďalekej Afrike.

„od dvanástich rokov je už život o ničom, detstvo je náš najvzácnejší poklad, všetko ostatné je len zmes omylov a sprostostí“

Krčmy zvyčajne tvoria akýsi samostatný štát v štáte. Hoc ju denne navštívi veľké množstvo zákazníkov, úzka skupinka ľudí ostáva nemenná. Podobne je tomu aj v konžskej krčme „Na sekeru sa nedáva“, ktorej majiteľom je „Zaťatý slimák“. Svojmu podnikaniu je oddaný telom aj dušou a tak je odhodlaný po sebe zanechať akýsi odkaz. Požiada dlhoročného zákazníka „Rozbitý pohár“, bývalého učiteľa a súčasného najväčšieho „odberateľa“ červeného vína, aby spísal tragikomické príbehy najvernejších hostí. „Rozbitý pohár“ je zaskočený jeho požiadavkou, no napriek nezmyselnosti jeho želania sa ju rozhodne prijať. Preniká do životných príbehov jeho spolupútnikov vysvetľujúcich , ako sa dostali až na samotné dno, z ktorého sa už nevedia a nechcú odraziť.

„netreba zabúdať, že aj nebo bez jediného obláčika sa jedného dňa môže zachmúriť, priveľa slnka zabíja lásku, a presne to som sa mal už čoskoro naučiť na vlastnej chybe, jedného dňa sa totiž naša krásna modrá obloha zatiahla, vtáčiky s pestrofarebnými pierkami odleteli bez rozlúčky a na svitaní už nemal kto ohlasovať nový deň, lebo ich miesta na stromoch zaujali vrany s ťažkými krídlami a tie len krákali a tvrdými zobákmi ďobali do kmeňa nášho hlboko zakoreneného vzťahu“

Je to kniha iná, priam jedinečná. Už spôsob napísania je svojský. Nehľadajte žiadne ucelené a usporiadané celky, žiadne bodky či kapitoly. Napriek chýbajúcemu prvoplánovému, viditeľnému konceptu, autor veľmi citlivo prechádza z témy do témy. Nekonečnú vetu začínajúcu prvou stranou a nekončiacu ani poslednou, si vôbec nevšimnete. Tak ako plynie život, bez bodky a  delenia na kapitoly. Je to óda na rozprávačský štýl popierajúca všetky konvenčné pravidlá. Surový a nefalšovaný tragikomický svet opilcov na periférii spoločnosti, a napriek tomu  majstrovské dielo  plné odkazov na literárnych velikánov. Pritom sa dotýka viacerých problémov od alkoholu, nevery, cez výsmech pseudoumelcom až po  rasovú problematiku. Všetko podané tvrdým, neprikrášleným ironickým spôsobom. Jediným rušiacim elementom je azda zoznam odkazov na konci knihy, ktoré by sa viac hodili ako poznámky pod čiarou priamo na použitej strane.

„taký je život, raz si hore a potom zase dolu, podstatné je udržať sa na nohách, s vetrom vo vlasoch,  podstatné je zmieriť sa, ako sa len dá, s tou absurdnou nepodarenou verziou Raja“

Kniha nesklame žiadneho milovníka skutočnej a kvalitnej literatúry. Ak očakávate od knihy humor, iróniu, tvrdosť a neprikrášlenú realitu, román Rozbitý pohár je pre vás správnym výberom. Rozbitý pohár sa nikdy už nedá zlepiť, no je nevyhnutné mu dať priestor vyriecť, ako k jeho zničeniu došlo.

„áno chcel by som, aby si pri čítaní ľudia hovorili „čo je toto za chaos, bordel, zmätok, konglomerát nespisovností, za ríšu znakov za tliachanie, tento pád na dno beletrie, čo je to za kotkodákanie zo zadného dvora, dá sa to vôbec brať vážne, kde to má začiatok a kde koniec , dočerta“, a ja by som šibalsky odpovedal „ten chaos je  život,  len vojdite do môjho brlohu, je tu hniloba, odpadky, takto vidím život ja, vaša literatúra, to sú projekty úbohých panákov, ktoré majú uspokojiť ďalších panákov, no kým postavy vašich kníh nepochopia, ako žijeme my ostatní a ako si zarábame na každodenný chlieb, nebude to nijaká literatúra, ale intelektuálna masturbácia“

Deborah Levy: Horúce mlieko

Prečo ísť do New Yorku? Lebo je sexi