Elisabeth Macneal: Továreň na bábiky

No čudák Silas od osudného stretnutia s ňou myslí len na jednu vec a jeho posadnutosť je čoraz temnejšia…Továreň na bábiky je román plný vzrušenia a zobrazuje pestrý život vo viktoriánskom Londýne. Je to vášnivý príbeh o láske a zároveň desivý príbeh ženy, ktorá sa túži oslobodiť. (9 – 3-7-5-6-1)

Keď sa povie viktoriánske Anglicko, ako prvé sa mi vybaví román Jane Austenovej Pýcha a predsudok. Vzhľadom k tomu, že túto knihu považujem za dnes už kult, ktorý by mal patriť do základného repertoára každého poctivého knihomoľa, akékoľvek ďalšie dielo, odohrávajúce sa v danom období, mám tendenciu zaradzovať až na druhé miesto. Priznávam, zrejme to nie je správne, ale klasika je pre mňa len jedna. Nič to však nemení na fakte, že som s očakávaním a veľmi pozitívnymi ohlasmi zo zahraničných webov postupne prenikal do príbehu Továrne na bábiky.

Hoci sa môže zdať, že ide o historický román, prezentovať túto knihu iba v rámci tohto žánru by bolo nevďačné. Ide o zaujímavú exkurziu do Londýna 19. storočia, navyše do prostredia maliarov, ktoré nebýva v knihách tak často zobrazované. Ako prvé udrie do očí, že autorka veľmi často uprednostňuje statické, no zároveň veľmi kvetnaté, priam farbisté opisy, pred dialógmi postáv. Nie je preto ťažké predstaviť si prácu v továrni, prostredie obklopujúce hlavných hrdinov, ako aj postavy samotné, s ich myšlienkami, názormi a pocitmi.

Kontrast jednotlivých spoločností, vzájomnú hierarchiu sociálnych skupín a spôsob ich fungovania je nadčasový a pri troche fantázie a čítania medzi riadkami dobre uplatniteľný aj do dnešnej doby. Niekoľkokrát sa mi stalo, že som sa pristihol pri tom, ako v duchu súhlasím s konaním jednotlivých postáv. Zjavne autorka pracovala s myšlienkou previesť svoje postoje do deja tak, aby si to pozorný čitateľ všimol.

Továreň na bábiky je po všetkých stránkach vyváženou knihou. Historický román so všetkými znakmi, popretkávaný romantickou linkou bez toho, aby z toho vznikol nový prírastok do červenej knižnice a aby si na svoje prišli aj milovníci krimi, napätia a poctivej záplatky. Jednoducho povedané, všetko do seba jasne a komplexne zapadá tak, že veta po vete, strana po strane hrajú presne podľa Macnealovej spisovateľskej partitúry. Touto cestou ďakujem Albatrosu za poskytnutie recenzného výtlačku a Vám, vážení čitatelia, odporúčam túto knihu všetkými desiatimi.

Za recenziu ďakujeme Tiborovi Porubänovi. :)

Literárna revue 14/2019

Tiziano Terzani: Povedal mi veštec