Bernard Minier: Sestry

Piata kniha francúzskej bestsellerovej série s kriminalistom Martinom Servazom SESTRY bola mojou najlepšou voľbou v apríli. Som len mesiac pozadu od vydania tejto knihy, ale musím skonštatovať, že som nečakala, že to bude až také dobré čítanie. Dospela som do takého štádia, že som oľutovala, že som si doteraz neprečítala autorove predošlé knihy. Som veľký milovník detektívnych románov a toto bolo to pravé orechové, bolo to napínavé, neľútostné a nepredvídateľné. A to sú moje tri osobné kritéria dobrej detektívky.

Kniha Sestry sa začína prvým prípadom detektíva Servaza, ktorý v roku 1993 bol len začínajúcim policajtom priradený do vyšetrovacej skupiny, ktorá v tom čase riešila dvojnásobnú vraždu mladých dievčat priviazaných ku stromu a oblečených ako na prvé sväté prijímanie. To, prečo kniha začína práve touto starou vraždou je kľúčom k inej vražde, ktorá sa odohrá o 25 rokov neskôr.Východiskovým bodom sú v celom tom záhadnom prípade romány autora trilerov Erika Langa. A práve tu sa dostávame čítaním do varu, kedy uvažujeme spolu s vyšetrovateľmi, detaily sú dosť hrôzostrašné, ale ak nás v tom správnom okamihu poháňa číra zvedavosť, budeme chcieť rozlúštiť túto hádanku. Z toho vyvstáva základná otázka: Inšpiroval sa vrah románom?

„Slovami možno niekoho urobiť šťastným alebo veľmi nešťastným, možno ho presvedčiť a zlákať. Slová vyvolávajú emócie, to vie každý spisovateľ.“

Celá kniha má komplexnú a prehľadnú dejovú líniu, aj keď autor posunie dej o mnoho rokov neskôr a aj sám detektív, alebo nazvime ho aj kapitán Servaz (lebo aj v policajnej práci sa posúvajú dobrí policajti na dôležité pozície) sa opäť raz potrápi s novým prípadom, ku ktorému ho zavedie starý prípad z roku 1993.
Prípad Prvoprijímajúcich bol však dávno uzavretý, vinník sa obesil a zanechal autentický odkaz.
Bol to prvý Servazov prípad a zároveň úplné fiasko. A všetko nasvedčovalo, že majú toho správneho.
Alebo nie? Čo ak im unikol ten najdôležitejší kúsok skladačky? Zmýlili sa v roku 1993?

„Minulosť je spojená s prítomnosťou. Z minulosti im niečo uniklo, jeden kúsok chýbal a ten bol kľúčom ku všetkému.“

A práve v tomto momente to začína byť ešte zaujímavejšie a vzrušujúcejšie. Niekto totiž otvoril Pandorinu skrinku. Vynorila sa minulosť a zamiešala sa do prebiehajúceho vyšetrovania, čo je nočná mora každého policajta. A navyše ak je tým policajtom Martin Servaz, ktorý si nikdy neodpočinie, ženie ho neviditeľná sila odhaliť páchateľa. Neodpočinie si, kým neodhalí, v čom je pes zakopaný. No netuší pritom, ako veľmi riskuje, lebo ako každý človek, aj on má svoje slabé miesto.

Bernard Minier sa právom radí medzi najlepších francúzskych spisovateľov a už jeho prvý román Mráz sa hneď po vyjdení stal bestsellerom. Väčšina jeho kníh sa dejovo odohráva vo francúzskom univerzitnom meste Toulouse a inak to nie je ani v trileri Sestry. Naozaj som nečakala, že sa mi táto kniha tak zapáči, možno z mojej nevedomosti neprečítaných autorových kníh som nemala veľké očakávania aj napriek bestsellerovým titulom. A opak sa stal pravdou, celkom ma to zasiahlo, nabudilo, emočne trochu rozhádzalo a potom zase vzpružilo, užila som si najmä tú druhú polovicu knihy. Na niektorých miestach sa autor logicky odvolával na predošlé diely so Servazom, ktoré som ja (na moju smolu) nepoznala a istým udalostiam ani nerozumela, ale prípad Sestier bol v tejto knihe oveľa dôležitejší rovnako ako iný prípad vraždy z blízkej minulosti. Dokonca som si celkom obľúbila aj Servaza a jeho tím, lebo táto kniha nebola len o brutálnych vraždách, ale tiež o sile slova, o jeho pôsobení v živote a ako ľahko sa môže zvrátená fantázia premeniť v neľútostnú realitu. Rozhodne odporúčam aj túto piatu knihu zo série detektívok od Bernarda Miniera.

Za recenziu ďakujeme Terezke Zoľákovej. :)

Instagram: @tereza_zolakova

Edward St Aubyn: Patrick Melrose - Zlá správa