Hans Rosling, Ola Rosling, Anna Rosling Ronnlund: Moc faktov

Dennodenne sme zavalení obrovským množstvom informácií. Málokedy si však uvedomíme, že sú nám podsúvané hlavne negatívne správy. Nechávame sa ovplyvňovať a vytvárame si tak nesprávne názory a pohľad na svet. No ako to v skutočnosti je? Ako oddeliť informácie, ktoré hovoria celú pravdu od tých, ktoré ju len skresľujú a tak šíria strach a pohoršenie? Rodina
Rosling sa venuje práve vnímaniu sveta a predstavám, ktoré o ňom máme. Pravdu odhaľuje v knihe Moc faktov. Tak ako na tom sme?

„Takto ste ešte dáta nevideli: dáta ako terapiu. Keď ich pochopíte, dosiahnete duševný pokoj. Pretože svet nie je taký dramatický, ako sa zdá.“

Švédsky profesor verejného zdravotníctva Hans Rosling počas svojho života veľa precestoval. Stretol sa s ľuďmi z rôznych sociálnych vrstiev a od mnohých z nich sa veľa naučil. Nedokázal sa už pozerať na to, ako hlavne ľudia z tzv. rozvinutých krajín chybne pristupujú k zvyšku sveta. Rozhodol sa situáciu zmeniť, a tak začal šíriť medzi ľuďmi osvetu. Na začiatku stál jednoduchý test pozostávajúci z 13 faktografických otázok. Jeho výsledky boli alarmujúce. Väčšina ľudí odpovedala nesprávne, ba čo horšie, volili tie najhoršie odpovede.
No prečo tomu tak bolo?

„Je príjemné myslieť si, že vedomosti nemajú životnosť: keď sa raz niečo naučíme, navždy to ostane čerstvé a už sa to nikdy nebudete musieť učiť znova. Vo vedách ako matematika či fyzika alebo v umení je to často pravda. Lenže v spoločenských vedách aj úplne základné vedomosti strácajú platnosť veľmi rýchlo. Pretože všetko sa mení.“

Hneď na úvod je zničená vžitá dogma. Svet sa nedelí na rozvinuté a rozvojové krajiny. Delí sa na štyri príjmové skupiny, od ktorých sa potom odvíjajú ďalšie sféry, ako je školstvo, zdravotníctvo, hygiena a pod. Stranu za stranou autor búra zaužívané stereotypy, predstavuje aktuálne poznatky a štatistiky, čím stavia tak svet do pozitívnejšieho svetla. Zasiahne do závažných oblastí, akými sú environmentalistika, chudoba, hlad, choroby, detské úmrtia, terorizmus a mnoho ďalších. No nie cez naháňanie strachu, ale cez pokrok a zlepšenia, ktoré boli v daných oblastiach dosiahnuté.

„Byť zvedavý znamená byť otvorený novým informáciám a aktívne ich hľadať. Znamená to prijať fakty, hoci náš pohľad na svet vyvracajú, a pokúsiť sa porozumieť ich implikáciám. Znamená to reagovať zvedavosťou na zistenie, že sme sa mýlili, nie pocitmi hanby.“

Z knihy Moc faktov som bola doslova nadšená. Autori prinášajú liek na mnoho negatívnych myšlienok týkajúcich sa sveta, v ktorom žijeme. Často sú to však len zastarané informácie vyhovujúce istým skupinám. Je jednoduchšie manipulovať ľudí, ak si myslia, že situácia sa javí stále horšie. No opak je pravdou. Svet je stále lepším miestom pre život. Samozrejme, neznamená to, že je rajom pre všetkých. No stáva sa stále znesiteľnejším. Autorove zanietenie a boj za pravdu sú nákazlivé. Jeho nadšenie vás pohltí a pokračujete po stránkach v odhaľovaní noviniek. Hladia na duši a otvárajú úplne nové obzory. Strhávajú závoj, ktorý, ľudia roky nosili pred očami a zrazu sa zobrazí úplne iný svet. Krajší, pozitívnejší, no nie
ideálny. Je nevyhnutné v zlepšovaní pokračovať a nie zaspať na vavrínoch. Lebo lepší, neznamená dokonalý. Na konci každej kapitoly sú rady, ako si zachovať triezvy pohľad na svet a vyhnúť sa opakovaniu chýb. Celá kniha je obohatená množstvom grafov, obrázkov, vysvetliviek, príkladov.

„Keď svet vnímame cez fakty, vidíme, že na tom nie je tak zle, ako sa zdá – a vidíme, čo máme robiť, aby sme ho ďalej zlepšovali.“

Moc faktov nie je nejaká motivačná kniha, ktorá vychádza z neuchopiteľných ideí. Je to publikácia založená na verejne prístupných faktoch. Skvelá príručka, ako zlepšiť svoj život a pozerať sa na všetko trošku inak. Vážiť si to, kam sa spoločnosť až dostala a kam smeruje. Lebo každý deň prináša mnoho príležitostí, ako aj malými krôčikmi môžeme urobiť svoje okolie krajším. Po dočítaní som ju zatvárala s dobrým pocitom a istotne sa k nej ešte niekedy vrátim. Aj keď vtedy už budú snáď štatistiky spomínané v knihe zas o čosi priaznivejšie.

„Táto kniha je o svete a o tom, aký naozaj je. Okrem toho, že je to kniha o vás a o tom, že skoro každý (koho som v živote stretol) vidí svet inak, ako naozaj je. Je o tom, čo sa stým dárobiť,ako sa naučiť vidieť veci pozitívnejšie, menej sa stresovať.“

Peter Pišťanek: Rivers of Babylon

Edward St Aubyn: Patrick Melrose - Zlá správa