Alois Jirásek: Staré pověsti české

Čo napísať úvodom? Jedno z najvýznamnejších diel českej literatúry, ktorá zaujala milióny čitateľov na celom svete, navyše z pera velikána, jedného z najvýznamnejších a najvplyvnejších českých novelistov a patriotov a, mimochodom, držiteľa štyroch nominácií na Nobelovu cenu za literatúru. Poliaci majú svojho Sienkewicza, Briti Sira Waltera Scotta, Slováci Jozefa Cígera Hronského, Česi Aloisa Jiráska. Tí všetci majú na svojom konte zbierky povestí, pre mňa osobne jednej z najdôležitejších foriem ľudovej slovesnosti.

Staré povesti české predstavujú úžasnú kolekciu príbehov, zachytávajúcich, okrem iného, obdobia Veľkej Moravy, husitskej revolúcie či legiend mesta Prahy. Aby toho ale nebolo málo, Jirásek sa nevyhol ani téme Juraja Jánošíka, bývalého židovského geta Jozefova, Golema, ale aj významných panovníkov a iných historických osobností - Karla IV., Jana Žižku či svätého Václava. Jednoducho, spektrum postáv skutočne široké, príbehy obsahujúce národné motívy a to najlepšie, čo slavistická, resp. bohémska kultúra obsahuje.

Pri čítaní knihy som sa niekoľkokrát prichytil pri myšlienke, či sa Andrzej Sapkowski neinšpiroval touto knihou pri písaní svojho Zaklínača. Zároveň mám dojem, že v Starých povestiach českých nájdeme aj prvky toho, čím sa vyznačuje angloamerická fantasy literatúra, prípadne staršie westerny.

Staré povesti české sú klasikou, ktorá by nemala chýbať v žiadnej knižnici. Aj preto zrejme existuje toľko rôznych vydaní - po prvýkrát vyšli v roku 1894 a odvtedy sa dočkali mnohých reedícií, pričom tou najnovšou na našom trhu je tá od Slovartu. Aby však v takom veľkom množstve rôznych spracovaní jednotlivé vydania nezapadli, ale naopak zaujali, je potrebné, aby sa niečím vzájomne odlišovali. Konkrétne toto vydanie by vás mohlo zaujať zaujímavými ilustráciami, ktorých autorom je Věnceslav Černý. Prijmite preto moje pozvanie a začítajte sa do úžasných príbehov, ktorých znalosť by mala patriť k základnému všeobecnému prehľadu každého správneho milovníka kníh.

Charles Dickens: Kronika Pickwickova klubu

Ludmila Hénková: Ako sa stavali divy sveta