Dominik Dán: Bremeno minulosti

Leto a vianočný čas sú dve obdobia, ktoré si dnes už žiaden poctivý knihožrút nedokáže predstaviť bez Dominika Dána a jeho novej kriminálky. Krauz, Hanzel, Váňa a ostatné kľúčové postavy z Nášho mesta sa opäť vydávajú do ulíc, aby vyšetrili nejeden zapeklitý prípad.
Bremeno minulosti nás tentokrát prenesie na akademickú pôdu, ale aj na vysoké pozície medzi miestne komunistické špičky. Tentokrát nebude hrať prím vybavovanie si účtov medzi zástupcami podsvetia, ale konflikt medzi uspokojením vlastných túžob a niekým, kto to šťastie nemal. A aby toho nebolo málo, po dlhých rokoch začne jedného z vraždárov z kancelárie 141 dobiehať minulosť.

To, čo na autorovej tvorbe možno milovať a obdivovať zároveň, je skutočnosť, že napriek úctyhodnému počtu vydaných kníh si neustále drží svoj štandard, ktorý, povedzme si otvorene, je na slovenské pomery postavený veľmi vysoko. Len si skúste osloviť náhodne kohokoľvek na ulici a poprosiť ho, aby vám vymenoval aspoň troch slovenských autorov. Dám ruku do ohňa za to, že deväť z desiatich vo svojom výbere spomenie práve Dominika Dána. V tomto smere autorovi rozhodne nezávidím. Musí byť veľmi náročné pracovať s vedomím, že od neho čitatelia očakávajú ďalší výnimočný príbeh. S obrovským uspokojením konštatujem, že sa mu to doteraz vždy podarilo.

Po dlhej dobe som mal problém identifikovať skutočný prípad zo slovenskej kriminálnej minulosti, ktorý by aspoň vzdialene pripomínal dej knihy. Možno je to len mojou nevedomosťou, a preto, ak ste na tom lepšie ako ja, budem rád, ak mi dáte vedieť v komentári. O to viac som si čítanie užíval, pretože sa tam v mojich očiach nedialo nič komplikované, a predsa som autorovi visel na každom jednom slove. To, že úvodné ohlasy na Bremeno minulosti sú plné superlatívov, má svoje opodstatnenie a po jeho dočítaní už viem, prečo.

Nepremeškajte preto príležitosť zaobstarať si knihu čo najskôr a pustite sa do jej čítania hneď, ako sa vám dostane do rúk. Upozorňujem, vyhraďte si aspoň 2-3 hodinky na nerušené čítanie, pretože rozkúskovať si knihu na malé úseky by hraničilo so sebatrýznením. Napriek všetkému, Bremeno minulosti má jednu, ale o to väčšiu slabinu - musím čakať, tipujem, pol roka na to, aby som mohol čítať ďalší napínavý a skvelo napísaný príbeh. A ja sa pýtam, dá sa to?

Literárna revue 14/2021

Julie Caplinová: Pekáreň v Brooklyne