Richard Kozohorský: Martin Škrtel - Odhodlaný bojovník

Prostredníctvom spomienok jeho otca, Dušana Škrteľa, ďalších členov rodiny, priateľov a známych z detstva, spoluhráčov a trénerov, vytvára mozaiku života tohto na prvý pohľad tvrdého obrancu a vykresľuje čitateľom obraz muža pevných zásad, pracovitého športovca, dobrého syna a starostlivého manžela i otca rodiny.

Na svetovom knižnom trhu, ten slovenský nevynímajúc, sa vyskytuje nepreberné množstvo biografií o známych športovcoch. Špecifikom tohto druhu kníh je, že na rozdiel od literatúry podávajúcej viac či menej fiktívny príbeh (kde je úspech viac ako inde závislý od spisovateľského talentu), prípadne literatúry faktu (viem ako čitateľ odhadnúť, o čom kniha bude a aspoň približne usúdiť, či ma bude zaujímať), sa meradlo úspechu dá určiť len veľmi ťažko, pretože nie každý je fanúšikom daného športu so záujmom dozvedieť sa o jeho vedúcej osobnosti niečo nové.

Len veľmi ťažko by ste našli populárnejšiu disciplínu ako futbal. To mu dáva obrovský potenciál zaujať na rôznych poliach kultúry, nielen tej športovej, ktorá sa odohráva na štadiónoch či pred televíznymi obrazovkami. Svoje by o tom vedeli rozprávať výrobcovia oblečenia či obuvi, zberateľských predmetov, kozmetiky, ale aj kníhkupci. Lionel Messi, David Beckham, Marek Mintál, Marek Hamšík. To je len zlomok mien, ktorých biografie som mal možnosť v posledných mesiacoch prečítať. Keď sa na tom pozriem globálne, z každej knihy som sa dozvedel niečo, čo som aj napriek svojmu, dovolím si tvrdiť, bohatému prehľadu, dovtedy nevedel, no necítim potrebu sa k ich čítaniu opakovane vracať. Raz darmo, nie sú to Dánovky, Nesbøovky ani Cookovky(?).

K biografii o Martinovi Škrteľovi som preto pristupoval ako k niečomu, čo pre mňa, čo by fanúšika našej reprezentácie a jeho osoby, predstavuje viac-menej povinnú jazdu. Bol som preto milo prekvapený výsledkom, na ktorom zanechal leví podiel aj spoluautor Richard Kozohorský, novinár, majúci na konte už predtým profily známej českej oštepárky Barbory Špotákovej či fenomenálneho bežca Emila Zátopka. Ten dokázal "vytiahnuť" nielen to najzaujímavejšie, čo rodák z Ráztočna počas svojej kariéry zažil, ale priniesol aj názory ľudí z jeho najbližšieho okolia, ktorí ho počas úspešnej kariéry sprevádzajú.

Odhodlaný bojovník nie je knihou, ktorá šokuje a vyrobí rozruch (viď. autobiografia Gábiny Koukalovej), nezíska v očiach verejnosti také promo, postavené na tom, že jej autor je na očiach v poslednej dobe pravidelne (B. Valábik: Volali ma bitkár - všetká česť, Valábik spopularizoval hokej tak ako už dlho nikto nie), ale bude predstavovať pokojný stred prúdu, ktorý vyhľadá každý, kto sa o futbal úprimne zaujíma a má rovnako ako ja rád našu repre, Martina Škrteľa či FC Liverpool. Z tohto pohľadu je kniha výrazným nadpriemerom, pretože na to, ako málo som o jej vzniku predtým vedel a s akým očakávaním som k nej pristupoval, som po jej prečítaní mal veľký zážitok. Odporúča 12 fanúšikov The Reds z desiatich.

Katarína Fedorová: Úspešníci

Charles Dickens: Kronika Pickwickova klubu