Andrej Bán: Slon na Zemplíne

Slovensko. Malá, veľká krajina v strednej Európe. Sme hrdí na prírodu, kultúru. Nečakane nadíde moment, kedy si uvedomíme, že ju aj až tak dobre nepoznáme. Kedy nastáva tento moment? Pri čítaní publikácie Slon na Zemplíne.

Andrej Bán ako reportér spoznal veľa ľudí, príbehov. Z médií vieme presne, čo sa deje vo svete, no ďaleký východ  je pre nám naďalej neznámy. Prináša príbehy, staré niekoľko rokov, ale stále aktuálne. Čítate o východoslovenských mestách, ktoré boli kedysi  na výslní, dnes z nich utekajú ľudia za prácou do zahraničia. O mestečku s amputovanou históriou. Arizácia je tabu v našich dejinách a my máme stále problém sa s ňou zmieriť. Zoštátnenie majetku, pojem pri ktorom nejednému gazdovi v 20. storočí ostali len oči pre plač. Rok 1989, rozdelenie Československa na dve suverénne republiky, kde celý svet stále poukazuje na to, ako na demokratický zázrak. Dozviete sa o prípade Sendrei, brutálny čin vykonali ľudia, ktorí nám majú pomáhať a chrániť nás.

A ako sa pozeráme na aktuálne dianie v spoločnosti? Autor sa nám ho snaží priblížiť z rôznych pohľadov. To robí knihu výnimočnou. Každý jeden človek má iný názor, skúsenosti, na udalosti, ktoré sa udiali v nedávnej dobe a v zbierke reportáži si ich podrobne prečítate. Vyľudnení agrorezort, rodinkárstvo siahajúce až do ďalekej Bratislavy, kto a prečo volí práve danú politickú stranu, zabudnuté baníctvo a omnoho viac. Z aktuálneho prípadu sa stane minulosť na ktorú zabudneme. Prečo? Chceme, nemusíme, ale chceme. Tieto príbehy nás prinútia nezabúdať.

Za recenziu ďakujeme Daniele Velgosovej. :)

Instagram: @_dannyreads_

Jiří Dvořák: Rastlinopis