Andreas Gruber: Čas smrti

Podobne tomu bolo aj pri novej knihe Čas smrti od Andreasa Grubera.

„Ak správne odpoviete, prežije. Ak nie, alebo niekomu poviete o našej malej hre či o tomto telefonáte, umrie.“

Čo sa stane, keď sa trochu podivná detská kniha zavŕta do mysle nevyrovnaného, v detstve týraného človeka? Začne sa naháňačka s časom. Na stopkách sa nastaví neúprosných 48 hodín a boj o to najcennejšie sa stáva realitou.  K tomu ešte balíček a telefonát najbližším a zvrátená hra sa môže začať. Sabine Nemezová je najmladšia komisárka mníchovskej vyšetrovacej služby a do jej pracovného života sa vkradne nočná mora každého kriminalistu. Stáva sa svedkom popravy vlastnej matky. Akoby nestačilo, jej otec je hlavným podozrivým z ohavného činu. Popri vyrovnávaní sa so smrťou matky sa musí zamerať aj na očistenie mena svojho otca. Do okrsku prichádza podivný kriminalista z Holandska, ktorý sa vraždou začne zaoberať. Sabine si získava jeho pozornosť a spolu sa snažia odhaliť, kto by mohol Hane Nemezovej ublížiť. No „Strapánik“ určite ešte svoje rozprávkové vyčíňanie  neukončil. Kto bude ďalší na rade? Dokážu odhaliť vrahovu totožnosť skôr, ako sa dostane k dokonaniu ďalšej zvrátenosti? Alebo sa na jeho krvavý zoznam zapíše ďalšia obeť?

„Pre niekoho, kto už raz prekročil hranice a pustil sa do mučenia iného človeka, už nebolo cesty späť. Túžil dokončiť svoje umelecké dielo.“

Príbeh vychádza zo skvelého námetu. Rozprávková kniha je nekonečnou studnicou podivných spôsobov smrti, aj keď si to často neuvedomujeme. Stačí už len človek s ponurou minulosťou, sklonmi k násiliu a je na svete problém. Dej je postavený na 3 hlavných líniách. Prvá čitateľa pozýva do priebehu samotného vyšetrovania. Ďalšia ponúka možnosť byť očami a ušami na psychiatrických sedeniach s vrahom, kde sa odhaľujú jeho slabosti, minulosť a pohnútky, čo vnáša svetlo do celého prípadu. Posledná odhaľuje „Strapánikove“ praktiky, postupy, ako necháva svoje odkazy a komunikuje s vybranými blízkymi osobami obetí. Nakoniec splynú v jedno a všetko dostane zmysel. V postavách sa ľahko orientuje a autor sa s nimi rozhodne vyhral. Identita vraha je síce odhalená na môj vkus príliš skoro, ale pátranie a prenasledovanie jeho krvavých stôp to vynahrádza. Napäté momenty a nečakané rozuzlenia však nechýbajú.  Týkajú sa však skôr obetí a ich vzájomných prepojení. Prítomné sú samozrejme aj násilie, krv, detailné opisy niektorých brutálnych praktík vraha. Čiže čitateľ dostane presne to, čo od krimi očakáva.

„Nedá sa vžiť do myšlienkových pochodov chorého mozgu bez toho, aby sa človek pritom sám nezbláznil.“

Čas smrti rozhodne nepatrí medzi nudné knihy, kedy sa nútite do toho, aby ste ich vôbec dočítali. Je to príbeh, ktorý isto stojí za prečítanie. Otvára dvere do tajných zákutí utrápenej duše, ktorá ubližuje preto, že jej bolo ubližované. No súcitiť s ním je nemožné. Na rukách nesie krv až príliš mnoho obetí, ktoré sa previnili len obyčajnou ľudskou slabosťou. Akou? To sa dozviete po prečítaní a odhalíte tak aj motív jeho vražedného besnenia.

„Svet je v užšom zmysle slova dosť nebezpečné miesto. Človeku sa v ňom môže pritrafiť množstvo hrozných vecí a často sa aj pritrafí.“

Bernard Minier: Sestry

Jeanette Wintersonová: Vášeň