Andrzej Sapkowski: Zaklínač 1: Posledné želanie

Meno poľského spisovateľa Andreja Sapkowského poznajú aj tí, ktorí okolo fantasy žánru prešli len veľmi vzdialene. Minimálne fanúšikom počítačových hier bude Zaklínač dôverne známy. Pre mnohých z nás boli práve dobrodružstvá za monitorom tým, čo nás prinútilo zadovážiť si aj knižnú podobnú príbehov, z ktorých sa čoskoro stal novodobý fenomén prakticky na celom svete. A keď minulý rok prišiel Netflix so seriálovým spracovaním, bolo že to radosti a očakávaní. Zvlášť po tom, ako nás rozmaznala Game of Thrones, každý čakal minimálne porovnateľnú úroveň s megalomanským projektom HBO, veď ani Netflix na svojej vlastnej produkcii nikdy nešetril. To, do akej miery po tejto stránke naplnil očakávania, nechávam na posúdenie každého jedného z vás, prejdime však ku knihám.

Celú sériu o zaklínačovi tvorí celkovo sedem dielov. Úvodné dva sú akési zoznamovacie, tvorené poviedkami, a celkovo päť románov. Z vlastnej skúsenosti vám odporúčam, aby ste jednotlivé diely čítali v chronologickom poradí, inak by ste mohli celkom zbytočne tápať medzi jednotlivými postavami. Navyše, poviedkové knihy vám poskytnú dokonalú prípravu na samotný románový dej a umožnia vám zoznámiť sa s Geraltom, rovnako ako aj s vedľajšími postavami, viac či menej dôležitými pre celú ságu, a to v rôznych situáciách.

V prvom dieli nájdeme okrem prológu celkovo sedem plnohodnotných poviedok, pričom autor si vybral zaujímavý spôsob ich podania. Šesť poviedok - Zaklínač, Zrnko pravdy, Menšie zlo, Otázka ceny, Koniec sveta a Posledné želanie sú oddelené siedmou poviedkou Hlas rozumu, rozdelenou na viacero častí, pričom každá z nich tvorí akési intro pred nasledujúcou poviedkou. Na jednej strane sa takýto koncept hodnotí veľmi ťažko, pretože neskúsenému čitateľovi, ktorý na podobnú štruktúru nie je zvyknutý, môže robiť problémy. Na strane druhej dodáva celá poviedka knihe celistvosť, osvetľujúcu Geraltove úvahy a pocity.

Svet Zaklínača má celkom jednoznačne aj spoločenský presah. Pokiaľ si odmyslíme skutočnosť, že v knižnej sérii sa okrem samotného Geralta, ktorý nie je tak celkom "stopercentným človekom", stretávame prevažne s rôznymi mýtickými postavami, aj tu sa do popredia dostáva prvok akejsi moralizácie a hodnotové otázky typu dobro verzus zlo, morálka verzus zodpovednosť, osud či predurčenie. Hoci Sapkovského poviedková forma neumožňuje ísť v týchto dôležitých témach do hĺbky, nič to nemení na tom, že vzbudzuje dostatočné podnety na to, aby odpovede hľadal každý každý z čitateľov sám za seba.

Touto cestou by som si dovolil poďakovať sa Albatrosu minimálne za dve veci. Za to, že umožnili slovenskému čitateľovi ponoriť sa do tohto jedinečného sveta plného (nielen) jedinečnej mágie a príbehov ako takých a za to, že jedným z týchto čitateľov môžem byť aj ja sám. V ďalšej recenzii si povieme niečo viac o druhej a tretej knihe zo série. Verím, že vydávanie pri čísle tri neskončí, pretože stojí za to prečítať si všetkých sedem kníh. Zaklínač je totiž dôkaz toho, že fantasy je určite výborným literárnym žánrom, ktorý môže zachutiť každému. Stačí len objaviť toho správneho autora.

Andrzej Sapkowski: Zaklínač 2 / 3 - Meč osudu, Krv elfov

Katarína Fedorová: Úspešníci