Fredrik Backman: My verzus vy

Voľné pokračovanie knihy Medveďovce s názvom My verzus vy určite potešilo množstvo fanúšikov Backmanových kníh. Ak ste predošlú knihu Medveďovce ešte nečítali, určite odporúčam prečítať. Ale ak by sa vám predsa len do toho veľmi nechcelo, v knihe My verzus vy autor zľahka a celkom zreteľne vysvetľuje určité súvislosti zo životov hlavných postáv. V tomto pokračovaní sa opäť stretnete s témou hokeja a hokejového klubu HC Medveďovce a ich rivalom HK Zubrovkou, a s ich protagonistami ako sú Peter Andersson, jeho manželkou Mirou, dcérou Mayou a synom Leom, ale najmä s chlapcami z hokejového tímu – Benjim, Amatom a Bobom.

„Ľad je naďalej jediné miesto na svete, čo je úplne rovnaké pre všetkých. Na klzisku nezáleží na tom, kto si. Iba či vieš hrať.“

Ak by ste si mysleli, že táto kniha je len o hokeji, a o ničom inom, boli by ste na veľkom omyle. Lebo len Fredrik Backman dokáže svojím jedinečným backmanovským štýlom čitateľa vo svojich knihách zaujať natoľko, že každou prečítanou kapitolou je čoraz hlbšie v deji a zároveň ho drží v napätí presne mierenými vetami. A takto je to aj v knihe My verzus vy. Je tam toľko nevypovedanej pravdy, skrytých tajomstiev, ktoré aj tak vždy vyjdu na porvch a tých najsilnejších emócií ako sú láska a nenávisť – dva protipóly, ktoré zmietajú obyvateľmi Medveďoviec a susednej Zubrovky. Najprv sa vám to bude zdať, ako čítať o večnej rivalite dvoch hojekových mužstiev, ale ja som stále mala pocit, že téma hokeja je vždy až na druhom mieste. Oveľa dôležitejšie je pre čitateľa ľudskosť a spolupatričnosť, ktorú v sebe majú jednotlivé postavy a ktorá je hlavnou líniou celého príbehu.

„Všetci, ktorí sa ocitli na dne, vedia rečniť o živote, aký mohli mať. Nie o tom, aký žijú. S mestami je to rovnako. Ak chcete pochopiť ich históriu, najprv si musíte vypočuť množstvo krátkych príbehov.“

V prvej knihe Medveďovce mal Peter Andersson za úlohu dať dokopy juniorský tím hokejistov s medveďom na drese a dostať ich do hry so silnými súpermi. V pokračovaní už nejde len o juniorov, ale pri zložení A tímu je najdôležitejšie začať s novou silou, prekonať mnohé konflikty, nechať za sebou minulosť a prijať odhalenú pravdu a podržať sa navzájom. Klub má navyše nového trénera – resp. trénerku Elisabeth Zackellovej. Keď autor zapojil túto postavu do deja, celkom som sa tomu potešila, lebo Peter Andersson sa mi od začiatku zdal veľmi pasívny, podriadil sa všetkému, čo mu bolo povedané, akoby nebojoval dostatočne za chlapcov ani za svoju rodinu. Možno to bol zámer, aby v závere všetko dohnal. Ale predsa mu chýbala akákoľvek energia, naopak trénerka Zackellová ma od začiatku bavila, veľakrát som sa pri niektorých jej výrokoch smiala nahlas.

Knihu My verzus vy hodnotím dokonca ešte lepšiu ako Medveďovce, lebo bola aj trochu veselšia, dynamickejšia a vždy, keď som si už myslela to najhoršie, čo sa deja týka, že sa stane, nakoniec úplne ináč skončilo. A to bolo to najlepšie, čo sa autorovi v tejto knihe podarilo. Najkrajším posolstvom v knihe bola pre mňa Mayina pieseň Počúvajte ma:

Každý muž, kamarát, otec, brat či syn,

zatína päste. Prečo ste ochotní biť sa s kadekým?

Všade samé násilie. Pálky, nože, kamene...

Kto vám natáral, že vám stojím o ne?

Ak chceš pre mňa niečo urobiť, zlož zbraň.

Zatvor brutálne peklo a zabudni naň.

Stále nachádzajme cestu k sebe.

Netárajte už o vojne, ale o chlebe.

Prestaňte tvrdiť, že pri mne stojíte.

Dajte s tým pokoj, všetko len zničíte!

Chcete vedieť, kam vedie moja cesta?

Počúvajte ma, nech pre násilie niet vo vás viac miesta!

Ak si nájdete voľnú chvíľu aj na túto knihu, nebudete vedieť, kedy s čítaním prestať. Je to výborná, vtipne podaná oddychová kniha s hlbokými myšlienkami, ako to vie podať len samotný Fredrik Backman.

Za recenziu ďakujeme Terezke Zoľákovej. :)

Instagram: @tereza_zolakova

Alison Belsham: Zlodej tetovaní