DOPRAVA ZADARMO PRI NÁKUPE OD 15 EUR

Arpád Soltész: Sviňa

Autor: Andrea Gálová, 6. novembra 2018

„Autor tejto knihy je presstitút a bohapusto si vymýšľa. Jeho román neobsahuje ani jednu pravdivú vetu. Dej sa odohráva v krajine, ktorá by pokojne mohla byť aj Slovenskom, ale nie je. Keby ste sa napriek tomu v niektorej postave spoznali, neváhajte a okamžite sa prihláste na najbližšom policajnom oddelení alebo prokuratúre. Nezabudnite si občiansky preukaz a zubnú kefku.“

Arpád Soltész je známy najmä ako dlhoročne pôsobiaci novinár. Medzi čitateľmi sa preslávil  svojím debutom  Mäso – vtedy na východe, ktorý sa stal okamžite bestsellerom. Po roku prichádza s ďalším románom. Na pulty kníhkupectiev prináša Sviňu.

„Na politiku nepotrebuješ géniov. Potrebuješ ľudí, ktorým môžeš veriť.“

Kde bolo tam bolo, bola raz jedna Malebná krajina pod Drobnými veľhorami. Kde hranica medzi mafiou, politikou a políciou bola zmazaná. Kde jedna ruka myla druhú. Kde moc a správne známosti znamenali všetko. Kde s podporou štátu vzniká resocializačné zariadenie pre drogovo závislých. Naoko. V skutočnosti však výborný biznis spojený s drogami a prostitúciou. Prostriedok nielen pre zábavu, ale hlavne nazbieranie špiny vhodnej na vydieranie. Krajina, kde život feťáčok nič neznamená . Kde sa z bývalej priateľky talianskeho mafiána stáva asistentka v najvyšších politických kruhoch. Z mafiána minister. Krajina, kde je pravda neželaná a môže stáť život. Že vám to niečo pripomína?

„Vedel, že Lepeňák je vrah. Práve sa priznal, ako keby to bola len drobná neresť, ktorá človeka nectí, ale nepredstavuje vážnejší spoločenský hendikep. Niečo ako jazda na červenú alebo tajná milenka.“

Pre mňa jedna z najnáročnejších kníh, aké som čítala tento rok. Niežeby bola písaná zložito, no jej obsah vás zasiahne. Nenechá vás pokojne spávať.  Až príliš autentický, osobný a neľútostný. Keď nad život poctivého človeka je postavená moc a peniaze. Pre „bežného človeka“ je až nepredstaviteľné čítať, čoho sú podaktorí  schopní. Len pre udržanie sa pri svojom korýtku. Koľko ústupkov, zapredaní a špinavostí dokáže jeden človek počas života vykonať? Zjavne nekonečne veľa.  Jedno je však isté. Pri čítaní  sa bude vo vašom vnútri miešať jedovatý koktail hnevu, smútku a odporu. Pozitívne emócie očakávať ťažko.

„To je dobre, že sa bojíš, bo strach, to je dobrá vec. Keď sa bojíš, ta vieš, že si máš dávať bacha. Strach ti môže zachrániť život. Iba debil sa nebojí.“

Použitý je drsný slovník, ktorý je rovnako bezohľadný a expresívny ako spoločnosť, v ktorej vzniká. S postavami je to troška problematickejšie, nakoľko sú používané prezývky. Zo začiatku je v tom trošku chaos. Objavia sa aj starí známi z románu Mäso, ale len okrajovo. Veľká časť je venovaná šikovnému mladému novinárovi Ondrovi a jeho volaniu po spravodlivosti a pravde. A ako jeho boj dopadne, asi už všetci veľmi dobre vieme.

„Nevedia mu nič dokázať, a to úplne stačí. Skutok sa nestal, zákon porušený nebol.“

Autor opäť raz priniesol príbeh, ktorý sa už dávno dostal pod kožu nejednému z nás. Opäť otvoril už naoko zahojené rany.  Za jeho odvahu je možné len uznanlivo sňať klobúk. Bola to kniha, ktorú som musela často odložiť, no prestať na ňu myslieť bolo nemožné. Myšlienky bezmocnosti a pachuť horkosti ostávala.  Ale ako sa vraví, na každú sviňu sa už varí voda. Je to len otázka času. No vždy sa objaví nová a nekonečný kolotoč sa môže točiť ďalej.

„Napokon si uvedomí, že aj tento príbeh je vo svojej podstate prostý. Moc, peniaze a sex. Asi ak drogy a chľast. Hŕstka ľudí, ktorí uverili, že môžu všetko. A jeden obyčajný vydierač, ktorý drží väčšinu z nich za gule. Systém bežal hladko, až kým sa nezačal zadrhávať na Ondrovi. Nič zložité. Netreba ani kresliť.“

Arpád Soltész (1969) sa narodil v komunistickom Československu ako syn emigranta a vnuk veľkostatkára. Po skončení strednej školy emigroval do Nemecka, kde si vyskúšal aj povestné umývanie tanierov v reštaurácii. Po roku 1989 sa vrátil a začal študovať prekladateľstvo, v druhej polovici deväťdesiatych rokov, v ére mečiarizmu, si našiel prácu v novinách. Pracoval vo viacerých regionálnych aj celoslovenských denníkoch i týždenníkoch a v televízii JOJ. Pôvodne sa špecializoval na investigatívnu žurnalistiku, v súčasnosti pôsobí ako politický komentátor.