Lois Lowry: Spočítaj hviezdy

Annemarie a Ellen sú dve desaťročné dievčatká. Žijú v Kodani. Chodia do školy, hrajú sa, majú spoločné záľuby, ich rodiny sa priatelia a predsa sa niečím odlišujú. Jedna z nich nosí na krku Dávidovu hviezdu. Znamenie, ktoré znamená fatálne nebezpečenstvo. Keď nacistická armáda zlomí odpor Dánov, začína sa s presídľovaním Židov aj v tejto krajine. Aby sa židovská rodina Rosenovcov zachránila, Ellen je oddelená od rodičov. Uchýlia ju rodičia Annemarie a pre jej bezpečnosť sú rozhodnutí riskovať aj vlastný život. A tak sa začína vyvíjať príbeh oddaného priateľstva a odvahy. Stretne sa Ellen ešte so svojimi rodičmi? Alebo ich nadobro pohltil nenásytný Hitlerov kolotoč?

„Ocko, pamätáš si, čo povedal ten chlapec vojakovi? Že celé Dánsko je kráľova osobná stráž? Myslím, že teraz sa celé Dánsko musí stať osobnou strážou aj pre Židov.“

Kniha Spočítaj hviezdy je inšpiratívny príbeh nielen pre deti, ale aj pre dospelých. Dej sa odohráva počas krutého vojnového konfliktu, no v popredí stojí ľudská dobrota. Na príklade priateľstva malých dievčatiek autorka poukazuje na fakt, že nikdy nie je nič len čiernobiele. Že aj na nekonečnom červenom koberci smrti, ktorý rozsievala fašistická strana a jej prívrženci, existovala snehobiela čistota priateľstva a človečiny. Akoby čitateľ sledoval boj dobra so zlom. A dobro malo mierne navrch.

V knihe sa nestretneme s podrobným obrazom hrôz nacistického režimu, ich náznaky sú však prítomné na mnohých stranách. Všadeprítomní vojaci, zatvorené obchody, nápisy nad židovskými obchodmi, miznúci ľudia, záhadné rozhovory rodičov. V drobnostiach zhrnuté to, čo vyústilo do nehumánnych dôsledkov. Ako plynie dej, čitateľ sa dozvedá o šľachetných hrdinstvách, ktoré rodina Annemarie vykonávala. Koľko boli ochotní, na úkor seba samých, obetovať pre záchranu nevinných ľudí.

O hrôzach 2. svetovej vojny bolo napísaných nespočetne veľa kníh. Napriek tomu, že vždy v sebe nesú trpké spomienky plné hrôzy, zachytávajú aj opak. Silu priateľstiev a oddanosť pre dobrú vec. Dôkaz  existencie ľudskosti v protiklade s bezhlavým, nezmyselným ničením. Spočítaj hviezdy je presne takouto knihou. Hrdo nesie stránky plné odvahy, sily a boja za lepší svet.

„..ich plecia sú vzpriamené, tak ako v minulosti – v triede, na javisku, pri stole počas šabatu. Aj naďalej majú svoju hrdosť, ktorú im nikto nemôže vziať.“

Za recenziu ďakujeme Andrejke Galovej.

Božena Němcová: Divá Bára a iné