Guillaume Musso: Ateliér v Paríži
Ateliér veľkého umelca Seana Lorenza zostal po jeho smrti opustený. Jeho jediný dedič sa ho rozhodol prenajať, no omylom hneď dvom ľuďom naraz. V ateliéri sa tak stretáva dramatik Gaspard otrávený životom a bývala policajtka veriaca v lásku a túžiaca po dieťati Madeleine. Madelaine sa však netúži deliť o svoj nový domov s takýmto mužom, a tak sa ateliéru čo najviac vyhýba.
Ich cesty však spojí samotný maliar, ktorý tesne pred svojou smrťou údajne namaľoval posledné tri obrazy, ktoré zmizli. A aby toho nebolo málo, Gaspard, unesený osudom maliara, sa rozhodne zistiť niečo viac o smrti Seanovho syna, ktorého zavraždili len tesne pred maliarovou smrťou. Podarí sa mu odhaliť pravdu a presvedčiť Madelaine, aby mu pomohla?
„Život sa neopakuje. Stratené príležitosti sú navždy stratené. Život nikomu nič nedaruje. Život je neúprosný ako parný valec, ako despota, ktorý šíri hrôzu železnou rukou: ako čas. A čas napokon vždy zvíťazí. Čas je najväčším ničiteľom v dejinách. Takým, ktorého žiadny poliš nikdy nepošle za mreže.”
Túto knižku som si popravde vybrala len z dvoch dôvodov – obálka a jej prepojenie s Parížom. Nevedela som, čo od nej očakávať, no dostala som možno ešte viac, ako som mohla. Ateliér v Paríži tak rozhodne nie je poslednou knihou, ktorú od tohto mladého úspešného spisovateľa kedy prečítam. A dúfam, že nebudem jediná.
Spočiatku možno obyčajný príbeh o dvoch spolubývajúcich, ktorí sa nedokážu vystáť, sa veľmi rýchlo zmení na dynamickú jazdu plnú zvratov a odhalení. Dej totiž začne veľmi rýchlo gradovať, ich pátraním sa dozvedáme viac o osobnosti Seana Lorenza, o jeho temných, ale aj svetlých stránkach, o jeho posledných obrazoch, milovanej múze, ale aj o najcitlivejšom mieste – o jeho synovi. V tejto knihe je totiž pravidlo, že to, čo sa na začiatku zdá ako vyriešené, sa v skutočnosti dokáže veľmi rýchlo zmeniť. A aj keď sa záver môže zdať viac menej predvídateľný, na mojom veľmi pozitívnom dojme to neubralo.
Samotný dej veľmi príjemne dopĺňal vzťah Gasparda a Madelaine, ktorý už od prvého stretnutia bol až veľmi naštrbený. Madelaine ho neznášala kvôli jeho názorom, ktoré ju dokázali raniť svojou priamosťou, dokázal trafiť do čierneho a zaryť do toho najbolestivejšieho. A vlastne takýto vzťah mali až do konca, čo knihe dodávalo napätú atmosféru.
Ak hľadáte čítanie, pri ktorom si oddýchnete, no zároveň so štipkou detektívnej línie, Ateliér v Paríži je skvelou voľbou. Guillaume Musso totiž vytvoril naozaj skvelý príbeh, ktorý vás bude baviť. A ak ste čitali aj predchádzajúce časti, údajne sa v knihe nachádzajú prepojenia aj na postavy a miesta z kníh minulých. A to vždy poteší, nie?