Osobný odber už na 497 miestach na Slovensku

Dominik Dán: Pochovaní zaživa

Autor: Tibor Porubän, 6. júla 2019
Obálka knihy

Každý sa túži dožiť šťastnej a dôstojnej staroby. Mnohým sa celoživotné snaženie vydarí a ich život vyústi do vysnívanej pokojnej jesene, iní majú smolu, dožijú sa ignorácie od rodiny a nezriedka im ide o život. Práve o holé životy ide aj starým ľuďom pochovaným zaživa v dome hrôzy. Tu sa začína prípad neuveriteľnej ľudskej krutosti a hyenizmu – prípad, s ktorým sa detektívi z oddelenia vrážd musia popasovať na konci búrlivého leta, počas ktorého ochorel Burger a prišli o Petru, vážne zranenú pri tajnej operácii. Richardovi Krauzovi už nemá kto poradiť, musí si vystačiť s tým, čo sa stihol naučiť od najstaršieho z detektívov. Aby toho nebolo dosť, aj spoľahlivý Chosé opúšťa partiu, aby sa na vlastnú päsť vydal po stopách zákerného strelca Gaba.

Ani sme sa nenazdali a náš obľúbený autor prišiel v poradí už s dvadsiatou ôsmou knihou s, nebojím sa napísať, dnes už kultovou sériou Naše mesto, pod názvom Pochovaní zaživaPrvé dojmy po prečítaní sú kladné, ale napriek tomu zmiešané. Kým na jednej strane sa čitateľ dočká typického Dánovho spisovateľského štýlu, ktorý okrem pútavého vykreslenia deja a charakteru jednotlivých postáv nezabúda ani na ostrý a vkusne dávkovaný humor či narážky čitateľné viac-menej iba medzi jednotlivými riadkami, na druhej strane môže niekoho prekvapiť, že typická dejová línia ako aj prostredie, v ktorom sa väčšinou naše postavy pohybujú, je značne zmenené.

Prvým aspektom je prípad, okolo ktorého sa naši skúsení detektívi z kancelárie číslo 141 už tradične pohybujú. Ten sa neodohráva typicky v exteriéri či v dome obete, ale netradične v zariadení pre seniorov. Dokonca nie je ani nutné, aby naokolo tiekla krv. Stačí striekačka s ihlou a dobre podané lieky. A že je to prípad dobre zamotaný a netradičný iste nikoho neprekvapí. Koniec-koncov, ide o Dána.

Druhý, pomerne zásadný rozdiel, je fakt, že prím nehrá tak ako vo väčšine predchádzajúcich kníh Richard Krauz, ale jeho parťák Chosé, ktorý vzhľadom k udalostiam z predchádzajúcej knihy, sa rozhodne konať na vlastnú päsť, aby pomstil svoju milovanú a učinil svoju vlastnú formu spravodlivosti.

Rozdielov by sa našlo, samozrejme, viac. Ak čakáte typické humorné podpichovačky kolegov z kriminálky, budete sklamaní, je ich ako šafránu. Doktor Lengyel síce do príbehu zasiahne, no nebude to siahodlhou diskusiou nad pitevným stolom. Váňova povestná tlačenka a iné manželkine dobroty taktiež nedostanú príliš vyniknúť.

Nebojte sa, nekritizujem. Naopak. Som rád, že autor vybočil zo svojej tradičnej schémy a dal svojmu štýlu iný, pre skalných fanúšikov netradičný šat. Všetko funguje ako má, kniha sa doslova číta sama. Som presvedčený o tom, že z nej budete mať podobne skvelý zážitok, ako som vďaka recenznému výtlačku od Slovartu mohol mať už v predstihu aj ja.

Za recenziu ďakujeme Tiborovi Porubänovi.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Ak vás recenzia zaujala, môžete si knihu predobjednať s 21 % zľavou TU.