Gaia De Beaumont: Dobrá výchova

Svoje rozprávanie autorka situovala do päťdesiatych a šesťdesiatych rokov 20. storočia do jej rodného Ríma. Členovia rodiny jej pri každej možnej príležitosti pripomínajú, že je dievčaťom s dôležitým priezviskom. Čo však znamená dôležité priezvisko pre dieťa, ktoré chce žiť bezstarostný život svojich rovesníkov? Samozrejme, je jej skôr na príťaž. Ona je totiž dieťaťom, ktoré síce dodržiava pravidlá dobrej výchovy, ale vyrastá bez lásky. Bez drobných pohladení či objatí od svojich rodičov. Postupom času sa dozvedá, že manželstvo jej rodičov bolo uzavreté „z nutnosti“ , len pre spojenie majetkov dvoch rodín, a že to isté sa očakáva aj od nej.

Od útleho veku sa o Gaiu stará prísna guvernantka Miss Blu, zvláštna osoba bez zmyslu pre humor, ktorá dohliada na to, aby sa dievča s modrou krvou správalo podľa nalinajkovaných pravidiel. Jediným únikom od každodennej reality sú pre Gaiu letné prázdniny, kedy čas trávi u svojich starých rodičov. Či už mesiac u francúzskych starých rodičov v Normandii alebo druhý mesiac prázdnin v talianskej vile v Toskánsku, Gaia si naplno užíva slobodu a zábavu so svojimi bratrancami a sesternicami.

Kniha Dobrá výchova je výborne napísaná, takže napriek tomu, že v nej absentuje výraznejší dejový spád, vtiahne vás svojim osobitým štýlom. Autorka podáva obraz svojho detstva najmä prostredníctvom vlastných vnútorných monológov, opisov honosných priestorov, v ktorých vyrastala, či charakteristík členov svojej rodiny. Svoje svedectvo podáva aj s istou dávkou irónie čím ešte viac vťahuje čitateľa do obdobia jej formovania vlastnej osobnosti.

Ak máte radi akčný dej, ktorý má rýchly spád, tak vás možno bude táto kniha nudiť. Ak ste však z radu hĺbavých čitateľov, ktorí ocenia výpoveď danej doby, a ktorí sa chcú stať svedkami individuálnej bolesti dievčaťa žijúceho v zlatej klietke, v tom prípade vám želám príjemné čítanie. :)

Za recenziu ďakujeme Simone Jasovej Trnkovej.

Viac o knihách, sa dozviete na knižnom instagrame: @kniholoverka

Daniel Cole: Obesenec