Katarína Fedorová: Úspešníci

Dôvod, pre ktorý som po tejto knihe siahol, bol viacmenej prvoplánový. Zaujalo ma, že sa má v nej spomínať úroveň slovenského zdravotníctva, v ktorom sa deň čo deň z hľadiska svojej profesie pohybujem. Navyše, som za to, aby sme čas od času podporovali aj našu domácu tvorbu, obzvlášť, keď prichádza so sviežou novotou a nabitá ambíciami. Meno Kataríny Fedorovej mi, priznám sa, až do prečítania Úspešníkov  nič nehovorilo. Vyštudovaná právnička a predsedníčka o.z. Hematologický pacient pomáha onkologickým pacientom v rámci bezplatných poradní. Je tiež akademičkou, vysokoškolskou pedagogičkou aktuálne pôsobiacou na Právnickej fakulte Trnavskej univerzity v oblasti medicínskeho práva.

Príbeh lekárky, ktorá to od detstva nemala ľahké a súhrou mnohých okolností prežila produktívnejšiu prvú polovicu života bohatá o množstvo zážitkov, ktoré ju na jej životnej ceste formovali do súčasnej podoby. Priznám sa, miestami mnou prebehovali zimomriavky. Neviem, čím to bolo samotným dejom, pomerne ponurým, depresívnym, a predsa desivo reálnym, alebo uvedomením si, že autorka príbeh napísala tak, že by som dokázal odprisahať na čokoľvek, že ide o rozprávanie o konkrétnej osobe, ktorej sa všetko spomínané stalo.

Anotácia spomína humor, ktorý som, bohužiaľ, nepostrehol. Za to som však postrehol drsnú realitu popretkávanú cynizmom, ktorý pri čítaní knihy vo mne umocnil myšlienky, že to, čím si prechádza hlavná hrdinka, si môže prejsť ktokoľvek z nás. Je vidieť, že Katarína Fedorová o slovenskom zdravotníctve vie zo svojho pohľadu viac než ktokoľvek iný. Nasledujúce vety budú iba mojou domnienkou, no mám pocit, že autorka do jednotlivých riadkov pretavila skúsenosti s desiatkami, možno stovkami prípadov rodín, ktoré pre zdravie seba či svojich blízkych museli často zachádzať do krajností a všetky prípadné úspechy, resp. pokroky v liečbe dosiahli napriek a nie vďaka systému.

Konanie hlavnej postavy predstavuje pre mňa dokonalé zosobnenie nejedného lekára či zamestnanca, frustrovaného prostredím, v ktorom strávi minimálne tretinu svojho života, prípadne kolegov či klientov / zákazníkov, usilujúc sa o získanie ich priazne, sympatií, uznania. Niekedy je to ťažké, niekedy je to zbytočne zväzujúce a vyvíjajúce tlak na našu psychiku. Úspešníci sú malou, pomerne tenkou, no o to viac dôležitou knihou. Bezmála 140 strán zvládnete prečítať, no stráviť samotný príbeh, to už je iná káva. Klobúk dolu.

Andrzej Sapkowski: Zaklínač 1: Posledné želanie

Richard Kozohorský: Martin Škrtel - Odhodlaný bojovník