Andrzej Sapkowski: Zaklínač 1

Zaklínač. Automatická mašina na zabíjanie. Ako jeden z desiatich dokázal zvládnuť Skúšku Tráv, ktorá znamenala požitie špeciálnych mutagénov, ktoré zlepšili zmysly, tvar očí pripomínal mačacie, metabolizmus človeka sa úplne zmenil.

Táto skúška umožnila tým, ktorí prežili požiť špeciálne elixíry obohacujúce telo o nadľudskú silu alebo možnosť zbystriť zmysly ako zrak a sluch. Mohli ovládať aj starobylé znamenia. Zaklínačov nebolo veľa. Ľudia sa ich báli a nemali ich radi. Pre nich boli mutanti, ktorými strašili svoje deti, keď neposlúchali. Nemali ich radi aj preto, lebo skoro nikdy nepracovali zadarmo. Ich cenou bol mešec plný korún. Avšak všetko má svoju cenu. Zabíjali monštrá, ktoré terorizovali svet a robili z neho nebezpečné miesto. Častokrát si ale Zaklínači kládli otázku, kto je väčšie zlo. Ľudia alebo monštrá. Medzi nimi bol jeden, ktorý vyčnieval z radu . Zaklínač, ktorý sa stal súčasťou dejín kontinentu. Geralt z Rivie, Biely vlk.

Zlo je zlo. Ak si mám vybrať medzi dvoma zlami, radšej si nevyberiem vôbec.

Andrzej Sapkowski v roku 1990 priniesol svetu neuveriteľný poklad, ktorý sa stal jedným z najobľúbenejších fantasy sérií, aká kedy bola napísaná. Zbierky poviedok o slávnom Geraltovi z Rivie, Mäsiarovi z Blavikenu, Bielemu vlkovi, Vatt'ghernovi... Mohli by sme pokračovať donekonečna, keďže Geralt má mnoho prívlastkov. Kniha Posledné želanie sa skladá z piatich poviedok (Zaklínač, Zrnko pravdy, Menšie zlo, Otázka ceny, Kraj sveta, Posledné želanie). Zastúpenie hlavnej dejovej línie je v podobe takzvaného ,,Hlasu osudu", ktorý je zasadený v súčasnosti. Jeho dej sa odohráva vo svätyni bohyne Melitelé v Ellanderi, kde sa Geralt zotavuje po zraneniach. Poviedky môžeme brať ako reflektovanie minulosti zo strany Geralta. Rozprávajú o živote Geralta, jeho dobrodružstvách, kontraktoch, sporoch. Bližšie ukazujú, aký je život mutanta náročný a ako často hraničí so smrťou. Spoznáme nekonečné cesty s Klebietkou, morálne rozhodnutia, záhady Severných kráľovstiev a mnoho ďalšieho. Čitateľ si môže všimnúť, že autor chce veľakrát poukázať na nejaké ponaučenie, ktoré vyplýva z rôznych situácií. Nad mnohými problémami vás donúti zamyslieť sa, o výrokoch ani nehovoriac.

Celosvetový unikát a inšpirácia.

Kniha ma skvelý charakter. Je veľmi pútavo písaná, a preto hneď od začiatku túžite vedieť čo najviac o univerze a jeho tajomstvách. Celkovo hltáte každú stránku a snažíte sa porozumieť chodu sveta. Súčasťou knihy je aj rasizmus. Obyčajní ľudia vidia Zaklínačov ako mutantov - miešancov. Preto inklinujú k rasovej nenávisti, lebo ich považujú za nebezpečných a nehodných. Myslím si, že táto téma krásne reflektuje našu modernú spoločnosť, ktorej, bohužiaľ, je rasizmus stále súčasťou. Príbeh Geralta vás chytí a nepustí. Donúti vás si kúpiť ďalšie knihy, aby ste vedeli, ako to bude pokračovať ďalej. Ja osobne som si od začiatku vytvoril silné puto k tejto sérii, ktoré zapríčinilo moju posadnutosť svetom Zaklínača. Je to skrátka unikátny príbeh, ktorý nie je ako ostatné fantasy. Geralt nie je žiadnym dobrákom alebo hrdinom, ktorý zachráni deň. Je to mutant, výsledok dlhého a ukrutného tréningu zlúčeného s vedomosťami a alchýmiou. Svoju prácu nikdy nebude vykonávať za milé slová, ale iba za tučný obnos peňazí. A tak ani táto kniha nie je ako každé iné, je temná, záhadná a fascinujúca.

O celosvetovom úspechu môžeme vravieť preto, lebo na motívy a dej tejto knihy vznikol populárny seriál z dielne Netflixu - The Witcher. Nesmieme zabudnúť ani na hernú trilógiu, aj keď tam príbeh pokračuje svojim vlastným smerom. Ale i vďaka nej môže naše doterajšie predstavovanie si sveta Zaklínača nadobudnúť reálnu podobu na obrazovke.

Rád by som vyzdvihol aj nádhernú verziu tejto knihy od vydavateľstva Lindeni. Ponúka nielen nádherný obal knihy, ale aj mapu sveta Zaklínača, čo je rozhodne plus pri orientácii sa v geografii jednotlivých kráľovstiev a lokácií.

Zaklínač je pre každého milovníka fantasy povinnosťou. Jeho svet je nádherne premyslený a jeho problémy, postavy, politika a mnoho ďalšieho zostanú vo vašej pamäti ešte veľmi dlho.

Literárna revue 10/2021

Robert Bryndza: Temné piesky