Dan Brown: Pôvod

Knihy Dana Browna patria od jeho debutu Da Vinciho kód k tým najpredávanejším. Na každú ďalšiu knihu z pera tohto spisovateľa sa netrpezlivo čaká a stáva sa okamžite bestsellerom. Určite má na tom zásluhu aj kontroverznosť a odvaha, ktorá jeho dielam nechýba. Inak tomu nie je ani teraz. Dlho očakávaný román Pôvod je dostupný už aj v slovenských kníhkupectvách.

„Veda a náboženstvo si nekonkurujú, sú to dva rozdielne jazyky, ktorú sa pokúšajú vypovedať rovnaký príbeh. Na svete je miesto pre jedno aj druhé.“

Ústrednou postavou románu je opäť profesor Robert Langdon. Ako dlhoročný priateľ  futuristu a svojho bývalého žiaka, Edmonda Kirscha, je pozvaný na jeho prezentáciu. Má byť  na nej odhalený  jeho  najväčší objav, vedúci k obrovskému  zvratu vo svete vedy a zároveň ohroziť všetky existujúce náboženstvá. Prezentácia sa má konať v Guggenheimovom múzeu moderného umenia v Bilbau, ktoré vedie snúbenica budúceho španielskeho kráľa Juliena, Ambra Vidalová. Po ohromujúcom úvode sa však zrazu strhne chaos. Miliardár Kirsch je napriek detailne naplánovanému zoznamu hostí jedným z nich zastrelený a zverejnenie jeho objavu je ohrozené. V nebezpečenstve  je aj život profesora Langdona a Ambry Videlovej. Podarí sa im dešifrovať vedcovo heslo? Dokážu svetu predostrieť tajomnú pravdu, pre ktorú musel Kirsch umrieť? Skutočne bude tento objav prelomový? Sú v ohrození všetky svetové náboženstvá alebo prinesie nový objav nádej a mier?

„Buďme dnes večer ako raní prieskumníci, ako tí, čo všetko zanechali a vydali sa cez nesmierne oceány... ako tí, čo prvý raz zazreli zem, ktorú predtým nikto iný nevidel... ako tí, čo padali na kolená, keď si uchvátene uvedomili, že svet je oveľa väčší, než si ich filozofovia trúfali predstaviť. Ich dlho zakorenené predstavy o svete sa rozpadli tvárou v tvár novému objavu. V takom stave mysle buďme dnes večer.“

Diela od Dana Browna vždy vyvolajú vlnu emócií. Jedni ich obdivujú, druhí nimi opovrhujú. No jedno sa im nedá uprieť. Autor dokáže čitateľa držať v napätí  brilantným spôsobom. Odhalenia sú dávkované veľmi opatrne, aby počas rozuzlenia nastala explózia pocitov a nadšenia. A toto akosi v tejto knihe chýbalo. Hoc bolo odhalenie veľkolepé, náznaky už viedli veľmi skoro k tomu, čo bude odtajnené. To samozrejme neuberá na kvalite napísaného diela. Symboly, prvky náboženstva a umenia nechýbajú. Rovnako autorov typický štýl písania je zachovaný. K sympatickému profesorovi je opäť pridelená očarujúca vzdelaná žena, ktorá nijako za ním nezaostáva intelektom a sú si rovnocennými partnermi.  Spolu opäť stoja proti celému svetu. Odhodlaní odtajniť veľkolepý objav, aj za cenu vlastných životov.

„Odkiaľ pochádzame? Kam smerujeme?“

Kniha jasne odkazuje na súčasný svet plný technológií a pokroku. V porovnaní s prechádzajúcimi dielami sa akoby autor viac sústreďoval na budúcnosť. Šikovne prepája minulosť, lásku k umeniu a budúcnosť. Nerozlučný trojlístok toho, čo Kirsch zosobňoval a prezentoval celý svoj život.  Nepochybne ide opäť o zaujímavý román, ktorý si zaslúži pozornosť. A možno kniha nesie viac vízií a posolstiev, ako sme si ochotní teraz pripustiť a predstaviť.

„Kedysi tiché chvíle na rozmýšľanie osamote – zopár minút sám v autobuse, cestou pešo do práce alebo pri čakaní na schôdzku – mu teraz pripadali neznesiteľné , lebo ľudia mimovoľne siahali  za mobilmi, slúchadlami a hrami, nevediac prekonať vábenie technológiou, ktoré sa menilo na závislosť. Zázraky minulosti bledli, zanikali pod bielidlom neukojiteľného hladu po všetkom novom.“

Malebné mesto alebo brloh závislákov?

Deborah Levy: Horúce mlieko