Alejet Gunder - Gošen: Klamárka

,,V tej skorej rannej hodine Nufar ešte spala v posteli. Pravdupovediac spala vynikajúco. Za tých bezútešných letných nocí bola jej stálym a verným spoločníkom čierna televízna obrazovka, rozptyľovala jej osamelosť policajným vyšetrovaním znásilnení v San Franciscu, prípadmi vraždy v New Yorku alebo premyslenými kombináciami oboch- znásilnenie nasledované vraždou, vražda nasledovaná znásilnením, väčšinou v Chicagu.“ s35

Ruku na srdce, kto v živote neklamal? Možno sme použili milosrdné klamstvá, polopravdy, aby sme zachránili situáciu, alebo sa vyhli konfliktom. A to by mal byť aj prípad hrdinky príbehu, lenže z jej polopravdy sa stalo klamstvo a z neho sa stáva stred vesmíru.

Autorka románu Klamárka nám predstavuje hlavnú postavu Nufar. Nízke dievča, trochu pehavé, nie však škaredé. O dospievajúcom dievčati, by sme sa od ľudí z príbehu dozvedeli, že podstate niet čo o nej vedieť, nikdy sa jej nič neprihodilo, žiadne dobrodružstvo, pletky. Sedemnásť rokov neškodnej existencie, bez sociálneho statusu v škole, medzi kamarátmi, alebo v práci. Zmrzlináreň je len možno miesto, kde sa len niečo, občas stane. Väčšinou to bolo len v hlave teenegerky, vymyslené dialógy s kamarátkou, situácie pripomínajúce scény z obľúbených amerických seriálov. Hlavná vec, len byť na okamih stredobodom niečej pozornosti. Tu a teraz. A práve táto túžba sa jej splnila. Jedno stretnutie s arogantným bývalým spevákom, sila potupných slov, zasiahne Nufarinu dušu- život, ako blesk z jasného neba.

,,Popoludnie strávila Nufar bezcieľnym po uliciach mesta. O piatej zrazu dostala od novej priateľky správu. Ako dobre je môcť konečne porozprávať niekomu to tajomstvo, písalo sa tam, a tie slová boli ako kanister nafty, vyliaty na guľku ohňa v jej útrobách.“s70

Autorka dokonale opisuje emócie, pocity hlavnej hrdinky. Psychologické momenty, ktoré sa odohrávajú v príbehu obohacujú dej, vyvolávajú súcit k Nufar a zároveň nechuť k jej klamstvu. Sme svedkami znovuzrodenej Nufar. Svedčí jej lož, skrášľuje ju, slová jej vychádzajú z úst jednoducho, spoločnosť stojí na strane napadnutého dievčaťa. Prostredníctvom románu spoznávame mládež v Izraeli,  čo ich trápi, čo znamenajú pre dospievajúcich mladých ľudí vzťahy. Zápletka venujúca sa napadnutému dievčaťu vynára ďalších klamárov - svedkov. Sú nimi mládenec Leo a žobrák. Jeden mlčí, druhý vydiera. Z vydierania sa pomaly stáva puto, ktoré sa len tak rýchlo nepretrhne.

Za recenziu ďakujeme Daniele Velgosovej. @_dannyreads_

Joseph Roth: Leviatan a iné prózy

Arnold Schwarzenegger: Total Recall