Dominik W. Rettinge: Neviestky Osvienčimu

Atraktívna mladá Poľka Eliza sa po sérii osudných chýb ocitne v pekle Osvienčimu. Vo vlaku, ktorý vezie väzňov do tábora, spozná Magdalenu, mimoriadne krásnu devätnásťročnú dievčinu. Šokované biedou, hladom a nesmiernym utrpením bojujú v príšerných podmienkach o prežitie. Ich krása však nezostane dlho nepovšimnutá: padnú do oka veliteľovi Komanda Puff Wolfgangovi Steinhoffovi, ktorý im ponúkne prácu. Za obslúženie desiatich mužov denne získajú poriadne jedlo, šaty a trocha dôstojnosti. A po odslúženom polroku ich vraj prepustia na slobodu! Netušia, že si za svoje telá práve kúpili vstupenku do ďalšieho pekla, z ktorého iba zázrakom vyviazne živá len jedna z nich.  Eliza si všetky udalosti zaznamenala do denníka, ktorý sa po vojne dostane do rúk Steinhoffovej matky. Verí, že v ňom nájde dôkaz o synovej nevine. Lenže to, čo sa dozvie, ju oberie o všetku nádej.

Román Nesvietky Osvienčimu opisujú príbeh Poľky Elizy a krásnej Poľky Magdalény. Stretnú sa v Osvienčime a Eliza zistí, že pokiaľ bude s Magdalénou, prežije. Začiatok tohto románu opisuje už pomerne ťažký život Elizy. Bola znásilňovaná už od 15 rokov. Časom si uvedomila, že takto to nepôjde a musí svoj život zmeniť. Stretne Karla, s ktorým uzavrela dohodu. Začali okrádať bohatých ľudí v kasínach. Začnú žiť skvelý život, až kým sa nestretnú s Wolfgangom Steinhoffom, s ktorým prídu do konfliktu. Ich cesty s Karlom sa rozídu, no Karl jej vyzná lásku. Eliza začne žiť v Anglicku so svojím novým snúbencom a Karla prevezú do Nemecka. Eliza je na ceste domov, až kým si neuvedomí, že táto cesta vlakom neskončí inak, než si myslela. Ocitne sa v Osvienčime. Pokiaľ jej život bol doteraz veľmi zlý a krutý, potom to, čo zažije v Osvienčime, je jej najhorší živý sen. V Osvienčime si na vlastnej koži zažije to najhoršie. Prekoná týfus, zažije tvrdú prácu na poli, neskôr sa dostane do Kanady, v ktorej sa cíti najlepšie. Je to najlepšia práca, akú v Osvienčime mohla dostať, a to opäť len vďaka Magdaléne.

Neskôr dostane ponuku dostať sa do Komanda Puff, do ktorého sa vydajú spolu s Magdalénou. V tomto Komande ju spozná jej starý „známy“ Wolfgang Steinhoff, s ktorým nemá dobré skúsenosti. Najskôr dúfa, že ju nespozná, lebo ak áno, hneď by ju zabil. Nakoniec ju spozná, avšak ostane na žive. V Komande Puff vykonáva prácu prostitútky, ktorú máloktorá zvládne. Tak to bolo aj pri Magdaléne. Bohužiaľ, kvôli Elize umrie niekoľko jej kamarátok a tak si to Eliza začne vyčítať. Steinhoff sa do nej zamiluje a odvedie ju do vlastného domu, čím jej dá život. Sľúbi jej, že tak o rok, keď všetko prehrmí vezmú sa a založia rodinu. Až kým Steinhoff nezistí skutočnú pravdu o Elize, že je to Poľka. Eliza sa nakoniec po všetkých tých hrozných skúsenostiach pomätie a začne sa vydávať za Magdalénu. Prvé dni v Osvienčime zazrie aj Karla, s ktorým sa pokúsi nadviazať kontakt. Nakoniec sa ukáže, že Karl na ňu nezabudol a ešte stále ju miluje a tak jej chce zachrániť život. Pri úteku z Osvienčimu ich ale zazrie Steinhoff, ktorý ich oboch spozná.

Príbeh opisuje aj to, ako sa pokúša matka Wolfganga Steinhoffa na základe Elizinho denníka zistiť a dokázať, že jej syn je nevinný, a to, za čo je zavretý, je len veľký omyl. Bohužiaľ, niekedy aj keď chceme nájsť vo svojich blízkych nájsť to najlepšie, a dúfam, že sú skutoční anjeli, nemusí to tak byť.

Tento román od Dominika W. Rettingera je prvým z románov, ktoré opisujú život Komanda Puff v Osvienčime. Je veľmi málo zmienok o tomto Komande a o tom, aký hrozný život žili v Osvienčime tieto ženy. Je to veľmi smutný príbeh, plný hnevu, nenávisti, ale na druhej aj plný lásky a kamarátstiev. Hoci tieto ženy vedeli, že sa možno na druhé ráno už neuvidia, držali spolu až do posledného konca. Život v tomto koncentračnom tábore bol ťažký a prežiť ho sa podarilo len málokomu. Vždy keď čítam takýto román, ktorý opisuje skutočné udalosti z 2. sv. vojny zamýšľam sa nad tým, ako je možné, že to niekto dovolil, aby sa to stalo. Ako jeden zlý vodca mohol dovoliť, aby na jeho príkaz prišlo o život toľko nevinných ľudí. Vďaka týmto príbehom a knihám, ktoré píšu autori, ktorí sa zaoberajú práve touto tematikou sa môže človek spätne vrátiť to tohto obdobia a uvedomiť si, aké ťažké to skutočne bolo.

Síce ide o román, ktorý má 310 strán, je veľmi ľahké ho prečítať. A to vďaka napätiu, ktoré vniesol autor do románu. Myslím si, že aj ten, čo nemá rád túto tematiku, pri tomto románe zmení názor. Na druhej strane, ak niekto číta romány o 2. sv. vojne rád, potom román Neviestky Osvienčimu len doplnia jeho zbierku vedomostí a udalostí.

Philippa Gregory: Pani riek

Silvia Bystričanová: Spev veľrýb