Elizabeth Macneal: Továreň na bábiky

Iris pracuje v továrni na výrobu bábik, no jej najväčším snom je stať sa maliarkou. Dokázať zachytiť každý jeden okamih vôkol nej. Jej sen však dlho nie je možné naplniť. To všetko sa však zmení v deň, keď na ulici spozná Silasa. Miestneho čudáka, ktorý preparuje zvieratá. Vďaka nemu sa stane modelkou známemu maliarovi Louisovi Frostovi, členovi prerafaelistického bratstva, ktorý ju začne učiť maľovať. Ich pôvodne pracovný vzťah sa zmení na veľmi silné puto, ktoré len tak ľahko nič nezlomí.

Nie je to však len Louis, ktorého Iris dokázala tak očariť. Silas od ich prvého stretnutia nedokáže myslieť na nikoho iného než na nádhernú rusovlásku Iris, ktorou sa stáva úplne posadnutý. Predstavuje si, ako by mohlo vyzerať ich stretnutie, fantazíruje o ich budúcnosti a vyhľadáva všetky príležitosti, aby mohol túto záhadnú krásku opäť raz stretnúť.

„Som…” najprv to slovo len naznačí perami, lebo ho ešte nikdy nahlas nevyslovil, „osamelý. Som… som veľmi osamelý.”

Musím sa priznať, že spočiatku som si knihou nebola istá. Mierne ma odrádzala obálka a ani s príbehom som nebola až tak stotožnená. Opäť raz sa mi však potvrdila toľkokrát opakovaná pravda – nesúď knihu podľa obalu! Tu to platí hneď niekoľkonásobne! Už prvé stránky knihy ma nesmierne zaujali a postupným gradovaním som sa do príbehu čím ďalej, tým viac zamilovávala.

Príbeh veľkej lásky, posadnutosti a umenia odohrávajúci sa v päťdesiatych rokoch devätnásteho storočia dokáže už na začiatku vtiahnuť do deja! Autorkin talent na opisy nás okamžite presunie do prostredia viktoriánskeho Londýna – do továrne na bábiky, medzi umelcov túžiacich po sláve, do nevestincov či medzi ľudí, ktorí každý deň bojujú o prežitie.

Okrem vyššie spomínaných postáv spoznávame aj postavu malého chlapca Albieho, ktorý spolu so svojou sestrou zápasí s chudobou. Pozorujeme jeho veľkú túžbu po krásnych a zdravých zuboch a tiež jeho vnútorný boj – chrániť sestru alebo varovať Iris? Jeho osud ma zasiahol zo všetkých najviac a počas čítania som mnohokrát obdivovala silu tak malého chlapca.

Celkovo hodnotím Továreň na bábiky ako veľmi kvalitné čítanie, ktoré jednoznačne stojí za prečítanie! A rozhodne sa tomuto románu zaslúži venovať väčšia pozornosť. Pre mňa to je jedna z najlepších kníh, aké som tento rok zatiaľ prečítala! Dokáže ju nejaká prekonať?

Za recenziu ďakujeme Caroline Turazovej. @knihomolky

Fedor Gál: Mojich tridsať rokov

Joseph Roth: Leviatan a iné prózy