Andrej Bán: Slon na Zemplíne

Všetko sa začína na východe Slovenska, v Čiernej nad Tisou a končí na západe, v hlavnom meste, kam sa autor vracia. Andrej Bán sa vydáva na cestu naprieč našou krajinou s cieľom zdokumentovať nezdokumentované alebo obchádzané. Nejde o dovolenkový zájazd, ale o niekoľkoročnú a náročnú výpravu, počas ktorej sa autorovi podarilo zhromaždiť svedectvá, fotografie a detaily, dopĺňajúce veľké i menšie kauzy hýbajúce Slovenskom, alebo, minimálne, časťou najviac ňou zasiahnutou. Čitateľovi niekedy až rozum zastaví nad rôznymi prepojeniami jednotlivých osôb, aj vysoko postavených, uskutočňujúcich výhodné biznisy v chudobnejších regiónoch, na úkor bežných občanov. Aj ich názory, vyjadrenia nespokojnosti, či, naopak, spokojnosti, sú súčasťou knihy Slon na Zemplíne. Autor nenavštevuje len oficiálne úrady, z ktorých niekedy nedostáva žiadnu odpoveď, ale najmä obyčajných ľudí, poškodených, priateľov, bývalých kolegov, nezávislých občanov. Hľadá. Čo? Odpovede. Aké? Rôzne. Kde? Všade tam, kde je potrebné, nie iba tam, kde je práve epicentrum najviac medializovanej kauzy. A to je práve na tejto knihe skvelé. Čitateľovi autor prakticky dáva dieliky chýbajúce vo veľkej skladačke a otvára mu obzory o Slovensku. Bánova znalosť krajiny a vycibrené oko reportéra sa odzrkadľuje aj v kvalite spracovania zozbieraných materiálov.

Kniha má názov veľmi vhodný, Slon na Zemplíne, čím vyvoláva hneď niekoľko otázok. Prvá: „Kde je Zemplín?“ Nanešťastie, dnes sa nájde veľa ľudí, ktorí ani nevedia určiť, kde je tento kraj a preto si, minimálne, pred prečítaním knihy vyhľadajú, kde to vlastne je. Druhá: „Prečo slon?“ Lebo ako inak vzbudiť pozornosť, ako vybrať zviera pre naše končiny netradičné? Ako inak nazvať to množstvo vecí, čo sa dejú v menších regiónoch a tvoria jedného veľkého slona, ktorý je tak očividný, a stále pre niekoho neviditeľný.. Tretia: „Prečo píše o Slovensku?“ Pretože je to potrebné. Pretože sa síce zaujímame o veľké aféry hýbajúce svetom a Slovenskom, ale prehliadame tie malé, ktoré sú možno ešte vážnejšie ako tie, okolo ktorých sa robí toľko kriku.

V prvej vete som použila prirovnanie ku koláču, samozrejme, nie náhodne. Slon na Zemplíne je naozaj taký slovenský knižný koláč plný skvelých ingrediencií, ktorý určite poteší váš čitateľský žalúdok.

Za recenziu ďakujeme Barborke Tatierskej.

Viac o knihách, si viete pozrieť aj na jej instagrame: @theartcticlass