Osobný odber už na 54 miestach na Slovensku

Daniel Silva: Prípad Caravaggio

Autor: Lubica Straková, 14. augusta 2015
Daniel Silva: Prípad Caravaggio

Ak by sme zostavovali rebríček tých najvýznamnejších spisovateľov špionážneho trileru, na jednom z popredných miest by dnes stálo meno Daniel Silva. Vďaka Gabrielovi Allonovi, reštaurátorovi, špiónovi, ale hlavne hlavnému hrdinovi, ktorý neváha zabíjať, keď musí.

Silva vytvoril Gabriela Allona ako komplexnú osobnosť, ktorá je natoľko realistická, že hlavného hrdinu obdivujeme a milujeme aj s jeho nedostatkami. Prípad Caravaggio je príbeh, ktorý je dramatický, vtipný, epický, psychologický, milostný, brutálny, osudový a čo je najpodstatnejšie geniálne napísaný.

Román sa začína krátkym úvodom do histórie. V októbri 1969 zmizol z Kaplnky svätého Vavrinca v Palerme na Sicílii Caravaggiov obraz Narodenie Ježiša Krista so svätým Františkom a svätým Vavrincom. Kde sa obraz nachádza a kto obraz ukradol ostáva takmer štyri desaťročia záhadou.

Čo viac si môže čitateľ priať ako pátranie po jednom z najhľadanejších umeleckých diel?

Všetko sa začína v čase, keď Gabriel Allon reštauruje v Benátkach obraz od Veroneseho, a teší sa na narodenie dvojčiat, ktoré čaká so svojou druhou ženou Chiarou. Čoskoro sa však na scéne objaví ďalšia zo Silvových postáv – policajný generál Cesare Ferrari, ktorý má v pláne obviniť Allonovho priateľa Juliana Isterwooda, londýnského obchodníka s umením, z vraždy. V snahe pomôcť priateľovi pristúpi Allon na policajné vydieranie a vydáva sa na cestu za hľadaním strateného majstrovského diela od Caravaggia, ktorá sa začína pri zavraždenom bývalom britskom diplomatovi a špiónovi Jackovi Bradshawovi.

Rovnako ako v predchádzajúcich Silvových knihách, i tu sa stretávame s problematikou aktuálnych problémov na Blízkom Východe a ich dopadom na izraelský štát. Čitateľ je priam donútený zamýšľať sa nad neustálou existenčnou hrozbou, ktorá visí vo vzduchu vplyvom extrémistických skupín v Sýrii, Iraku a Egypte. Silva vkladá do myšlienok hlavného hrdinu pochybnosti a pocit úzkosti z toho, že samostatný izraelský štát nebude môcť nikdy žiť v miery so svojimi arabskými susedmi. Týmto spôsobom čitateľa uisťuje, že Allon ako špión spolu so svojimi kolegami bude mať ešte dlho veľa práce.

Jedným z najsilnejších momentov v knihe je, keď Gabriel Allon navštívi svoju prvú manželku Leah, ktorá je fyzicky aj psychicky silne poznačená po teroristickom útoku, kedy spolu prišli o jediného syna. Je priam srdcervúce čítať o strate, bolesti, pocitoch viny a snahe bojovať s post-traumatickým stresom a depresiami, ktoré ju držia ako zajatca v minulosti. Silva tu opäť brilantne slovne útočí na krutosť a neľudskosť teroristov. Preto neváha hlavného hrdinu spolu s jednotkou nasadených špiónov, nájomným vrahom Kellerom a umeleckým priekupníkom Isterwoodom postaviť zoči-voči sýrskej diktátorskej moci, ktorá má svoje kontakty aj na tých najvyšších miestach a ovláda trh s hľadanými umeleckými dielami.

Daniel Silva vedie čitateľa po napínavej ceste po Taliansku, Francúzsku, Anglicku, Holandsku, Švajčiarsku a Izraely, pričom ani na okamih vám nedovolí sa nadýchnuť. Necháva napätie, aby sa stupňovalo a vy ste nútení čítať ďalej až kým sa nerozmotá celá pavučina okolo vraždy, korupcie, podvodov a špinavých peňazí mafie. Prípad Caravaggio je aktuálny, ale najmä je to kniha, v ktorej je napätie od začiatku až do konca. Daniel Silva napísal opäť brilantnú knihu, ktorú je dobré mať doma, aby ste sa k nej mohli stále vracať.

Roky pracoval ako vojnový reportér pre televíznu stanicu CNN, už vtedy nosil v hlave myšlienku špionážneho románu.

Keď začal konečne pracovať na svojej prvotine "Spiaci agent" zistil, že mu práca reportéra neposkytuje dostatok voľnosti na písanie a rozhodol sa pre radikálne riešenie: prešiel na voľnú nohu. Toto riziko sa mu vyplatilo, román Spiaci agent ho katapultoval na pozíciu najčítanejšieho autora špionážnych románov v USA. Veľký úspech sa spustil ako domino, jeho prvý román je dodnes prekladaný po celom svete. Dnes je Daniel Silva klasikom špionážneho žánru a jeho romány sú skvelou kombináciou jeho skúseností zo zákulisia tajných služieb a spisovateľského majstrovstva.