Zuzana Štelbaská: Experiment so Sofiou

Zuzana Štelbaská je dnes známa ako úspešná autorka kníh pre deti a mládež. Napriek tomu, že od svojich 15 rokov pôsobí v médiách, iste je jej meno z pohľadu televíznej branže menej známe ako u tých, ktorí sú na obrazovke v prime time, hoci, povedzme si úprimne, väčšina programov, ktoré moderujú, za veľa nestoja, no z nejakého pre mňa neznámeho dôvodu sú u slovenského diváka veľmi populárne. Priznávam, ani ja som o nej veľa nevedel, a to až do chvíle, kým sa mi do rúk nedostala jej Zornička. Nádherný príbeh plný úžasnej fantázie, ktorý by sa nestratil ani v medzinárodnej konkurencii, dostala ako darček pod stromček moja mladšia sestra, no vzhľadom k jej nadšeniu, som si ju so záujmom prečítal aj ja. A neľutoval som.

Odvtedy pani Štelbaskú veľmi rešpektujem a moja sestra má prečítané všetky jej knižky, vrátane Experimentu so Sofiou. Príbeh o nádejnej šachistke, ktorej do života veľmi nečakane vstúpi drobný, pre väčšinu z nás otravný tvor, je, podobne ako celá autorkina tvorba, plný úsmevných situácií, dávkou zdravej a krásnej fantázie a umne vypointovanej zápletky, ktorú ocení ako detský, tak aj dospelý čitateľ. Možno je to ľahkosťou, s akou samotný príbeh plynie a možno vynikajúco vykreslenými postavami, v ktorých sa nájdu mladší aj starší. Povestnou čerešničkou na torte sú vynikajúce ilustrácie Petry Lukovicsovej.

Experiment so Sofiou je knihou, ktorá jednoducho nemôže sklamať. Skalní fanúšikovia dostanú presne to, čo od Štelbaskej tvorby očakávajú, a pre tých, ktorí Experimentom prvýkrát preniknú do tajov pani spisovateľky, zaiste strávia veľmi príjemné chvíle. Pokiaľ neviete, čo kúpiť dieťaťu vo veku od cca 10-12 rokov a nechcete ho obdarovať ničím hlúpym, siahnite po Sofii a s pravdepodobnosťou hraničiacou s istotou tým neurobíte krok vedľa.

Lucia Sasková: ODSÚDENÁ

Martin Charles: Keď svrčky plačú