Osobný odber už na 690 miestach na Slovensku

Zuzana Štelbaská: Experiment so Sofiou

Autor: Simona Jasová Trnková, 19. novembra 2019

Úspešnú slovenskú spisovateľku Zuzanu Štelbaskú už určite pozná takmer každý detský čitateľ, keďže kniha Experiment so Sofiou je už jej desiatou detskou knihou. Jej predchádzajúce najznámejšie tituly ako Mami, kúp mi psa!, Zornička, či Filipko sú u detí obľúbené dodnes vďaka ich nevšedným hlavným hrdinom.

Experiment so Sofiou je príbeh o dievčatku, ktoré sa práve ocitne na hranici medzi detstvom a dospelosťou. Sofia cíti, že medzi dospelých ešte nepatrí a ani im vo veľa veciach nerozumie (najmä svojim rozvedeným rodičom), ale ešte nevie ani definitívne zavrieť brány svojho detstva. Veľa vecí je pre ňu nových, a to napríklad nosiť „tú vec“ čiže podprsenku, ale aj zvláštne správanie chlapcov v jej okolí, ktoré si miestami vie aj nevie vysvetliť. Často zostáva v rozpakoch, hanbí sa v situáciách, ktoré by ako bezstarostné dieťa určite neriešila. Veľa čitateľov sa s ňou preto v podobne krehkom veku určite stotožnia.

Sofia má mladšiu sestru, rozvedených rodičov, u ktorých sa spolu so sestrou striedajú a navštevuje šachový krúžok. V šachu je dobrá, chodieva na turnaje spolu s ďalšími spoluhráčmi rôznych kultúr. Autorka tu chcela poukázať, že miešanie kultúr v súčasnosti je celkom bežné, a aby to tak chápali aj deti a kamarátili sa s každým, bez ohľadu na farbu pleti či odlišné tradície. Táto téma knihy, ale aj mnohé iné, ako napríklad spomínaná striedavá starostlivosť o deti u rozvedených rodičov, môže byť dobrým námetom pre debatu s deťmi.

Môže sa zdať, že na Sofiu ako hlavnú hrdinku je toho trochu príliš, ale ona si so všetkými problémami hravo poradí, pretože našla vernú priateľku vo veľmi nevšednom tvorovi, a to v muche. V úvode knihy do Sofie v rýchlosti narazí mucha a ona si ju nechá v zápalkovej škatuľke, stará sa o ňu, kým nezačne znovu lietať a mucha ju za to sprevádza na každom kroku. Mucha sa volá Bzu a v Sofiinom živote sa ocitne v tom pravom čase, kedy si Sofia nie je istá vo viacerých veciach. Príde však čas, keď obidve zistia, čo je správne, a to autorka pekne prepojila s témou prvých lások.

V knihe Experiment so Sofiou je skutočne veľa tém vychádzajúcich z bežného života dieťaťa, ktoré sa mení na tínedžera. Sofia aj s jej Bzu sa preto môže stať inšpiráciou pre viaceré dievčatá, ktoré práve hľadajú mnohé odpovede, bojujú s novými pocitmi a potrebujú zvýšiť svoje sebavedomie v chúlostivom veku. Kniha má krásne grafické spracovanie, úžasné ilustrácie a dokonca priesvitné stránky s obrázkami, ktoré jej pridávajú na originalite.

Prečítajte si o Sofii aj vy a určite si túto útlu knihu spolu s jej hlavnou hrdinkou obľúbite.

Za recenziu ďakujeme Simone Jasovej Trnkovej.

Darujte knihy!