Elena Ferrante: Frantumaglia

Kniha je rozdelená do troch častí, na zápisy, poznámky a listy. Autorka je veľmi sebakritická, usilovná a svedomitá osoba, ktorá robí svoje remeslo naozaj poctivo. Tak úprimne, ako vykresľuje svoje osobné skúsenosti v knihách cez postavy, tak pristupuje aj k sebe a komunikuje tak aj so svojím okolím. Napríklad sa otvorene priznáva vydavateľstvu, že nechce vystupovať pod svojím menom, napriek tomu, že by to možno prinieslo knihám väčšiu predajnosť a jej popularitu alebo že daný rukopis nespĺňa to, čo by chcela, aby mal, tak ho jednoducho nechce, aby bol publikovaný. Okrem listov vymenených s vydavateľstvom, novinármi či režisérmi filmov, ktorým odpovedala na otázky, dotazy a vysvetľovala skryté podstaty niektorých scén z kníh, sa v tu nachádzajú aj tie neposlané. Dôvody ich neodoslania však zostávajú čitateľom skryté. Súkromie si stále starostlivo stráži, napriek tomu o svojich knihách, postavách, námetoch a inšpiráciách Ferrante rozpráva do detailov, nevynecháva ani svoje osobné názory na ne s odstupom času.

Kým listy a zápisky čitateľom ukazujú Ferrante ako osobu a odhaľujú jej zapálenie, občas až prehnanú kritiku samej seba a jej nekonečné prúdy myšlienok, poznámky zavedú čitateľa rovno do srdcí jednotlivých kníh. Iritujúce postavy začnú naberať hlbší zmysel, scény navonok zanedbateľné a zbytočné získavajú vážnosť, minca dostáva druhú stranu. Ferrante dáva čitateľom možnosť dívať sa na jej diela a proces písania zo stránky literárnej a aj zo stránky realistickej, kedy sa bezprostredné skúsenosti, mnohým čitateľom dôverne známe, pretavujú do spleti viet a príbehov zasahujúcich ľudí po celom svete. Skúsenosti Ferrante sa stávajú našimi skúsenosťami.

Ferrante tvrdí, že kniha sa bude predávať, pokiaľ bude mať čo povedať. Myslím si, že Frantumaglia je knihou, ktorá má čo povedať všetkým, ktorí by radi vstúpili do jedinečného spisovateľského vnútra jednej z najlepších talianskych spisovateliek súčasnosti.

Za recenziu ďakujeme Barborke Tatierskej. :)

Instagram@theartcticlass

Gard Sveen: Medveď