Dost dobře nenormální: Denise Linkeová

Žurnalistke Denise Linkeovej diagnostikovali okolo dvadsiatky Aspergerov syndrom a poruchu ADHD. No vo svojej knihe sa vôbec neľutuje. Jednotlivé zážitky z detstva, dospievania či z pracovného života sa snaží opísať so svojským humorom a hlavne čo najpodrobnejšie a najvýstižnejšie. Z detailných opisov každodenných situácii doslova cítite, ako autorka dôkladne prehodnotila každé jedno slovo, než sa ho rozhodla napísať, aby čo najpresnejšie priblížila danú situáciu. Pri čítaní jednotlivých riadkov máte pocit, akoby sa autorka uisťovala, či ste ju naozaj správne pochopili. Napriek tomu, že čitateľov zvyknú pridlhé opisy občas rušiť, toto rozhodne nie je prípad Denise Linkeovej. Jej pedantnosť pri zobrazovaní jednotlivých situácii  spojená so svojským humorom robí jej štýl písania zaujímavým.

Napriek tomu, že primárnym cieľom knihy Dost dobře nenormální, bolo búranie predsudkov o autistoch, ktorý podľa iných kvôli chorobe nemôžu viesť plnohodnotný život, autorka sa dotkne aj závažnejších tém . Jednou z nich je jej názor na školský systém, ktorý by sa mohol viac prispôsobiť potrebám žiakov so špeciálnymi potrebami. Niektoré z jej nápadov pôsobia zľahka idealisticky, no na druhej strane treba spomenúť, že sama Denise Linkeová si zažila, aké je to byť žiakom s dovtedy nediagnostikovanou autistickou poruchou, a preto vie asi lepšie odhadnúť potreby žiakov s podobným hendikepom.

Veľkú pozornosť by si zaslúžilo predovšetkým Linkeovej varovanie, že v spoločnosti sa slovo autista využíva v nesprávnom kontexte. Hoci sa tejto témy zneužívania pojmu autizmus dotkne len okrajovo, tak ide o pasáž, ktorá Vám v pamäti zostane aj niekoľko týždňov po dočítaní knihy. Pojmom autista začali v posledných rokoch ľudia hanlivo označovať akékoľvek atypické správanie, dokonca tak označujú aj politikov s extrémne pravicového tábora, čo by malo byť považované za nevhodné.  Linkeovej upozornenie na tento fenomén spomínaný problém síce nevyrieši, no minimálne by mohlo prispieť k začatiu spoločenskej diskusie na túto tému.

Vďaka Linkeovej humornému podaniu bežných problémov ľudí s autizmom si túto mimoriadne zaujímavú knihu prečítate bez problémov v priebehu poldňa. Tak začnite už teraz!

Matthew Walker: Prečo spíme?

Bella Mackie: Hýb sa