Daniel Kahneman: Myslenie rýchle a pomalé

Daniel Kahneman, nositeľ Nobelovej ceny za ekonómiu, je jedným z ľudí, ktorého fungovanie mozgu zaujalo. Svoju pozornosť zameral na sledovanie spolupráce medzi jeho intuitívnou a mysliacou časťou. Tento vzťah rozobral v knihe Myslenie rýchle a pomalé.

„Často používaná fráza „venovať pozornosť“ je veľmi výstižná: máme totiž k dispozícii obmedzenú mieru pozornosti, ktorú môžeme prideliť aktivitám, a ak sa pokúsime venovať jej viac, zlyháme. Znakom zámerných aktivít je, že sa navzájom ovplyvňujú, a preto je náročné alebo nemožné vykonávať ich viacero naraz.“

Človek žije v presvedčení, že stále má právo vládnuť nad všetkým tvorstvom. Že robí slobodné rozhodnutia a je schopný premýšľať v úplne iných intenciách ako jeho živočíšny príbuzní. No je to skutočne pravda? Je naše myslenie slobodné a vyhodnocujeme každú situáciu nezávisle na predchádzajúcich? Nenechá sa oklamať minulými skúsenosťami? Odpovede na uvedené, a mnohé ďalšie otázky, nájdete práve v tejto knihe. Jedná sa o pomerne komplexné a detailné rozobratie toho, ako funguje naše myslenie v bežnom živote.

Pre jednoduchšie pochopenie autor pracuje s pomenovaniami Systém 1 a Systém 2. Zatiaľ čo Systém 1 reprezentuje myslenie automatické, rýchle a nepremyslené, Systém 2 je jeho presným  opakom. Jedná sa o pomalé, kontrolované a zámerné procesy rozhodovania a konania. Samotný autor ich opísal nasledovne: „Duševný život opisujem pomocou metafory dvoch subjektov, ktoré nazývam Systém 1 a Systém 2. Prvý z nich produkuje rýchle a druhý pomalé myslenie. O znakoch intuitívneho a zámerného myslenia hovorím, ako keby to boli vlastnosti a predpoklady dvoch postáv vo vašej mysli. Podľa nedávnych výskumov je intuitívny Systém 1 vplyvnejší než hovoria vaše skúsenosti, a zároveň, je to tajný autor mnohých rozhodnutí a úsudkov, ktoré robíte.“

V piatich, pomerne rozsiahlych, kapitolách spoločne nahliadneme pod povrch záhad, na základe čoho sa rozhodujeme a konáme. Uvedených je mnoho príkladov, experimentov, externých zdrojov a zážitkov samotného autora. Na konkrétnych ukážkach sa autor snaží čo najjasnejšie vysvetliť, ako spolupracujú pomyselné dva systémy v našom mozgu. Na záver je veľké zhrnutie a popísané prípadové štúdie.

Kniha je plná zvučných mien z oblasti psychológie a ekonómie. Autor sa venuje ich teóriám a mnohé z nich vyvracia. Stretnete sa s viacerými ilúziami, ktorým dennodenne podliehame pri rozhodovaní. Kahneman vysvetlí, ako sa dá mozog oklamať, zneistiť, podviesť bez toho, aby sme si to uvedomili. Nejde však o nudné prednášky. V knihe napríklad nájdete aj to, že Systém 1 je maškrtný, že úspech manželstva možno predpovedať podľa vzorca, že v mnohých prípadoch sú vzorce a algoritmy oveľa presnejšie ako intuitívny úsudok odborníkov alebo prečo hrozby terorizmu tak dobre fungujú, aj napriek malej pravdepodobnosti vzniku.

Kniha je písaná pútavo, no treba podotknúť, že je náročnejšia na pochopenie. Nie je to ten typ publikácie, ktorú si vezmete do ruky a prečítate na jeden dych. Vyžaduje si obrovskú dávku sústredenia, a tak keď opadne, je načase knihu odložiť a vrátiť sa k nej neskôr. No dostanete nespočetné množstvo zaujímavých poznatkov. Je to zaujímavá cesta poznávania sa. Zrazu začnete pozornejšie vnímať svoje konanie. Sami na sebe si odskúšate, či zapadáte do priemeru odpovedajúcich respondentov a podliehate klamu. Naučíte sa pozerať na svoje správanie trochu pozornejšie a odvrátite tak možnosť nesprávneho rozhodovania sa.

Myslenie pomalé a rýchle sa radí medzi náučnú literatúru. Hoci sa jedná a pomerne zložitejšie dielo, odmenou vám bude nespočetné množstvo cenných informácií. Stačí len začať sledovať svoje konanie a na základe prečítaného sa snažiť sústrediť na zdokonaľovanie reakcií. Prispejete tým k lepšiemu a hodnotnejšiemu životu, ktorý bude menej podliehať intuícii a skresleniu Systému 1.

„Niekedy intuícia porazí logiku aj vtedy, keď vám správna odpoveď klope priamo na dvere.“

Miroslava Varáčková: Zostanem s tebou

Literárna revue 10/2020