George R.R. Martin: Oheň a krv

Pokiaľ ste fanúšikom kníh Georgea R.R. Martina, iste už Oheň a krv niekoľko týždňov tróni vo Vašich knižniciach, či už prečítaná, alebo čakajúca na vhodný okamih. Ja ako skalný priaznivec som si za uplynulé týždne prešiel niekoľkými štádiami. V prvom rade veľkým sklamaním, nakoľko posledná seriálová séria sa rovnako ako tie predchádzajúce tvorili s oveľa menšou podporou zo strany samotného autora, než by to bolo vhodné. Tí, čo videli, vedia a názory na koniec sa značne líšia. Ja patrím k tej sklamanej časti spektra a hoci nepatrím do skupiny podpisujúcej petíciu za opätovné nakrúcanie zbabraného záveru, do knižnej predlohy v tomto smere vkladám oveľa väčšie nádeje.

Ako druhý kľúčový bod si dovolím vyzdvihnúť fakt, že po šiestej knihe.s názvom The Winds of Winter stále niet ani stopy, hoci autor svojimi vyjadreniami neustále presviedča, že sa jej onedlho konečne dočkáme. Pred čítaním Ohňa a krvi som si povedal, či by nebolo lepšie, ak by sa týmto postranným projektom venoval po tom, čo nám ju konečne doručí. Preto som aj k jej čítaniu pristupoval spočiatku rezervovane, skrz spomínané fakty. Aká je teda odpoveď na otázku z úvodu tejto recenzie?

Oheň a krv svojím rozsahom priniesla také množstvo podrobností a faktov, že človek by si musel robiť poznámky, aby to všetko stihol v dostatočnej miere vstrebať a vhodne si to utriediť. Nepochybne, Martinovi sa nemôže uprieť, že vytvoril také rozsiahle univerzum, že do konca svojho života môže každoročne písať jednu knihu, a stále bude mať o čom písať. Vzhľadom k tomu, ako často mu vychádzajú nové tituly, spisovateľskú inšpiráciu by v prípade potreby dostali aj ďalšie generácie po ňom.

Pokiaľ ste doteraz prečítali všetky Martinove knihy, Oheň a krv by vo Vašej zbierke chýbať nemala. Targaryenovci sú rodom, ktorý, ako iste viete, neraz zamiešal karty a v Hrách o tróny zohráva jednu z kľúčových pozícií. Nečakajte však román ani komplikovaný príbeh. Berte to skôr ako akúsi kroniku toho, čo sa udialo pred udalosťami z kníh (a seriálov) a ako potenciálny námet na seriálový spin-off. Schopný scenárista by s ním veru mohol vytvoriť ďalší televízny hit.

Pokiaľ máte čas, odporúčam sa znova začítať do pôvodnej ságy, pretože Vám pomôže sa v mnohých udalostiach opisovaných v Ohni a krvi zorientovať. Touto cestou preto ďakujem vydavateľstvu Tatran, že mi to umožnilo, pretože o to ľahšie sa mi knižka čítala. Vám ostatným preto radím, aby ste neváhali a Oheň a krv si zaobstarali. Zhrnuté, podčiarknuté: skalní sa budú tešiť, verní ju ocenia.

Za recenziu ďakujeme Tiborovi Porubänovi. :)

Michael Greger: Jak nezemřít

Eric Fan, Terry Fan: Medzi nebom a morom