Matthew Walker: Prečo spíme?

Matthew Walker je profesorom neurovied a psychológie na Kalifornskej univerzite v Berkeley, riaditeľom univerzitného Laboratória spánku a neurozobrazovania a bývalým profesorom psychiatrie na Harvardovej univerzite. Publikoval viac než sto vedeckých štúdií a vystúpil v televíznych reláciách 60 minutes, Nova, BBC News a v rozhlasovej relácii Science Friday stanice National Public Radio. Dielo Prečo spíme je jeho prvou knihou. Objasňuje, ako si môžeme podmaniť pretvárajúcu silu spánku a zmeniť tak svoj život k lepšiemu.

Musím povedať, že aj pre mňa, ako chronického odporcu dlhého spánku, bola kniha viac ako poučná. Minimálne preto, že som si mohol aspoň po dobu jej čítania vstúpiť do svedomia a uvedomiť si, o čo prichádzam, keď vstávam pravidelne pred šiestou, spím horko-ťažko maximálne šesť a pol hodín denne a aj to nespím súvislé, ale minimálne raz-dvakrát v noci sa budím a pozerám na hodiny.

Prečo spíme? je napísaná rovnako jednoducho, ako odborne ovláda svoju špecializáciu jej autor. Ani raz sa mi nestalo, že by mi niektorý z prezentovaných faktov prišiel nezrozumiteľný či nelogický. Naopak, všetky fakty mi boli dávkované postupne, chronologicky a tak, že som si o prezentovanej téme spánku mohol v priebehu niekoľkých hodín urobiť skutočne komplexný obraz.

Slovo záverom? Na základných a stredných školách sú deti bombardované povinnou literatúrou, ktorá, pokiaľ mi je známe, sa za ten čas, čo som z ich lavíc vyšiel, toho príliš nezmenilo. Doprial by som zodpovedným autoritám nášho ministerstva školstva, aby sa k tejto knihe dostali a kriticky usúdili, že vedľa Chalúpku, Hviezdoslava či Kafku by rozhodne nebolo na škodu zaradiť do príslušného zoznamu aj osobu Matthewa Walkera. Lebo ako sa hovorí v jednej známej reklame: budúcnosť sa nám poďakuje.

Sarah Mitchellová: Stratené listy

Dost dobře nenormální: Denise Linkeová