DOPRAVA ZADARMO PRI NÁKUPE OD 15 EUR

Benjamin Alire Saenz: Nevysvetliteľná logika môjho života

Autor: Miriama Fornadeľová, 29. apríla 2019

Čo som vedel o smrti? Pravda je, že ja som veľa nevedel ani o živote. Benjamin Alire Sáenz je uznávaný básnik a autor beletrie pre deti a dospelých. Jeho román pre mládež Aristoteles a Dante spoznávajú svet a tajomstvá vesmíru (Vydavateľstvo SLOVART 2016) získal viaceré ocenenia, napríklad Michael L. Printz Honor, Pura Belpré Award, Lambda Literary Award a Stonewall Book Award. Výtvarník a spisovateľ Benjamin Alire Sáenz žije v meste El Paso v Texase.

Ďalší román z dielne Benjamina je o Salvadorovi, ktorý sa nikdy necítil adoptovaný. Má to šťastie, že vyrastal v milujúcej rodine po boku adoptívneho otca geja a vždy bol „dobrý chlapec“. Taký ten typ, čo vám lajkne fotku na Facebooku, len aby vám spravil radosť. Dobrý chlapec sa však hneď prvý školský deň maturitného ročníka pobije. A potom znovu. Akoby všetko v Salovi malo z ničoho nič chuť rozdávať údery, pobiť sa s celým svetom. Začína si klásť otázky, ktoré ho predtým netrápili. Predtým nič neriešil a teraz všetko spochybňuje. Občas už fakt netuší, kým vlastne je. Niekto by povedal, že nastal čas dospieť. Salova najlepšia kamoška Samantha celkom určite. Prinajmenšom by to bolo logické. Ale čo keď život nie je vždy pekný ani logický?

Tento román o Salvadorovi, ktorého si adoptuje gej je viac, než len o nevysvetliteľnej logike jeho života. Milujem čítať knihy na „jedno posedenie“ a keď som videla, že táto kniha má viac než 400 strán, povedala som si, že si musím vyhradiť jeden deň na to, aby som ju prečítala. Samozrejme, každý si vždy predtým než začne čítať knihu prečíta, o čom kniha je
alebo si prečíta aspoň niečo o autorovi. V mojom prípade, keď som si prečítala krátky popis knihy, boh vie ako ma nezaujala, pretože som nevedela čo od nej očakávať a hoci je na obálke knihy napísaný autor, až na konci knihy som zistila, že je to vlastne MUŽ, ktorý do tohto príbehu vložil kus seba. Ďalšie čo som zistila, keď som prečítala prvých pár strán bolo, že ju zhltnem veľmi rýchlo. Milujem knihy, ktoré nedokážem pustiť z rúk, pretože musím vedieť, čo sa stane. Pri knihe Nevysvetliteľná logika môjho života sa to autorovi podarilo až veľmi dobre. Celý príbeh je plný osudov mladých ľudí, ktorí majú ťažký život. Všetci majú jedno spoločné - matky. Nie všetci tú jednu, ale osud, ktorými si prejdú rovnaký bude. Kniha
plná zápletiek vtiahne určite každého. Je to román o mladých ľuďoch, ale nesie v sebe toľko múdrych myšlienok, toľko skvelých citátov, toľko emočných situácii, že nejedno oko ostane suché a knihožrút sa pritom naučí toľko veľa. Z knihy si nenesiem len skvelý čitateľský zážitok a úžasný čas pri ešte lepšej knihe, ale pocit, ktorý nie pri každej knihe sa spisovateľovi
dokáže vytvoriť u knihožrúta.

Musím sa priznať, že knihy od Benjamina Alire Sáenz nepoznám, ale po tejto knihe určite siahnem po ďalších z jeho tvorby. Ak by som mala ohodnotiť všetko čo sa pri knihe ohodnotiť dá a to od obálky knihy, od slovníka použitého v knihe, od rozdelenia knihy cez kapitoly a hlavné časti, o vytvorenie tak napätého deja s vytvorením viacerých zápletiek, od
toho ako sa celý dej vyvíja až po jeho úplný koniec, od všetkých citátov, ktorými sa určite budem riadiť aj vo svojom živote a od emočného stavu po prečítaní celej knihy až po zistenie, že autor knihy je muž, ktorý do knihy vložil kus svojho života, tak hodnotím knihu všetkými desiatimi.

Odporúčam všetkým a prajem krásne čítanie  PS: Nezabudni si servítky.

Za recenziu ďakujeme Mimke Fornadeľovej. :)