Psychologický triler, ktorý sa bude pohrávať s vašou mysľou

Dobrá sestra

Fern Castlová pracuje v miestnej knižnici. Vyhýba sa davom, jasným svetlám a silným hlukom, kedykoľvek je to možné.Fern má dôsledne organizovaný život a zmena režimu môže mať nebezpečné následky. Keď Rose zistí, že nemôže otehotnieť, Fern to vidí ako šancu odvďačiť sa svojej sestre za všetko, čo pre ňu robí. Fern jej môže darovať dieťa. Jediné, čo potrebuje, je nájsť otca. Táto misia jej otrasie v základoch život, ktorý si starostlivo vybudovala, a rozvíri temné tajomstvá, ktoré mali byť dávno pochované .
Na sklade 2Ks
14,16 € 14,90 €

Jedna je dobrá a druhá je...ešte lepšia alebo zlá? Fern a Rose. Psychologický triler, ktorý sa bude pohrávať s vašou mysľou. Pekne pomaly a po kúskoch. Až kým Vám nezoberie spánok a vy sa nebudete vedieť zastaviť v čítaní. Pri tejto knihe zistíte, že vôbec nemáte trpezlivosť a neexistuje, aby ste si ju nechali na neskôr. Postupne si budete robiť názory na obe sestry. A postupne tie názory budete meniť.

Staršia a mladšia sestra

Príbeh hovorí o sestrách, ktoré majú medzi sebou veľmi silné puto. Držia spolu v dobrom aj v zlom. Navzájom sa chránia. A to najmä pred ich despotickou mamou, ktorá má známky narcizmu a robí im zo života hotové peklo. Fern znamená papradie a Rose je v preklade ruža. Obe sestry zdobia náramky s týmito rastlinami, ktoré pre nich znamenajú komunikačný kanál, vďaka ktorému sa medzi sebou vedia dorozumievať príležitostným ťuknutím. Rose je sebavedomá a takmer dokonalá žena. Fern je tá slabšia, utiahnutejšia, tá, ktorá potrebuje pomoc a podporu od staršej sestry. S Rose sa pred časom rozviedol manžel Owen, pretože spáchala jeden z najťažších manželských hriechov. Zmenila sa. Jej psychológ jej poradil, že keď človek píše o traumatických udalostiach, tak sa ľahšie s nimi zmieri. A tak si v jednotlivých kapitolách môžeme čítať Rosin denník.

Dozvedáme sa z neho množstvo temných vecí o ich detstve, ktoré bolo podľa jej slov nie veľmi šťastné. Ich matka im neprejavovala dostatok lásky. Dokonca keď Rose láskyplne ovinula ruky okolo pliec, tak to bolo veľké zadosťučinenie, pretože to nikdy predtým nespravila. Rose si pamätá ako im mama začala rozbíjať ich najobľúbenejšie veci. Vraj to bolo horšie ako bitka a keby ju udrela, tak by to v tej chvíli rozhodne bolelo menej. Pri mame nemali povolené mať vlastné starosti. Nemohli byť príliš šťastné alebo príliš smutné, pretože nikdy nevedeli, čo ju môže tentokrát nahnevať. Rosiným životným cieľom bolo stať sa dokonalou. Každý večer plánovala dokonalý deň, aby mamu nenahnevala akoukoľvek maličkosťou.

Fern a Rose

S Fern to je niekedy trochu ťažšie a miestami ma až prepadla ľútosť k jej osobe. Má poruchu senzorického spracovania. Je nadmieru citlivá na zvuk, svetlo a dotyk. Najhoršie chvíle boli však pre ňu vtedy, keď ju zaplavil ten najhorší hluk zo všetkých. Vnútorný hluk. Keď jej človek povedal niečo, čo nemalo logické opodstatnenie, poprípade bolo len metaforou, tak tomu vôbec nerozumela. Keď jej raz kolegyňa povedala, že je darom pre knižnicu, v ktorej pracovala už 28 rokov, tak si to nevedela vysvetliť. Ak je dar, kto ho daruje? A kto ho dostáva? Pri akej príležitosti? Nevidí v tom logiku, a preto to nedokáže pochopiť.

Jedného dňa vstúpi do knižnice a zároveň do Ferninho života jeden záhadný muž s menom Rocco. Na prvý pohľad trochu Wally v pásikavom tričku a zároveň bezdomovec. Najväčšou životnou záhadou je pre Fern to, prečo máme radi niektorých ľudí. Rocco však skrýva jedno veľké tajomstvo a rozhodne nie je takým človekom, ako vyzerá na prvý pohľad.

Aký dar by ste dali človeku, na ktorom vám záleží najviac v živote a ktorému sa chcete odvďačiť? Fern sa rozhodla darovať svojej sestre dieťa, keďže po ňom veľmi túžila, avšak nemohla otehotnieť. Fern zas nemala problém s otehotnením, avšak nebola schopná postarať sa o živého tvora. A tak to pekne do seba zapadalo. Či?

Keď mala Fern iba 12 rokov, ich mama sa predávkovala, čo však prežila, no odvtedy s Rose vyrastali v pestúnskej starostlivosti. Mama od tej chvíle žila v sanatóriu s narušeným mozgom. Postupne sa jej stav začal zlepšovať a ako zázrakom začínala tvoriť celé vety. Zrazu však začala hovoriť nepekné veci o Rose. Jej doktorka však povedala, že „konfabulácia je spontánna produkcia nesprávnych spomienok, ktoré sa nikdy nestali. Niekedy ide o spomienky na skutočné udalosti, ale na inom mieste alebo v inom čase.“

Fern si čoraz viac uvedomuje, že na Rose sa síce mohla spoľahnúť celý život a bola jej vždy oporou, avšak teraz ju neustály záujem priveľmi obmedzuje a rada by žila svoj vlastný život. Večere s Rose, ktoré sú niekoľkokrát do týždňa začínajú byť pre Fern iba obmedzujúcou povinnosťou. Rose jej dáva však pocítiť, že sa o ňu vždy postará, nech sa stane čokoľvek.

Výborný triler

Pri tejto knihe nebudete mať dobré pocity, ani sa väčšinu strán nebudete usmievať. Budete sa pri jej čítaní cítiť nepríjemne, budete pociťovať beznádej a možno aj úzkosť. Je to desivé, ale to Vás nezastaví v čítaní a nebudete sa vedieť od knihy odtrhnúť. Neverila by som, že toto niekedy napíšem, ale z ruky som práve pustila jeden z najlepších trilerov, aký som kedy čítala. V roku 2021 tento román získal literárnu cenu Dawitt Award udeľovanú za najlepšiu detektívku z pera ženy. Autorke nápad skrsol v hlave, keď svoje dcéry pozorovala pri hre. V jeden moment boli najlepšie kamarátky, no o chvíľu už jedna uhryzla druhú len preto, pretože ju niekedy hnevá. Nie v tejto konkrétnej chvíli. Iba niekedy.

Tak čo? Už viete, ktorá je tá dobrá sestra?

Lepší darček pre milovníkov Slovenska nenájdete

Literárna revue 15/2022