Courtney Summers: Sadie

Sadie sa narodila svojej mame vo veku, keď bola sama dieťaťom. O šesť rokov do ich rodiny pribudlo ďalšie dieťa – Mattie. Malá sestrička sa veľmi rýchlo stala centrom jej vesmíru a stála pri nej vždy, keď to ich vlastná matka nezvládala. Keď mala Sadie devätnásť, Mattie zmizla. Objavili ju až neskôr, no mŕtvu. Stratila tak všetko, pre čo žila. Na vlastnú päsť sa rozhodla vydať sa na cestu po USA a pomstiť sa údajnému vrahovi svojej sestry.

O svojom odvážnom pláne však nikomu nepovedala, a tak po nej začnú pátrať. Rádioreportér West McCray sa chopí príležitosti, a aj keď do príbehu spočiatku nevkladá veľké nádeje, vo svojom podcaste Dievčatá sa však rozhodne pomôcť pri hľadaní a pospájať niektoré z dielikov tejto neustále sa zamotávajúcej skladačky. Podarí sa im Sadie nájsť a odhaliť tak pravdu o tom, čo sa malej Mattie skutočne stalo?

Príbeh o pátraní, odcudzení, stratách a hľadaní pravdy. Spočiatku som sa nevedela začítať, nedokázala som sa stotožniť s hlavnou hrdinkou Sadie, no veľmi rýchlo sa to zmenilo. A ani neviem, ako rýchlo som ho stihla dočítať. Príbeh začal gradovať, prinášal mnohé prekvapivé momenty a na záver ma neskutočne dostal. Mala som rôzne odhady, no v takýto koniec som naozaj nedúfala. Prináša nám mnohé otázky, ktorých odpovede však zostávajú hlavne na nás čitateľoch a našich predstavivostiach.

Väčšina knihy je písaná cez podcast Westa McCraya, ktorý sa rozpráva s rôznymi ľudmi zo Sadienho okolia, pátra po stopách, ktoré za sebou necháva a nevzdáva sa, aj keď pátranie veľakrát zastalo na bode mrazu. Výnimočnosť knihy rozhodne stojí aj na tejto forme prevedenia príbehu a my sa rovnako ako poslucháči a autor podcastu dozvedáme stále nové a nové veci.

Naopak, príbeh z pohľadu Sadie bol v mnohom zvláštny; jej rozprávanie však reflektovalo jej psychický stav. V živote to totiž nemala vôbec ľahké, matka brala drogy, holdovala alkoholu, neustále si do domu vodila nových milencov, až napokon úplne odišla z ich životov. Nebola to však len matka, ktorej odchod ju tak poznačil – rozhodne najväčšiu stopu v nej zanechal odchod jej milovanej sestry, pre ktorú žila.

Ak hľadáte YA knižku, ktorá nie je rovnaká ako ostatné a prináša zaujímavý príbeh plný zvratov a prekvapení, Sadie je skvelou voľbou. Autorke sa podarilo vytvoriť naozaj kvalitné dielo, ktoré si rozhodne zaslúži všetku tú pozornosť čitateľov.

Za recenziu ďakujeme Caroline Turazovej.

Alex Michaelides: Tichá pacientka

Sebastian Fitzek, Michael Tsokos: Izolovaní