Andrew Sean Greer: Less

„Čítaš o nej básne, počúvaš príbehy, Sicílčania vravia, že je to ako zásah bleskom. Pritom vieme, že životná láska neexistuje. Láska vôbec nie je taká hrôzostrašná. Láska je zobrať psa von, aby si ten druhý mohol dlhšie pospať, vyplniť daňové priznanie, bez zatrpknutosti upratať kúpeľňu. Láska je mať v živote spojenca. Nie je to oheň, nie je to blesk.“

Pomerne neúspešný spisovateľ Arthur Less sa nevie vyrovnať so svojím vekom. Pomaly sa blížia jeho päťdesiate narodeniny a cíti, že v živote poriadne nič nedokázal. Azda najviac citlivá je jeho samota, ktorá ho po rozchode s mladým Freddym prenasleduje. V jeden deň dostane pozvánku na svadbu jeho veľkej lásky a to spustí lavínu rozhodnutí. Odhodlá  sa utiecť čo najďalej a tak prijíma mnoho pracovných ponúk po celom svete. Popri svojom putovaní sa stretáva so zaujímavými ľuďmi, zažíva emočne náročné chvíle, flirtuje, ľutuje sa. Prežíva spleť pocitov od lietania v nebi, až po trpký pád späť na zem. Podarí sa mu zabudnúť na Freddyho? Nájde múzu a prepíše odmietnutý román? Nájde na svojich potulkách životnú lásku? Či dokonca dokáže nájsť sám seba?

„S mnohými sa dá vydržať. Lenže keď sa raz skutočne zamilujete, nemôžete žiť s niekým, s kým by sa dalo vydržať; je to horšie ako žiť sám so sebou.“

Dej sa odohráva na rôznych miestach, no ústrednou postavou je neustále Arthur Less. Vo svojich spomienkach postupne čitateľovi odhaľuje svoje detstvo, dospievanie, prežívanie prvej lásky s významným spisovateľom Robertom a neskôr s jeho životnou láskou Freddym. Vstupuje do svojho vnútra a spytuje si svedomie. Pozastavuje sa nad svojimi zlyhaniami a ľutuje rozhodnutia. Padá do čiernej diery menom starnutie a snaží sa všemožne zabrániť dopadu. Príbehu nechýba dôvtip a ľudskosť. Pri cestovaní sa  mu dejú bizarné veci od stúpenia na ihlu, straty batožiny, cez vášnivý flirt na streche parížskeho bytu, po zaseknutie sa v reštaurácii v Japonsku. No stále si zachováva svoju tvár Lessa. Človeka, ktorý sa necíti starý napriek veku a túži byť milovaný a žiadaný.

„Napokon je takmer zázrak, že sú tu. Nie preto, že prežili chľast, hašiš a migrény. Vôbec nie preto. Je to preto, že prežili všetko v živote, poníženia, sklamania, boľavé srdcia a nevyužité príležitosti, zlých otcov, zlé džoby, zlý sex a zlé drogy, všetky potknutia, chyby, pády na nos, čo život ponúka.“

Less je skvelá voľba na letné čítanie. Oddychová kniha, ktorá nijakým spôsobom neurazí. S ľahkosťou a nadhľadom hľadí na vzťahy ľudí. Je to príbeh skutočnej lásky a priateľstva, ktoré dokážu prekonať všetky prekážky.

„Niet návratu. Ani na pláž za teplého dňa v San Franciscu. Ani do jeho spálne a k bozku na rozlúčku. V tejto miestnosti sa všetko odráža, ale tu je len holá biela stena budúcnosti, na ktorú možno napísať čokoľvek. Určite nejakú novú hanbu, nejaký nový výsmech. Nejaký nový žart na účet Arthura Lessa.“

Åsne Seierstad: Kníhkupec z Kábulu

Jesmyn Ward: Spev duchov