Francesca Zappia: Eliza a more príšer

Francesa Zappia je mladá americká spisovateľka, absolventka počítačových vied a matematiky na univerzite v Indianapolis. Už počas štúdií bola v rámci tvorby veľmi činná. Je autorkou niekoľkokrát oceneného románu, ktorý na Slovensku vyšiel pod názvom Vymyslela som si ťa, a taktiež online románu na pokračovanie The Children of Hypnos, ktorý svoju úlohu zohráva aj v príbehu o Elize Mirkovej.

Táto stredoškoláčka predstavuje ten typ osoby, ktorý by ste si v dave plnom podobných existencií pravdepodobne ani nevšimli. Nie je ani pekná, ani obľúbená, o priateľoch nemôže byť ani reč. Nevyniká v žiadnom športe, medzi premiantov ročníka rozhodne nepatrí. Jednoducho, spĺňa všetky predpoklady k tomu, aby ste ju nemohli považovať za cool osobnosť. Alebo sa mýlime? Kým v reálnom svete je Eliza, zdá sa, stratenou postavou, v online prostredí sa jej darí o niečo viac. Je autorkou jedného z najpopulárnejších webkomiksov, ktorý oslovuje milióny čitateľov naprieč svetom. Rozhodne sa nedá vylúčiť, že tí, ktorí Elizu zatracujú, sú zároveň tí istí, ktorí hltajú každý jeden diel jej úspešnej internetovej tvorby. Napriek tomu je únik z reality do sveta internetu záchranným kolesom v Elizinom živote, ktorý, minimálne v jej ponímaní, za veľa nestojí. Avšak, keď do jej triedy nastúpi nový spolužiak Wallace, práve on je tým dôvodom, kvôli ktorému je ochotná Eliza prehodnotiť svoj doterajší postoj a dať offline svetu šancu. Podarí sa jej to?

Na knihe ma najviac upútalo prelínanie dvoch svetov - skutočného a komiksového. Vzhľadom k faktu, že samotný komiks hrá v Elizinom živote kľúčovú úlohu, nájdeme v knihe kresby, úryvky aj celé pasáže z tohto fantasy príbehu. Už samotná anotácia prezrádza, že Elizine tajomstvo vyjde na svetlo sveta skôr ako malo. No napriek tomu sa nemusíte obávať toho, že vedomosť o tejto skutočnosti vás pripraví o napínavé, resp. nemierne zaujímavé čítanie. Prím v deji hraje Elize, ktorej zdatne sekunduje Wallace. Ostatné postavy ostávajú v úzadí, čím síce nechávajú plne vyniknúť práve ich dvoch, no na druhej strane vytvárajú to správne “křoví”, ktorého je v príbehu tak akurát.

Eliza a more príšer je knihou, ktorá žánru young adult rozhodne hanbu nerobí. Má zaujímavých hlavných hrdinov, uveriteľný príbeh, v ktorom sa mnohí tínedžeri zaiste nájdu a vhodnou, pútavou formou sa nebojí rozoberať témy, ktoré nie sú v našej spoločnosti príliš frekventované, no rozhodne by sme si pred nimi nemali zakrývať oči. Bodaj by sme na pultoch našich kníhkupectiev našli podobných kníh viac. Oveľa viac.

Alfonso Casas: Freddie Mercury - Ilustrovaný životopis

F.M. Dostojevskij: Netočka Nezvanovová