Zuzana Štelbaská: Experiment so Sofiou

Experiment so Sofiou je príbeh o dievčatku, ktoré sa práve ocitne na hranici medzi detstvom a dospelosťou. Sofia cíti, že medzi dospelých ešte nepatrí a ani im vo veľa veciach nerozumie (najmä svojim rozvedeným rodičom), ale ešte nevie ani definitívne zavrieť brány svojho detstva. Veľa vecí je pre ňu nových, a to napríklad nosiť „tú vec“ čiže podprsenku, ale aj zvláštne správanie chlapcov v jej okolí, ktoré si miestami vie aj nevie vysvetliť. Často zostáva v rozpakoch, hanbí sa v situáciách, ktoré by ako bezstarostné dieťa určite neriešila. Veľa čitateľov sa s ňou preto v podobne krehkom veku určite stotožnia.

Sofia má mladšiu sestru, rozvedených rodičov, u ktorých sa spolu so sestrou striedajú a navštevuje šachový krúžok. V šachu je dobrá, chodieva na turnaje spolu s ďalšími spoluhráčmi rôznych kultúr. Autorka tu chcela poukázať, že miešanie kultúr v súčasnosti je celkom bežné, a aby to tak chápali aj deti a kamarátili sa s každým, bez ohľadu na farbu pleti či odlišné tradície. Táto téma knihy, ale aj mnohé iné, ako napríklad spomínaná striedavá starostlivosť o deti u rozvedených rodičov, môže byť dobrým námetom pre debatu s deťmi.

Môže sa zdať, že na Sofiu ako hlavnú hrdinku je toho trochu príliš, ale ona si so všetkými problémami hravo poradí, pretože našla vernú priateľku vo veľmi nevšednom tvorovi, a to v muche. V úvode knihy do Sofie v rýchlosti narazí mucha a ona si ju nechá v zápalkovej škatuľke, stará sa o ňu, kým nezačne znovu lietať a mucha ju za to sprevádza na každom kroku. Mucha sa volá Bzu a v Sofiinom živote sa ocitne v tom pravom čase, kedy si Sofia nie je istá vo viacerých veciach. Príde však čas, keď obidve zistia, čo je správne, a to autorka pekne prepojila s témou prvých lások.

V knihe Experiment so Sofiou je skutočne veľa tém vychádzajúcich z bežného života dieťaťa, ktoré sa mení na tínedžera. Sofia aj s jej Bzu sa preto môže stať inšpiráciou pre viaceré dievčatá, ktoré práve hľadajú mnohé odpovede, bojujú s novými pocitmi a potrebujú zvýšiť svoje sebavedomie v chúlostivom veku. Kniha má krásne grafické spracovanie, úžasné ilustrácie a dokonca priesvitné stránky s obrázkami, ktoré jej pridávajú na originalite.

Prečítajte si o Sofii aj vy a určite si túto útlu knihu spolu s jej hlavnou hrdinkou obľúbite.

Za recenziu ďakujeme Simone Jasovej Trnkovej.

Matias Faldbakken: Reštaurácia The Hills