Doprava zadarmo na nákupy od 15€ do 2.11.2020

Charles Dickens: Kronika Pickwickova klubu

Autor: Tibor Porubän, 6. júla 2020
Obálka knihy

Slávny a nezabudnuteľný humoristický román z pera jedného z najväčších anglických románopiscov všetkých čias. Románovú kroniku tvoria „pozostalé zápisy“ členov Korešpondujúcej spoločnosti Pickwickovho klubu. Ako všestranných korešpondentov ich Dickens posiela na cestu a preniká s nimi do najrôznejších vrstiev spoločnosti.

Ako bystrý pozorovateľ a majster realistického zachytenia charakterov a scén vykresľuje zákulisné praktiky miestnych volieb, žurnalistickej roztržky medzi predstaviteľmi dvoch súperiacich politických strán, nekalými advokátskymi a sudcovskými postupmi, snobizmom kúpeľnej spoločnosti a ďalšími aspektmi verejného života, ktoré nestratili nič na svojej aktuálnosti. Slávu získal román vďaka ústrednej dvojici protagonistov – idealistický a dobrácky pán Pickwick a jeho praktický náprotivok Sam Weller, ktorí v mnohom pripomínajú ich nesmrteľné predobrazy Dona Quijota a Sancha Panzu.

Kto by nepoznal Charlesa Dickensa? Jeden z najslávnejších spisovateľov (nielen) devätnásteho storočia, ktorý bol od puberty nútený pretĺkať sa životom len vďaka vlastným schopnostiam. Po tom, ako jeho rodičov uväznili pre nahromadené dlhy, pracoval v továrni na výrobu leštidiel, neskôr sa zamestnal ako pisár. V dvadsiatich rokoch začal pracovať v novinách The Morning Chronicle a zážitky zo života premietol do svojich ťažiskových diel, vrátane Kroniky Pickwickovho klubu, ktorá vychádzala postupne, celkovo v devätnástich zošitoch.

Keď sme sa týmto dielom prehrýzali v rámci povinného čítania, dávali nám ho za príklad typického suchého anglického humoru. Úprimne priznávam, že vďaka tomu som ku knihe, napriek jej výnimočnej povesti, pristupoval s počiatočným dešpektom, pretože ak niečo nemám rád, je to práve typický suchý anglický humor. Jednoducho mi nesadol - Mr. Beana som si išiel iba na základnej škole, Monty Python ma obišlo veľkým oblúkom. No, napriek tomu by som si nedovolil vynášať súdy, ak by som knihe a jej autorovi nedal vo svojom vnútru aspoň šancu presvedčiť ma o opaku. A ono sa im to aj podarilo!

Prekérne situácie založené na nedorozumeniach, príhody, príšerné ženské postavy (povahou), nikdy nekončiaca satira, no predovšetkým autorov jazyk - láskavý, a predsa ironický tón, charakteristické prejavy jednotlivých postáv v dialógoch. Darmo, Dickens bol majster. Koniec-koncov, ak ste čítali, napríklad, Olivera Twista, túto knihu, či ktorúkoľvek inú od tohto spisovateľa, iste mi dáte za pravdu. Nebudem klamať, naďalej mi je britský humor na míle vzdialený, no napriek tomu ma kniha ani sekundu nenudila a dočítal som ju s úsmevom na perách a s pokojom na duši.

Dickens v Pickwickovom klube dokázal nádherne charakterizovať dva, na prvý pohľad odlišné svety - intelektuálov a vidiečanov, pričom sa neváhal pustiť do sociálnej kritiky štátnych úradov a vtedajšieho spoločenského zriadenia. Z tohto pohľadu môžeme knihu považovať za nadčasovú, pretože sociálny štát spravodlivý rovnako pre všetkých jeho obyvateľov, neexistuje. Nie, skutočne neexistuje a myslite na to aj vtedy, keď o tom budú (najmä pred voľbami) rozprávať naši politici.

Spisovateľ, tvorca anglického kritického realizmu, publicista a novinár Charles Dickens sa narodil 7. februára v roku 1812.

Romány tohto velikána svetovej literatúry sa vyznačujú bohatosťou scén, až sentimentálnym súcitom s utrpením chudobných, ostrou kritikou spoločenských nedostatkov a nespravodlivosti. Spisovateľ viktoriánskej éry Spojeného kráľovstva (obdobie 1837-1901) sa vo svojich literárnych dielach, ale aj vo verejnom živote zaoberal hlavne sociálnymi pomermi a s nimi súvisiacou zločinnosťou a súdnym systémom. Dickensove dielo je poznačené jeho trpkým a neradostným detstvom v rodine malého úradníka, ktorý sa pre svoje dlhy dostal do väzenia a až nečakané dedičstvo pomohlo rodine z finančných problémov. Malý Charles Dickens teda už vo svojich dvanástich rokoch pracoval ako robotník v továrni. Táto práca a návštevy vo väzení ... viac