Wojciech Jagielski: Všetky Larine vojny

Nie je žiadnym prekvapením, že knihy od vydavateľstva Absynt tvoria podstatnú časť mnohých knižníc. Skutočné osudy dokážu vždy osloviť a zanechávajú po sebe stopy ešte dlhý čas.  Uspokojujú hlad po spoznávaní pravdy. Robia z ľudí osobnosti vnímajúce viac do hĺbky. Nie je tomu inak ani v najnovšom prírastku Wojciecha Jagielskeho, Všetky Larine vojny.

„Bola presvedčená, že vojna ľudí mení, Nedokázala identifikovať, v čom sa líšia od tých, čo pred vojnou utiekli, aby zachránili svoje deti. Čo cítia? Čo si myslia? Sú iní, ale v čom? Kde sú hranice medzi tým, čo je dobré a čo je zlé, čo sa smie a čo je zakázané?“

Koľko vojen môže zasiahnuť do jedného ľudského života? Je reálne, aby človek v priebehu celého svojho fungovania na tejto Zemi nedokázal uniknúť neúprosným pazúrom vojny? Pre Laru je to dennodenná realita. Na pozadí života jednej Gruzínky je predstavená do podrobných detailov situácia Gruzíncov, Čečenov a ich boje za slobodu. V jej rozprávaní  nás  zavedie do náručia prírody v dolinke Pankisi, ktorá je akoby odtrhnutá od reality. No zlo si napriek izolovanosti nájde tajné chodníčky a do veľkej miery zmení fungovanie pokojných životov. Neľútostne berie matkám synov zapojených do bojov, vo viere v lepšie zajtrajšky. „Vojna neočarí nikoho, kto ju videl a prežil. Vábi len tých, ktorí nevedia, aká v skutočnosti je.“  Lara pod rúškom vojen postupne stráca mužov svojho života. Nakoniec je postavená pred tú najťažšiu skúšku,  akú môže matka prežiť. Ako sa Lara vyrovnáva so všetkým svojim trápením? Dokáže zachrániť aspoň jedného syna  a vymaniť ho zo zovretia „svätej vojny“?

„To, čo ona považovala za dobro, bolo pre neho stelesnením zla. To, čo ona vnímala ako biele, bolo pre neho čierne. Za víťazstvo označoval to, v čom ona videla porážku. Ako ho mala ochrániť pred ničím, po čom v živote najviac túžil a čo chcel sa každú cenu dosiahnuť?

Je to príbeh mladého dievčaťa, ktorému boli vzaté sny. Spoveď silnej ženy. Matky, poznačenej tou najhoršou ranou. Skľučujúcou stratou. Vojny jej vzali toho príliš veľa. Postavili ju pred mnohé skúšky, z ktorých nebolo možné vycúvať. Bolesť neľútostne drží stráž nad jej myšlienkami a snami. Napriek obrovskému zármutku však dej nie je zaťažený prehnanou ľútosťou a pátosom. Mnohokrát sa stretávame s tým, že sa ľudia stavajú do role obete. No Lara  navzdory všetkým krivdám a trápeniam, ktoré musela do svojho života prijať, dokázala pozbierať silu, postaviť sa osudu čelom a žiť pre každý ďalší deň. Po dočítaní knihy ostane vo vás len obraz silnej ženy, ktorá chcela vyrozprávať svoju cestu životom, no nikoho neprosí o súcit či ľútosť.

„Lara sa na osud, ktorý ju postretol, nesťažovala, hoci len málokto zažil toľko bolesti ako ona. Nešťastie si ponechávala pre seba, nevyhľadávala útechu ani súcit. A ak sa v jej hlase predsa len objavil tichý náznak náreku, tak iba pri opisoch chudoby celej doliny Pankisi a jej obyvateľov.“

Ďalšia skvelá reportáž ovplyvnená vojnami. Z pohľadu matky, nositeľky života. Nepochybne sa všetkým milovníkom reportáží zapáči, poprípade sa vďaka nej pripoja ďalší nadšenci do veľkej reportážnej rodiny. Všetky Larine vojny v ničom nezaostávajú za svojimi súrodencami a zaslúžia si pozornosť.

„Túžby nie sú na to, aby sa plnili. Veď v momente splnenia umierajú. Sny sú na to, aby nás nikdy neprešla chuť žiť, a na to, aby nám to neustále pripomínali.“

Fredrik Backman: My verzus vy

Bernhard Schlink: Predčítač