Elise Kova: Prvá veterná čarodejka – Mágia živlov 1

„Oheň potrebuje vzduch, aby prežil. Vzduch oheň poháňa, zapaľuje, a ten horí jasnejšie a prudšie ako sám osebe. No priveľa vzduchu oheň úplne sfúkne, presne ako priveľa plameňov pohltí všetok vzduch. Spolu sú oveľa silnejší ako samostatne, ale rovnako sú si aj navzájom hrozbou.“

Elise Kova zvládla vytvoriť nový svet bravúrne. Možno si až príliš dala záležať na tom, aby bol každý jeden pre nás neznámy prvok vysvetlený, pričom zachádza do dejín a zložitejších výrazov, a to môže ľahko strhnúť našu pozornosť mimo hlavného príbehu. No po prelúsknutí úvodných kapitol, keď pochopíte svet, v ktorom sa nachádzate, vás dej strhne do prúdu, ktorý vám nedovolí odložiť knihu.

„Môžeš si prečítať všetky knihy v tejto knižnici a jedného dňa byť múdrejšia ako samotný Majster kníh, no zomrieš bez toho, aby si čokoľvek z toho vyskúšala. Život prežiješ iba cez zážitky iných.“

Sledujeme vnútorný rozpor hlavnej hrdinky Vhally Yarlovej (jej meno po pár kapitolách už nebude tak krkolomné), ktorá je učnicou v knižnici. Veľa z nás by túto prácu bralo všetkými desiatimi, aký je teda dôvod, že premýšľa nad odchodom? Romantické prvky pretínajú knihu tak milo, že vám vytiahnu kútiky úst dohora alebo preženú tvárou červeň. Ľúbostné trojuholníky sú pre tento typ literatúry príznačné, no tu je nezvyčajné to, že takmer do konca knihy nevieme, kto z dvoch potenciálnych nápadníkoch napokon získa lásku Vhally. Tak akosi podvedome držíte prsty princovi Aldrikovi, ale aj obetavému a milému priateľovi z detstva Sareemovi. Alebo tým vyvoleným nakoniec bude princ Baldair, ktorý Vhallu zachránil pred pádom v knižnici a ona sa odvtedy pri ňom nedokáže nechvieť?

„Správne, bola jednou z nich a oni boli iní a strašidelní.“

Okrem ľúbostných motívov, čarodejníkov a vtipných momentov sa stretávame aj so situáciami, pri ktorých sa nám môže obrátiť žalúdok zo zbytočnej krutosti a nespravodlivosti. Vhalla musí dlho bojovať s tým, aby bola akceptovaná ostatnými, ale najprv potrebuje prijať samú seba takú, aká naozaj je.

Kniha Prvá veterná čarodejka je spestrená listami a snami Vhally, a preto nám čítanie ide rýchlo, aj keď je to pomerne dlhšie dielo. Autorka nesiaha hlbšie do psychológie vedľajších postáv, čo dej tiež značne urýchľuje, no o niektorých charakteroch som vyslovene túžila vedieť viac. Príkladom je sympatický milý pomocník v knižnici Fritz, o ktorom sa, bohužiaľ, veľa nedozvieme, ale verím, že ďalšie pokračovania knihy to napravia.

Elise Kova je autorkou príbehov o fantastických svetoch a mágii a na jej diele je poznať, že to, o čom píše, ju napĺňa a svojim svetom v plnej miere rozumie. Nám neostáva nič iné, len počkať na to, ako sa príbeh Vhally vyvinie v Mágii živlov 2. Čo sa stane s Aldrikovou priateľkou Larel, či sa Vhalla zmieri so svojou najlepšou kamarátkou Roan a či sa ešte stretneme so sympatickým Fritzom alebo Majstrom kníh – to všetko uvidíme až pri čítaní Pádu ohnivého princa.

Za recenziu ďakujeme Veronike Žatkovičovej.

Lina Bengtsdotter: Annabelle

Nina LaCour: Pôjdem tam, kam pôjdeš ty