David Herbert Lawrence: Ženy milující

Román zo začiatku dvadsiateho storočia nadväzuje postavami na predošlý, s názvom Dúha, kde po prvýkrát predstavuje sestry učiteľku Uršulu a maliarku Gudrun Brangwenové. Obe sú vystavené silným emocionálnym situáciám, vrátane smrti, ktorých napätú atmosféru Lawrence udržuje dynamickými dialógmi. Práve prostredníctvom nich, a nie iba skrz to, sa snaží čitateľom ukázať kontrast medzi prílišne racionalizovanou spoločnosťou, strácajúcou svoju citovú a spirituálnu stránku a človekom, ktorý sa ju v nej usiluje opäť nájsť. Čitateľov necháva plynúť medzi argumentmi oboch strán alebo to robí nenápadne a súbežne okato cez komparáciu dvoch hlavných vzťahových línií oboch sestier. Každá prežíva svoj vzťah a mieru lásky svojím spôsobom, jedna relatívne pokojne, druhá búrlivo, vášnivo, tragicky. Dve kontradiktívne cesty podnecuje skvelou psychologizáciou zainteresovaných postáv, najmä Gudrun a jej partnera Geralda, ktorí balansujú na krivke s dramatickými vzostupmi a pádmi.

Dejové peripetie môžu niekedy pripomínať tie v antických tragédiách, čo Lawrence, pochopiteľne, nerobí len tak. Autor pracuje s čitateľom tak, ako na úrovni emocionálnej, a to cez dej a postavy, ale aj na rozumovej. V zaobalení štandardného problému, akým je partnerská kríza, čitateľ pozoruje skutočnú hĺbku existenciálnych problémov, ktorými sú postavy zasiahnuté. Najprekvapujúcejší na celej knihe je záver, kde sa Uršulin manžel vyjadruje k potrebe druhej osoby a celistvosti jeho samého. Aj toto bola jedna z príčin, prečo Lawrencovo dielo bolo považované za absolútne nevhodné pre vtedajšiu spoločnosť.

Ženy milující nie je víkendovým čítaním, možno pre niekoho áno, ale pre väčšinu čitateľov odporúčam si vyhradiť na to čas a pokoj, primárne kvôli niektorým zložitejším myšlienkam, ktoré si človek v zhone, či ruchu, nevie až tak vychutnať a porozmýšľať nad nimi. Sú tam aj pasáže, pre mnohých čitateľov zbytočné, ale verte mi, že ak sa cez ne prelúskate, na konci oceníte hodnotu tohto diela. Kto si ho obľúbi natoľko, že by bažil po pokračovaní, môže siahnuť po knihe The Lost Girl, na Slovensku je dostupná iba v anglickom jazyku. Netreba však vešať hlavy, vydavateľstvo SLOVART pripravuje Lawrencovu najkontroverznejšiu knihu, Milenec Lady Chatterleyovej, kde jeho umenie psychologizácie naberá fantastický rozmer a ktorú vám čo najvrelejšie odporúčam, samozrejme, spolu s touto.

Za recenziu ďakujeme Barbore Tatierskej.

Kolektív autorov: Amnestie. Sloboda ako hrubá čiara za minulosťou

Alex Michaelides: Tichá pacientka