Elizabeth Strout: Olive Kitteridgeová

Obsah románu tvorí trinásť príbehov, v ktorých hlavnou postavou je učiteľka matematiky Olive. Dej je zasadený do malého mestečka Crosby v štáte Maine. Čitateľ Olive sleduje a spoznáva najmä vďaka krátkym fragmentom zo životov ostatných spoluobčanov, ktorí sú s ňou istým spôsobom spojení, alebo sú to len známi, ľudia „z videnia“.

Každý príbeh je venovaný iným postavám, ktoré vedú svoje životy v rovnakom mestečku. Tie sú neľahké; postavy „bojujú“ s rôznymi problémami. Podobne ako ostatné postavy, aj Olive má svoje vlastné problémy, ktoré však skrýva za svoju navonok drsnú a škodoradostnú povahu. Vo svojom vnútri ale tiež zápasí s rôznymi pocitmi, ktoré ju ovplyvňujú. Čitateľ sleduje jej vzťah s manželom Henrym a so synom Christopherom aj pomocou iných postáv.

Štýl písania, ktorý autorka používa, sa môže zo začiatku zdať trochu chaotický. Veľké množstvo postáv sa môže čitateľovi pliesť; autorka používa veľmi podobne znejúce mená postáv, a to tiež nepridáva na jednoduchosti. Avšak ako príbehy plynú, začína sa nám utvárať jasnejší obraz o živote Olive, lepšie ho spoznávame, čím pre nás začína byť zaujímavejší a chceme vedieť viac. Začiatočná antipatia voči postavám sa mení na záujem. Komplikované vzťahy a situácie „nútia“ čítať stále ďalej.

Dej románu zachytáva dlhšie časové obdobie, preto môžeme sledovať aj premenu hlavnej hrdinky na základe istých životných situácií, ktorými si prechádza. Vďaka tomu, že v ňom vystupujú viaceré postavy, ktoré zažívajú rôzne životné situácie, čitateľ sa s príbehmi a postavami dokáže stotožniť o niečo lepšie, resp. naozaj im uveriť. Autorka opisuje situácie, ktoré sú bežné a ktoré sa nedejú len vo vzdialených „končinách“ Zeme, ale všade vo svete. Dokáže reálne opísať pocity a myšlienky, psychické rozpoloženie človeka, ktorý prežíva isté krízy či problémy.

Na záver stačí napísať, že koho román zaujal, môže sa tešiť aj na ďalší o Olive s názvom Znova Olive, ktorý chystá rovnako vydavateľstvo Inaque. Seriál žne tiež skvelé ohlasy, preto si rozhodne nenechajte ujsť ani ten. Obraz, ktorý ste si vďaka románu o Olive vytvorili, sa aj vďaka nemu môže ešte viac zoceliť.

Za recenziu ďakujeme Martine Pinkovej. :)

Jej fotky a časť recenzii nájdete aj tu: @matine.knihy

Elizabeth Strout: Olive Kitteridgeová