Philippa Gregory: Pani riek

Historický román Pani riek je zasadený do obdobia pred vojnou ruží, aj počas toho, ako vypukla, čo tomu predchádzalo, koľko menších bitiek sa ešte odohralo a čo sa dialo na anglickom kráľovskom dvore.

Po smrti kráľa Henricha V. nastúpil na trón mladučký kráľ Henrich VI. a za manželku mu vybrali francúzsku princeznú Margarétu z Anjou. Táto dvojica, spočiatku neskúsená vo vládnutí, nakoniec priniesla Anglicku nemalé straty. A na pozadí týchto udalostí autorka v celom príbehu vyzdvihuje nenápadnú ženskú postavu – Jacquettu Luxemburskú. V sedemnástich rokoch ju vydajú za oveľa staršieho vojvodu z Bedfordu, syna anglického kráľa Henricha IV.

Jaquetta má dar jasnozrivosti, ktorý však neukazuje pred druhými ľuďmi. Je potomkom Meluzíny, bohyne vôd, ktorá vyšla z rieky, aby sa vydala za prvého vojvodu z rodu Luxemburgovcov. Časť knihy načrtáva praktiky alchýmie a kúziel. Samotný príbeh začína práve  udalosťami, ktoré viedli k upáleniu Jany z Arcu. A tak sa môže začať aj hon na čarodejnice.

Tento román zachytáva časové obdobie od roku 1430 – 1464. Dozvedáme sa v ňom o historických faktoch, ktoré sú nám z hodín dejepisu určite známe. Ale objavuje sa v ňom práve tá často opomenutá postava Jacquetty Luxemburskej, ktorá naozaj existovala. Ako autorka v záverečných poznámkach uvádza: na Jacquettu natrafila pri spracovávaní životných osudov jej dcéry Alžbety Woodvillovej, ktorá sa tajne vydala za Eduarda IV. A skutočne! Keď si trochu pogooglite, veľa sa o nej dozviete. Ale Philippa Gregory, ako to len ona vie, nám ju predstavila v detailnom opise jej života, aký by mohla teoreticky viesť. To, že ju neskôr obvinili z čarodejníctva, je takisto z historických zdrojov známe.

Román Pani riek je výborným sprievodcom do histórie Anglicka, konkrétne do vojny medzi Lancasterovcami a Yorkovcami – vojny bratrancov. Hneď v úvode ponúka prehľad rodokmeňu obidvoch spomínaných rodov, ale i Jacquettin rodokmeň a mapku jednotlivých bojov. Je to výborná pomôcka ako sa vyznať v postavách aj udalostiach, ktoré kniha obsahuje. Rozsahovo je román tak akurát, kedy vás dej nebude ani nudiť, ani to nepôjde až príliš rýchlo. A je to naozaj veľmi zaujímavé čítanie. Nájdete v ňom lásku, čary, tajomstvá, napätie a drámu. Bude to pútavé i magické zároveň.

Ako píše Pubblishers Weekly: „Gregory opäť uprednostnila silné ženy pred mocnými mužmi... oživuje dejiny tým, že sa zameriava na udalosti a osobnosti, ktoré väčšina historikov necháva bokom.“

Simona Rošková: Po dnešnej noci mi nevolaj

Dominik W. Rettinge: Neviestky Osvienčimu