Božena Němcová: Divá Bára a iné

Kniha obsahuje niekoľko poviedok, každá so svojráznou hlavnou hrdinkou, ktorá pred alebo za niečím uteká. Či už sú to spoločenské konvencie, prostredie, kde žije, alebo jednoducho priestor, v ktorom sa cíti byť uväznená, z akéhokoľvek variantu, alebo z ich kombinácií, hrdinka uteká. Za slobodou seba samej rúca celu postavenú z dogiem, pravidiel a okliešťujúcich zaslepených názorov a necháva si opäť narásť zastrihávanú hrivu ženskosti, živelnosti a slobody, ktorá tak všetkých naokolo desí. Napriek jasným podobnostiam, všetky prózy majú svoje špecifiká. Čitateľom je naskytnutý pohľad do rôznych typov próz s dedinskou tematikou a čo ich robí ešte zaujímavejšími je fakt, že viacero motívov a situácií korešponduje so životom samotnej autorky. V poviedke Dobrý člověk Němcová spracovala svadbu z donútenia, ktorá sa, našťastie, v prípade hrdinky nekonala, inak tomu bolo už v prípade autorky. Chyže pod horami ukazuje autorkinu náklonnosť k Slovensku, krajine a k ľuďom ako takým, ku ktorým kladný postoj vyjadrí aj vo finále poviedky.

Ak by som mala vybrať najlepšiu poviedku, tak jednoznačne by ňou bola Divá Bára. Postava okatej, šikovnej a pracovitej divožienky – samorastu, sršiacou humorom, veselosťou a zároveň obklopenou tajomnou hmlou domnienok a klebiet zo strany dediny, mi veľmi pripomína atribúty postáv z Němcovej kníh Zlatá kniha rozprávok Strieborná kniha rozprávok. Bára je rusalkou, ktorá svojim uhrančivým pohľadom láka čitateľa do spleti jej rozpustených vlasov a zvukov láskavého smiechu ozývajúceho sa z tmavých lesných húštin a nepustí ho, až kým k nemu nejakým spôsobom neprirastie.

Divá Bára a jiné dívky na útěku je knižkou pre akéhokoľvek čitateľa. Nenáročný čitateľ to môže poňať ako krásnu jesennú oddychovku a náročný sa môže tešiť na množstvo rôznych prvkov, motívov a tém, ktorým Němcová v diele venuje svoj priestor.

Za recenziu ďakujeme Barbore Tatierskej.

Zuzana Štelbaská: Experiment so Sofiou

Lois Lowry: Spočítaj hviezdy