Jiří Dvořák: Rastlinopis

Knižka Rastlinopis je primárne určená deťom, ktoré, pravdaže, chcú veľakrát vedieť viac a v tejto knižke nájdu odpovede na mnohé svoje otázky. Skvelé na tom je, že okrem toho sa rovnako dobre zabavia pri veršovačkách alebo hádankách, ktoré sa nachádzajú pri niektorých rastlinkách. Rastliny, ktoré si autor do tejto knihy vybral, sú v nej zoradené abecedne a každej je venovaných niekoľko riadkov.

Vedeli ste, že existujú rastliny čarovník, hmyzovník, klementínka, katran či kocúrnik? S niektorými som sa naozaj po prvýkrát stretla až v tejto knižke. Informácie, ktoré sa nachádzajú pri každej rastlinke sú podané veľmi zaujímavo pre deti každého veku, ale aj pre dospelých. Autor má skvelý štýl, ktorým sa dokáže prihovárať. Väčšinou sú zostavené napríklad ako príbeh, ktorý ozrejmuje ich vznik, na čo sa používajú, kde žijú a pod. Najzaujímavejšie pre mňa však bolo to, že mnohé rastliny inšpirovali vedcov k vynálezu ich vlastných patentov. V knižke sa dozviete, ktoré rastlinky to boli, aj ako sa to presne stalo.

Okrem toho sa tu nachádzajú aj časti „Dobrá otázka“ a „Veríte tomu?“. Sekcie Dobrá otázka obsahujú otázky, ktoré sú povedzme známe, ale mnoho ľudí na ne nepozná odpoveď, ale veľmi by chcelo. Napríklad Ako je možné, že žihľava pŕhli? Aká rastlina bola prvá na svete? Načo je živičná smola? Koľko kyslíka vyrobí strom? Ako rastliny ochorejú? V časti Veríte tomu? sa musia detičky rozhodnúť, či tomu, čo si tu prečítajú, veria, alebo nie. Srandovné na tom je, že všetko, čo sa tu píše, veľakrát ako pravda pôsobí, ale v skutočnosti vôbec nie je. Aj takýmto spôsobom sa mnohí naučia veľa nového zo zeleného sveta.

Okrem toho, že kniha má netradičný formát, obsahuje aj krásne ilustrácie od Alžběty Skálovej. Čo by som veľmi máličko vytkla je, že pri niektorých rastlinách mi chýbala ich ilustrácia, vďaka čomu by som si ju vedela lepšie predstaviť. Niektoré som napríklad vôbec nepoznala, preto som si ich podobizeň musela vygoogliť J. Rovnako myslím, že malé deti by ocenili, keby pri každej rastlinke bol jej obrázok, vďaka čomu by si ju rýchlo vizualizovali a zapamätali.

Knižka by nemala chýbať v každej knižnici a už vôbec nie v takej, ktorej vlastníkmi sú milovníci prírody, rastlín a všetkého živého (nielen zeleného). Som z nej veľmi nadšená a už sa teším, keď vďaka nej budem objavovať ďalšie tajomstvá rastlín a prírody.

Za recenziu ďakujeme Martine Pinkovej.

Jej fotky a časť recenzii nájdete aj tu: @matine.knihy

Sarah J. Maas: Veža na úsvite - Trón zo skla 6