Sarah Mitchellová: Stratené listy

Román Stratené listy je román, ktorý pretína dve obdobia. A to obdobie druhej svetovej vojny a súčasnosť. Dej sa odohráva počas roku 1940 v Norfolku, kde Sylviin manžel Howard bojuje vo vojne, zatiaľ čo Sylvia sa pokúša sama vychovať ich dve deti. Jediné útočisko nachádza v plážovom domčeku vo Wellse a v priateľstve s Connie, ženou, ktorú stretla na pláži. Sylvia prezradí Connie tajomstvo, o ktorom nevie nikdy iný: povie jej o tajnom milencovi... a o dieťati. Druhá časť románu sa odohráva v súčasnosti v Kanade. Marthe zomrel milovaný otec a zanechal po sebe iba záhadné listy, ktoré písal Angličanke Catking, a zmienku o plážovom domčeku v anglickom prímorskom mestečku. Martha je v zložitej životnej situácii, a aj preto sa rozhodne odcestovať do Anglicka, zistiť viac o minulosti svojej rodiny a odhaliť otcovo tajomstvo. To, čo spája tieto dve osudy rodín a spoločný plážový domček, je až neuveriteľné.

Čo ak milovanú osobu ochránite iba vtedy, ak ju už nikdy v živote neuvidíte?

Stratené listy sú historickým románom z čias druhej svetovej vojny, ktorý najmä záujme čitateľov, ktorý sa o toto obdobie zaujímajú. Avšak neprináša priamo nejaké fakty. Skôr ide o román, ktorý môže čitateľovi priblížiť to, ako to počas 2. sv. vojny vyzeralo na miestach, kde sa bojovalo a čo to urobilo s osudmi ľudí, ktorí počas tohto obdobia na týchto miestach žili.

Tieto dve dejové línie minulosti a súčasnosti sa striedajú, čo môže u čitateľa spôsobiť menší zmätok, hlavne čo sa týka postáv a čitateľ na chvíľu stratí chuť knihu dočítať, avšak určite stojí za to ju prečítať dokonca. Čo je veľmi zaujímavé na tejto knihe je to, že sú to po celý čas dve samostatné príbehy, ktoré nemajú ani náznak niečoho spoločného, ale v posledných kapitolách sa čitateľ dozvie tú najhlavnejšiu podstatu, a to je to, čo tieto dve príbehy spája. Za seba musím povedať, že dej, ktorý sa odohráva v Norfolku v roku 1940 je viac zaujímavý, pútavý, skladá sa z viacerých záplatiek a opisuje rozhodnutia, ktoré Sylvia musela robiť, aby ochránila seba a svoje deti, najmä Lewisa. Druhý príbeh opisuje život Marthy, ktorá našla po svojom otcovi stratené listy, ktoré ju zavedú až do Anglicka. Hľadá odpoveď na otcovo tajomstvo a vďaka listom, ktoré po sebe zanechal sa jej to podarí, hoci bude musieť prejsť zložitú cestu a stretnúť pár ľudí, no odpoveď nakoniec nájde, a to, čo tieto osudy ľudí spája, sa dozvie až na úplnom konci, no rozhodne sa oplatí si na to počkať.

Za recenziu ďakujeme Mimke Fornadeľovej.

Tara Westover: Vzdelaná

Matthew Walker: Prečo spíme?